کد خبر : ۱۲۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
«خودروکار» گزارش می دهد؛
روز گذشته بودجه پیشنهادی سال ۹۷ در حالی تقدیم مجلس شد که کاهش ۷۰درصدی درآمد دولت از محل مالیات واردات خودرو بیش از سایر بخش‌های صنعتی نمود داشت، به گونه‌ای که در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال مالی ۹۷، درآمد مالیاتی دولت از محل واردات خودرو با کاهش هزار میلیارد تومانی پیشنهاد شده و این بدین معناست که دولت به این نتیجه رسیده که واردات خودرو به کشور را محدودتر کند.
 به گزارش خبرنگار خودروکار، حسن روحانی، رییس جمهور دولت دوازدهم در حالی بودجه پیشنهادی سال ۹۷ را با کاهش هزار میلیارد تومانی در بخش درآمدهای مالیاتی به مجلس تقدیم کرده است که صنعت خودرو بیش از پنج ماه با مشکل بسته بودن سایت ثبت سفارش دست و پنجه نرم می‌کند.

مشکلاتی که‌گاه با ضرر وارد کنندگان همراه شده است، حال این پرسش مطرح است که آیا هدف کاهش درآمدهای دولت برای سال گذشته محقق می‌شود؟ البته کاهش هزار میلیارد تومانی درآمد حاصله دولت از محل دریافت مالیات واردات خودرو بیش از سال گذشته به چشم می‌خورد و شاید این امر زنگ خطری برای درآمدهای دولت باشد، چرا که این کاهش ۷۰درصدی از محل درآمدهای مالیاتی برای واردات خودرو منطقی به نظر نمی‌رسد.

براساس بند درآمد‌ها، واگذاری دارایی سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی لایحه بودجه سال ۹۷ دولت برای حقوق ورودی خودرو رقم ۲ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان را پیشنهاد داده است که برای مورد مشابه در بودجه امسال، حدود ۳. ۲ هزار میلیارد تومان مصوب و اجرایی شده است.

فربد زاوه، کار‌شناس صنعت خودرو در این زمینه به خبرنگار خودروکار می‌گوید: «این امر در هشت ماهه امسال محقق شده است و اگر تعرفه واردات در روزهای آینده با افزایش همراه نشود، مبلغ پیشنهادی در بودجه ۹۷ محقق می‌شود».

به گفته او، اما اگر تعرفه‌ها را به اعداد منظور شده یعنی‌‌ همان پنج درصد ثابت نگه دارند، این هدف محقق نخواهد شد. چرا که تمایل بازار به سمت خودروهای هیبرید می‌رود و عوارض و درآمد دولتی کاهش می‌یابد.

زاوه می‌افزاید: کاهش واردات نه انتفاعی برای صنعت خودرو دارد و نه زیان. اما مبحث درآمد دولت ناشی از درآمد CKDها در این میان مهم است و اگر تعرفه CKDها افزایش نیابد، تمایل واردات به سمت فول CKDها بیشتر می‌شود و دولت هم به طور کلی درآمدش از سوی واردات خودرو را از دست می‌دهد.

این کار‌شناس صنعت خودرو با اشاره به صحبت‌های چندی پیش مجتبی خسروتاج- رییس سازمان توسعه تجارت، مبنی بر کاهش سهم واردات به پنج درصد، اظهار می‌کند: در حال حاضر نیز سهم واردات خودرو همین 5 درصد است و صحبت آقای خسروتاج خبر جدیدی نیست. چرا که این سهم نه افزایش و نه کاهش دارد.

او با بیان اینکه در سند چشم انداز سهم واردات ۱۰درصد عنوان شده است، می‌افزاید: هنوز به سهم واردات در سند چشم انداز نرسیده‌ایم، به همین دلیل نباید از حالا به دنبال کاهش این ارقام باشیم.

زاوه در ادامه با اشاره به پیشنهاد درآمد مالیاتی از محل واردات خودرو برای سال آینده و رابطه آن با سند چشم انداز، تاکید می‌کند: این بودجه در دولت آقای روحانی تدوین شده است که سند چشم انداز در همین دولت تصویب شده است، از این رو واضح است که میان گفتار و رفتار تناقض وجود دارد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران