کد خبر : ۱۲۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
«خودروکار» گزارش می دهد؛
صنعت موتورسیکلت‎سازی جهان همواره تکنولوژی‎های جدیدی را به خود می بیند اما برخی از این تکنولوژی‎ها برخلاف انتظار مورد استقبال قرار نگرفته و تنها نام آنها در تاریخ به جای می ماند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، صنعت موتورسیکلت‎سازی جهان در کنار صنعت خودروسازی مسیر رو به رشدی را طی می کند و روز به روز بر تکنولوژی‎ها و امکانات این وسایل نقلیه افزوده می شود.

اما در تاریخ موتورسیکلت‎سازی همانند خودروسازی تکنولوژی‎های زیادی به چشم می خورد که تنها در حد نسخه‎های اولیه تولید ماند و بنا به دلایلی همچون نداشتن کارایی زیاد و عدم استقبال از سوی مردم و موتورسیکلت سازان هیچ وقت به کارخانه‎های شرکت ها راه نیافت و اگر هم مورد استفاده قرار گرفت برای مدت بسیار اندک بود.

در این گزارش قصد معرفی این تکنولوژی‎های فراموش شده را داریم؛


چنگال جلو تک اتصاله


این سبک خاص از طراحی، چرخ های جلو و حتی عقب را به صورت اتصال یک طرفه به موتور سیکلت متصل می‎کرد. از مدل‎هایی که از این تکنولوژی استفاده کردند می‎توان به  Honda NAS (Xasis)،  FN-1  و Suzuki Crosscage  اشاره کرد.






توربو

تکنولوژی توربو که امروزه شاهد رونق روز افزون آن هستیم در واقع نخستین بار در سال 1980 میلادی به عنوان یک تکنولوژی جدید معرفی شد. در آن سالها رقابت شدیدی بین شرکت های مطرح برای تولید موتورسیکلت‎های دارای پیشرانه توربو شکل گرفت و مدل‎هایی همچون  Honda CX500 Turbo، Suzuki XN85 Turbo، Kawasaki GPz750 Turbo و Yamaha XJ650 Turbo با این تکنولوژی راهی بازار شدند. اما پس از مدتی شرکت‎های مطرح از این تکلنولوژی فاصله گرفتند و صنعت موتورسیکلت‎سازی جهان حتی شاهد  فراموشی آن بود تا اینکه مجددا این روزها برخی شرکت ها رو به تولید محصولات توربو آوردند.




دیسک ترمز متصل به رینگ

اولین بار Erik Buell خالق و موسس شرکت buell موتورز بود که شیوه‎ی نصب جدیدی از دیسک‎ها را ارائه کرد. در این شیوه دیسک‎ها در مرکز رینگ قرار نمی‎گرفت و برعکس در حاشیه رینگ و به صورت متصل به رینگ مورد استفاده قرار می‎گرفت. این شیوه خاص سطح تماس را افرایش می داد و در کارایی عملکرد سیسیتم ترمز موثر بود.




سیستم دو چرخ همزمان محرک (2*2)

این سیستم، که در خودروها به تک دیفرانسل مشهور است، برای اولین بار توسط شرکت سوزوکی در سال 1990 میلادی معرفی شد. سیستمی که در آن هم چرخ جلو و هم چرخ عقب در به حرکت درآوردن موتورسیکلت  و انتقال قدرت به چرخ ها دخیل بودند. پس از آن شرکت یاماها نیز به صورت محدود اقدام به تولید مدل  WR450F 2-Trac کرد که از این تکنولوژی بهره می برد. اما این سیستم به مرور زمان کمرنگ شد و فقط برخی شرکت های تیونیگ از آن استفاده می کنند. گرچه این احتمال داده می‎شود که با رونق موتورسیکلت‎های برقی، این تکلنولوژی به کارخانه‎های تولید موتورسیکلت برگردد.




دوربین به جای آینه بغل

یکی از تکنولوژی‎های عجیبی بود که توسط  شرکت بریتانیایی Norton Nemesis معرفی شد. شرکتی که تخصص آن تولید سوپربایک یا همان خودروهای سوپر اسپرت است. از آنجایی که استفاده از این تکنولوژی در بسیاری از موتورسیکلت‎ها ممکن نبود، استقبالی از این خلاقیت شرکت Norton Nemesis نشد و تنها نام این تکنولوژی به اسم این موتورسیکلت ساز بریتانیایی در تاریخ ثبت شد.






مترجم خودروکار: فاضل سوری
منبع: motorcular.com
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران