کد خبر : ۱۲۴۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
رئیس دبیرخانه صنعت CNG کشور:
با توجه به اهمیت موضوع افزایش سهم CNG و برخورداری از مزایای آن با محسن مشایخی رئیس دبیرخانه صنعت CNG پیرامون موضوعاتی در خصوص قیمت CNG، زیرساخت‌ها،دلایل سهم کم آن، کارمزد جایگاه‌داران و موارد مشابه به گفت‌وگو نشستیم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، متنوع کردن سبد مصرفی سوخت به عنوان یک ضرورت برای کشور به حساب می‌آید که با توجه به پتانسیل بالا و دارا 18 درصد ذخایر گازی دنیا می‌توانیم با بهره‌گیری از مشتقات آن به محصولات موجود در بازار تنوع بخشیم.

در این میان CNG یا گاز طبیعی فشرده شده به عنوان سوخت پاک و کم خطر جایگزین مناسبی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به حساب می‌آید که در مقایسه با آنها آلودگی کمتری دارد و اهمیت کاهش آلودگی‌های زیست محیطی برای کلان شهرها در شش ماهه دوم سال بیشتر است. 

 صنعت CNG علی رغم تمام مزیت‌های یاد شده تا به امروز تنها سهم 20 درصدی را در سطح بازار داشته که به اذعان مسئولین این رقم در مقایسه با پتانسیل های موجود رقم اندکی است به همین خاطر با محسن مشایخی رئیس دبیرخانه صنعت CNG کشور به گفت‌وگو نشستیم.

صحبت‌هایی پیرامون قیمت CNG و قیمت بالا آن از سوی اتحادیه CNG بیان شده، نظر شما در خصوص قیمت مناسب این محصول چیست؟ 

مشایخی: قیمت گذاری CNG باید به گونه‌ای باشد که بین 20 تا 25 درصد قیمت بنزین به عنوان قیمت CNG محاسبه شود تا با تفاوت قیمت ایجاد شد جذابیتی برای افراد در راستای استفاده از آن ایجاد شود.

همچنین با توجه به مشکلاتی که CNG برای موتور و سیلندر خودرو ایجاد می‌کند قیمت پایین آن می‌تواند منطقی را بابت استفاده از CNG برای افراد به وجود آورد.

برای تحقق این امر چندی پیش نامه‌ای از سوی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای تعدیل قیمت CNG فرستاده شده که امیدواریم به نتیجه برد.

استفاده از CNG به دلیل دارا بودن مزایایی مانند کاهش آلودگی‌های محیط زیست، بی‌‌نیاز شدن از واردات بنزین و جلوگیری از خروج ارز  دلایلی است که باعث تلاش برای جا به جایی خودروها از بنزین سوز بودن به مصرف CNG می‌شوند.

قیمت پیشنهادی شما چقدر است؟

مشایخی: قیمت 150 تومان به ازای هر متر مکعب می‌تواند رقم قابل قبولی باشد.

زیرساخت‌های صنعت CNG کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا پاسخگوی نیاز متقاضیان است؟

مشایخی: تاکنون 24 هزار میلیارد هزینه ایجاد زیرساخت‌های CNG در کشور شده است.زیرساخت‌های این صنعت کامل است و پتانسیل این را دارد که سهم خود در سبد سوختی کشور از 20 درصد به 70 درصد افزایش دهد.

در خصوص سیستم تعویض مخازن CNG توضیح دهید؟

مشایخی: در طرح تعویض مخازن که اخیراً مجوز آن از وزیر صنعت، معدن و تجارت اخذ شده، مخازن فرسوده با بالای عمر ده سال با کمک سیستم بانکی به رانندگان تعویض می‌شوند،که این طرح باعث شده مصرف‌کننده نیاز نداشته باشد در ابتدا به صورت نقدی مخازن CNG را خریداری و تعویض کند بلکه با معرفی به بانک، تسهیلات به این فرد تعلق می‌گیرد و با اقساط کم این مبلغ بازگردانده می‌شود که این راحت‌ترین راه ممکن برای تشویق رانندگان به استفاده از CNG در خودروهایشان است و در نهایت ایمن سازی این دست از خودروها را به دنبال دارد.

صحبت‌هایی در خصوص برندسازی در صنعت CNG کشور صورت گرفته بفرمایید منظور از برندسازی به طور واضح چیست؟

مشایخی: در زمینه تجهیزات صنعت CNG صادرات صورت می‌گیرد که می‌تواند برندسازی را به این حوزه اختصاص داد. تکنولوژی این صنعت در کشور ما پیشرفته است که سبب صادرات مخزن، تجهیزات جایگاه و صادرات تکنولوژی و فناوری شده که نتیجه آنها سبب می‌شود ایران در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

باید به این نکته نیز توجه کنیم که برندسازی بهانه‌ای برای انحصار یا موارد مشابه نباشد که در نهایت به ضرر این صنعت تمام خواهد شد.

صنعت CNG در مواردی همچون تولید مخزن و ورقه آن به خودکفایی صد در صدی رسیده که می‌تواند از این ظرفیت‌ها در بازارهای بین‌المللی استفاده کرد.

تأثیر افزایش سهم خودروهای هیبریدی برسهم بازار CNG را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مشایخی: خودروهای هیبریدی متقاضیان مخصوص به خود را دارند ولی در مقایسه با CNG از زیرساخت‌های ضعیف‌تری برخوردار است که همین باعث می شود استقبال از آن کمتر بوده و جایگزین آن از زیرساخت‌های آماده حال حاضر کشور استفاده شود.

چه سهمی از خودروها از سوخت CNG استفاده می‌کنند؟

مشایخی: بیش از 5 میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور داریم که اگر هر خودرویی معادل 10 لیتر از بنزین خود را از CNG استفاده کند روزانه از مصرف 50 میلیون لیتر بنزین جلوگیری می‌شود. درصورتی که در شرایط فعلی روزانه به جای 19 میلیون لیتر بنزین از CNG استفاده می‌شود.

دلایل میزان پایین مصرف CNG در کشور چیست؟

مشایخی: ناامنی به واسطه احتمال انفجار و استفاده از مخازن فرسوده غیر استاندارد در سال‌های گذشته وجهه این سوخت را خراب کرده و برخی از افراد با برش زدن این مخازن استفاده‌های دیگری از آن می‌کردند که امیدواریم با طرح جدید تعویض مخازن فرسوده به سمت ایمن سازی و فرهنگ سازی استفاده از CNG حرکت کنیم.

گفتنی است طی جلساتی که با رئیس اتحادیه حمل ونقل همگانی صورت گرفته خودروهای دوگانه سوز پس از تعویض مخزن CNG خود شناسنامه دار خواهند شد که طی آن سامانه دبیرخانه CNG کشور به سامانه حمل ونقل عمومی وصل خواهد شد و خودروهایی که تعویض می‌شوند تمام اطلاعات آن به صورت شفاف و مرتب در سامانه درج می‌شود تا در نهایت رانندگان نیز به استفاده از CNG تشویق شوند.

تمام تلاش مسئولان مربوطه صورت می‌گیرد تا مصرف CNG از میزان معادل 20 میلیون لیتر بنزین در سال آینده به معادل 40 میلیون لیتر بنزین برسد.

در خصوص عدم تغییر کارمزد جایگاه داران CNG طی سال‌های اخیر و تاثیر آن بر فعالیت جایگاه‌داران توضیح دهید؟

مشایخی: دراین زمینه باید سود معقولی عاید جایگاه داران شود که در شرایط فعلی میزان آن متعادل نیست و باید به آن افزوده شود تا هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیر جایگاه پوشش داده شود و در نهایت به جذب سرمایه گذار در این زمینه منجر شود زیرا این صنعت به افزایش تعداد جایگاه CNG نیاز دارد که این ها تماماً باعث فرهنگ سازی مصرف CNG خواهد شد.

پیشنهاد شما برای بهبود در شرایط صنعت CNG کشور چیست؟

مشایخی: دبیرخانه صنعت CNG کشور این مجوز را از وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور دریافت کرده که کلیه مخازن فرسوده با عمر بالای ده سال از طریق سیستم بانکی تعویض کنیم که به امید خدا امنیت خاطری برای مصرف کننده و برای جامعه به وجود آید.


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران