کد خبر : ۱۲۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «متأسفانه دولت تصمیمی برای افزایش قیمت سوخت ندارد» گفت: در طول سال‌های گذشته علی‌رغم اینکه مجوزهای قانونی برای نگهداری راه‌ها و کاهش عوارض تردد ریلی، بخشی از قیمت گازوئیل به‌صورت عوارض اخذ شود این قانون اجرا نشده و کماکان به روال سابق است.
به گزارش خودروکار، داود کشاورزیان با اشاره به درک متفاوت از پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنی بر واقعی شدن قیمت سوخت اظهار کرد: نکته موردنظر ما و آنچه در جامعه مطرح‌شده متفاوت است، درواقع یکی از مشکلات اصلی حمل‌ونقل که منجر به آلودگی محیط‌زیست و فرسودگی ناوگان به پایین بود قیمت سوخت باز می‌گردد.

وی افزود: مادامی‌که قیمت سوخت پایین باشد، هیچ‌کسی انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان ندارد و خودروهای قدیمی کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. همچنین مادامی‌که هزینه تمام‌شده برای خودروهای شخصی پایین باشد دیگر کسی انگیزه‌ای برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی ندارد و نتیجه آن ترافیک، مشکلات ایمنی راه‌ها، آلودگی محیط‌زیست و فرسودگی ناوگان است.

به گفته کشاورزیان، بحث ما کلان است و ربطی به شایعات مطرح‌شده در مورد قیمت سوخت ندارد که انتظار داشته باشیم قیمت سوخت افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «متأسفانه دولت تصمیمی برای افزایش قیمت سوخت ندارد» گفت: در طول سال‌های گذشته علی‌رغم اینکه مجوزهای قانونی برای نگهداری راه‌ها و کاهش عوارض تردد ریلی، بخشی از قیمت گازوئیل به‌صورت عوارض اخذ شود این قانون اجرا نشده و کماکان به روال سابق است.

وی با اشاره به سهم بیش از ۹۳ درصدی جاده‌ها از حمل‌ونقل کشور و وجود ۲۰ میلیون خودرو ۱۰ میلیون موتورسیکلت پلاک شده در کشور تصریح کرد: متأسفانه علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در دهه گذشته داشته‌ایم، کماکان شاهد تلفات رانندگی بسیار بالایی هستیم که در سال گذشته نزدیک به ۱۶ هزار نفر در سطح راه‌های کشور جان خود را از دست دادند. از طرفی آمار شش‌ماهه اخیر نشان می‌دهد که میزان تلفات رانندگی در سال ۹۶ بسیار ناچیز بوده و نشان می‌دهد که ما به هسته سخت اقدامات کاهش تلفات رسیده‌ایم.

کشاورزیان اظهار کرد: پیش‌بینی ما در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اتخاذ تصمیم اساسی برای سرعت تردد مجاز اتخاذ شود که در این راستا ما به دنبال اخذ مجوز وزیر راه و شهرسازی و تائید این پیشنهاد در کمیسیون ایمنی راه‌ها سقف مجاز سرعت در راه‌های کشور در راه‌های کشور شامل بزرگراه، آزادراه، راه‌های اصلی و فرعی حدود ۱۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یابد که می‌تواند تأثیر مؤثری در کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشد.

کشاورزیان درباره نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای اظهار کرد: از محل منابع داخلی سازمان راهداری بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت خودرو از طریق وام ارزان‌قیمت تسهیلات نوسازی ارائه می‌شود  همچنین برای نوسازی اتوبوس‌ها به دلیل قیمت گران آن‌ها (تا ۸۵۰ میلیون تومان) سقف تسهیلات ما کمتر از ۵۰ درصد است.  این تسهیلات برای مینی‌بوس‌ها با نرخ سود ۶ درصد و برای اتوبوس و سواری با نرخ سود ۸ و ۹ درصد است.

معاون زیر راه و شهرسازی گفت: برای نوسازی ناوگان باری نیز با استفاده از منابع در اختیار وزارت نفت قراردادی با خودروسازهای داخلی داریم که به مالکان ناوگان ۳۵ ساله باری تا ۷۰ درصد تسهیلات نوسازی می‌دهیم اما  متأسفانه به دلیل پایین بودن نرخ سوخت در ایران مالکان ناوگان فرسوده و پرمصرف تمایلی برای نوسازی ناوگان ندارند و این منطقی نیست.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران