کد خبر : ۱۲۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
صنعت خودرو در حالی پا به سال نو میلادی می‌گذارد و به استقبال مدل‌های ۲۰۱۸ می‌رود که به‌نظر می‌رسد درحالتی از شتاب افراطی قرار گرفته است.
به گزارش خودروکار، آن دسته از خودروهای اقتصادی کوچکی که در زمان رسیدن نرخ هر گالن بنزین به ۴ دلار به‌طور جدی خواهان پیدا کرده بودند، حالا به یک وبال برای گردن‌های از مو نازک‌تر نمایندگی‌های فروش تبدیل شده‌اند. فروش خودروهای برقی ۳۶/۶ درصد در ۱۰ ماه نخست امسال میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش افزایش یافته که رقم در خور توجهی است.

وضعیت فروش همه انواع خودروها در امسال میلادی مانند خودروهای برقی نبود و برخی‌ها فروش خوبی را تجربه نکردند. به زبان ساده‌تر بازار خودروهای گوناگون در ۱۰ ماه امسال مانند هر بازار دیگری برندگان و بازندگانی داشت. بررسی‌های شرکت «کلی بلو بوک» (Kelley Blue book) که گزارش شرکت‌های خودروسازی آن را تایید می‌کند، نشان می‌دهد برخی مدل‌ها تاج بر سر گذاشته‌اند و برخی از خجالت سرشکسته شده‌اند.

شرکت پژوهشی خودرویی و ارزش‌گذاری وسایل نقلیه «کلی بلو بوک» در کالیفرنیا امریکا قرار دارد که چه در میان خودروسازان و چه مشتریان، اعتباری تاییدشده دارد. در این گزارش براساس داده‌های شرکت کلی بلو بوک برندگان و بازندگان انواع خودروها از شاسی‌بلند و کامیون گرفته تا مینی‌ون و سدان بررسی شده‌اند.


خودروهای ساب‌کامپکت
خودروهای ساب‌کامپکت را می‌توان جزیره تنهایی در نظر گرفت. کلاسی از خودرو که بالاترین کاهش میزان فروش را در میان کلاس‌های جدید خودرویی از آن خود کرد و با میانگین ۱۶/۴ درصد کاهش فروش در جزیره تنهایی خود ماند. ساب‌کامپکت خودرویی است که به زبانی خودمانی‌تر خودرو جمع‌وجور هم می‌شود. همه خودروهای هاچ‌بک در دسته ساب‌کامپکت‌ها قرار می‌گیرند؛ حتی سدان‌های کوچک را هم می‌توان در این دسته قرار داد. این خودروها نرخ کمتری دارند، امکانات آنها در رده میانی است و استهلاک پایینی دارند. تویوتا یاریس آی‌ای یکی از انگشت‌شمار مدل‌های این کلاس خودرویی است که افزایش فروش قابل‌توجه یعنی ۲۸/۷ درصد را تجربه کرد. در این حال، فروش ریو کیا به میزان چشمگیر ۴۷/۶ درصد کاهش یافت. این عدد به اندازه‌ای بزرگ بوده که قرار است این خودرو برای سال آینده به‌طور کامل بازطراحی شود.


خودروهای کامپکت
خودروهای کامپکت هم در ۱۰ ماه امسال میلادی ۵/۳ درصد کاهش فروش را ثبت کردند و این کاهش باعث شد، افزایش فروش در برخی مدل‌ها باوجود زیاد بودن چندان به چشم نیاید. اگرچه فروش ایمپرزای سوبارو امسال به میزان قابل‌توجه ۴۸/۳ درصد افزایش یافت اما آن روی سکه هیوندای ولستر بود که با کاهش ۵۲/۹ درصدی فروش تا پایان اکتبر (ابتدای آبان) مواجه شد.

خودروهای سایز متوسط
صنعت خودرو در ۱۰ ماه نخست امسال میلادی ۱۵/۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته مدل‌های سایز متوسط فروخت و همه مدل‌های این کلاس از خودرو با کاهش فروش مواجه شدند. اما در این میان، اگر بتوان نام برنده را بر خودرویی گذاشت، آن خودروی هوندا آکورد بود که باوجود اینکه در مدل ۲۰۱۸ آن بازنگری ویژه‌ای شده، تنها ۲/۳ درصد از فروش خود را از دست داد. بازنده اصلی این گروه بازنده فولکس‌واگن سی‌سی است که ۵۲/۲ درصد از فروش آن در بازه زمانی مشخص‌شده کم شد.


خودروهای بزرگ
فروش خودروهای این کلاس خودرویی در ۱۰ ماه امسال میلادی در امریکا ۱۱/۶ درصد کاهش یافت. در این میان یکی دو مدل از خودروهای بزرگ افزایش فروش داشتند. ماکسیما، خودرو نام‌آشنای نیسان ۵/۹ درصد افزایش فروش را ثبت کرد. نکته شگفت‌آور، رشد فروش مدل کادنزای کیا بود که در این مدت ۴۵/۲ درصد رشد فروش داشت. فروش هیوندای آزرا نیز به میزان ۳۲/۹ درصد کاهش پیدا کرد.


خودروهای لوکس تازه وارد
 فروش این نوع خودروها در ۱۰ ماه امسال میلادی در امریکا به میزان ۱۰/۷ درصد کاهش یافت و این بیش از همه به دلیل چرخش امریکایی‌ها به سمت محبوب‌ترین کلاس خودرویی این روزها یعنی کراس‌اوورها است. اما خودرو اینفینیتی کیو۶۰ در میان این نوع خودروها افزایش فروش خیره‌کننده ۳۲۴ درصدی را ثبت کرد و ۹هزار و ۶۵ دستگاه از این نوع خودرو در بازه زمانی ۱۰ ماه به فروش رسید. خودرو بیوک رگال که برای مدل سال آینده خود با بازطراحی کلی همراه خواهد بود در ۱۰ ماه نخست امسال میلادی ۴۱/۸ درصد کاهش فروش داشت.


خودروهای لوکس
میزان فروش خودروهای کلاس سدان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی چندان تفاوتی نکرده است. نکته قابل توجه درباره سدان‌ها این است که مدل‌های تازه معرفی شده‌ای مانند لینکلن کانتیننتال، جنسیس جی ۹۰ و ولوو اس ۹۰ که در تاریخ خود چندان فروش بالایی نداشتند، در امسال با افزایش چشمگیری در فروش مواجه شدند. اما در میان لوکس‌ها برنده اصلی آئودی آلرود است که با ۵۰/۳ درصد افزایش فروش رکورد بسیار خوبی به‌جا گذاشت. بازنده بزرگ نیز لکسوس جی‌اس بود که با ۵۰/۵درصد کاهش در فروش، بیشترین ضرر را در این کلاس به جان خرید.


خودروهای بسیار لوکس
این کلاس از خودروها به نوعی گل سرسبد صنعت خودروسازی جهان از نظر میزان دقت، خلاقیت و فناوری‌های به کار رفته به‌شمار می‌آیند. در این کلاس پورشه پانامرا تنها برنده واقعی است که با ۵۲/۶ افزایش فروش در ۱۰ ماه امسال میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خوبی را به‌ثبت رساند. اما مرسدس بنز سی‌ال‌اس بازنده واقعی در این کلاس بوده که با ۵۹/۳ درصد کاهش فروش یک سقوط آزاد را در نوع خود تجربه کرده است.


خودروهای اسپرت
فورد موستانگ در ۱۰ ماه امسال میلادی پرچمدار خودروهای اسپرت بوده است. اما فروش خودروهای پونی تا ۲۷/۲ درصد در همین بازه زمانی کاهش پیدا کرد. مزدا ام‌ایکس-۵ میاتا در امسال بازطراحی شد و نتیجه آن را نیز دید. این مدل خودرو اسپرت ژاپنی در ۱۰ ماه امسال میلادی ۲۳/۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته در امریکا فروخته شد. این یعنی فروش۱۰هزار و ۳۱۴ مزدا ام‌ایکس-۵ میاتا. البته این میزان فروش هنوز با آمار درخشان فورد موستانگ تفاوت زیادی دارد که در همین مدت ۶۷هزار و ۴۸۲ دستگاه از آن در امریکا فروخته شد.


خودروهای با عملکرد بالا
در کنار مدل ۲۰۱۷ خودرو اکورا ان‌اس‌ایکس که توانست رشد ۱۹۴/۷ درصدی در فروش را در این مدت تجربه کند و شمار خودروهای فروخته شده این مدل به ۴۴۲ دستگاه برسد، برنده واقعی این کلاس از خودروها آئودی آر۸ بود که افزایش ۱۴/۶ درصدی فروش را در امریکا تجربه کرد. این درحالی است که بازنده بزرگ این بازی شورولت کوروت بود که فروش آن در بازه زمانی ۱۰ ماه امسال میلادی ۲۰/۲ درصد کاهش یافت.


وسایل نقلیه هیبریدی یا مصرف‌کننده سوخت‌های جایگزین
این کلاس از خودروها که بخشی از روند داغ امروز صنعت خودرو جهان هستند، در ۱۰ ماه امسال میلادی درمجموع ۳/۶ درصد رشد فروش داشتند که رشد متوسطی به‌شمار می‌آید. بزرگترین برنده این نوع خودروها در این مدت از نظر درصد فروش خودرو تویوتا میرای با رشد فروش ۵۹ درصد بود؛ اگرچه در مجموع تنها ۱۲۹۳ دستگاه از این خودرو فروخته شد. اما تویوتا پریوس در میان این کلاس خودرویی و در مقایسه با سایر خودروها همچنان حکمران اصلی است؛ هرچند فروش آن در امسال۱۹/۹ درصد کم شده است.  لکسوس سی‌تی در این میان بزرگترین بازنده است که کار خود را با ۳۶/۷درصد کاهش فروش تمام کرد و دیگر در سال آینده میلادی تولید نخواهد شد.


خودروهای برقی
فروش خودروهای برقی بیش از یک‌سوم در امسال‌میلادی افزایش پیدا کرد و در این میان پرچمدار فروش شورولت بولت بوده که به‌تازگی پرچم را از هم‌نیای خود شورولت ولت گرفته و مانند تاج روی سر خود گذاشته است. بازنده واقعی رقابت خودروهای برقی بی‌ام‌و آی۸ است؛ خودرویی جالب و گران که با کاهش چشمگیر ۷۱/۷ درصدی فروش از همه بازنده‌تر بود.

منبع:گسترش صنعت

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار