کد خبر : ۱۲۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
«خودروکار» عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در حوزه خودرو را بررسی می کند؛
کارنامه عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم در حوزه صنعت منتشر شد اما همانطور که پیش بینی می شد دولت یا به عبارت بهتر وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی حوزه خودرو هیچ اقدام عملی و جدی در این زمینه انجام نداده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، هرچه که در کارنامه ۱۰۰ روزه دولت درباره خودرو جستجو کنید، کمتر درباره آن می یابید. نه تنها در این گزارش عملکرد خبری از توجه یا تصمیمی جدی در صنعت خودرو وجود ندارد بلکه محمد شریعتمداری، وزیر صنعت دولت دوازدهم نیز با بازدید نکردن از دومین نمایشگاه خودرو تهران که به عنوان بزرگترین رویداد خودرویی کشور می توان از آن نام برد نیز، دست کم در عمل کم اهمیت بودن این صنعت را جلوه داد.

وزارت صنعت دولت دوازدهم نه تنها هیچ تصمیم تازه ای در این حوزه اتخاذ نکرد بلکه تصمیم های غلط وزارت صنعت دولت یازدهم در این صنعت را نیز تغییر نداد تا تنش در حوزه واردات خودرو و انحصار گرایی در بازار داخل به حداکثر ممکن برسد. تنها اقدام جدی صورت گرفته در دولت دوازدهم درباره حوزه خودرو به تغییر مدیرعامل سایپا برمیگردد که آن هم تصمیم هیات مدیره این شرکت بوده است.

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو درباره عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در حوزه خودرو به خودروکار می گوید: "تنها خبر مهم این دوره تغییر مدیریت گروه خودروسازی سایپا بوده و همچنان انتظاراتی که از دولت یازدهم و دوازدهم در جهت بهبود اوضاع صنعت خودرو می رفت، عملا محقق نشده است. بخشی از این اتفاق به شرایط بین المللی و متعهد نبودن آمریکایی ها به قواعد برجام بازمیگردد که منجر به پا پس کشیدن برخی از شرکت های خودروسازی برای حضور در بازار ایران شد."

او می افزاید:"اما نکته دیگر اینجاست که در سیاست گذاری های داخلی نیز تغییر چشم گیری رخ نداده است. تسهیل نشدن فضای کسب و کار، فراهم نشدن مشوق های حضور سرمایه گذاران خارجی، معافیت های مالیاتی و امنیت سرمایه گذاری از جمله این موارد است که نه در دولت یازدهم و نه در ۱۰۰ روز دولت دوازدهم صورت نگرفت."

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اگر دولت می خواهد خودروسازی به توسعه برسد باید شرایط حضور سرمایه گذاران خارجی را فراهم کند، تصریح می کند:" این مهمترین اقدامی بود که دولت باید انجام می داد اما اکنون ما مشاهده می کنیم نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه تصمیمات ناگهانی نظیر بسته شدن سایت ثبتارش گرفته شده که امنیت سرمایه گذاری را به خطر می اندازد و در این ۱۰۰ روز نیز این شرایط ادامه پیدا کرده و دولت هیچ تصمیمی در جهت حل این موضوع نگرفته است."

کریمی سنجری معتقد است: " مجموعه عملکرد دولت در حوزه خودرو نشان دهنده این است که هیچ اتاق فکر حرفه ای در حوزه خودرو ندارد و به همین دلیل ما همچنان شاهد تصمیمات لحظه ای و حل نشدن مشکلات هستیم."

کارنامه ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم در حوزه خودرو قابل دفاع نیست و گویا وزارت صنعت هنوز نتوانسته در این حوزه به اعتماد به نفس کامل برای تصمیم گیری های کلان و اصلاح سیاست های غلط دست پیدا کند.

گزارشگر: عسل داداشلو

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران