کد خبر : ۱۲۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
«خودروکار» فروش بخشی از سهام ایران خودرو را بررسی می کند؛
روز گذشته اعلام شد که شرکت سرمایه گذاری سمند قصد دارد سهام ۱۵/۸ درصدی خود در شرکت ایران خودرو را از طریق مزایده واگذار کند. اقدامی که از مدت ها پیش زمزمه های آن شنیده می شد بالاخره روز گذشته شکلی جدی به خود گرفت.
به گزارش خبرنگار خودروکار، قصه سهامداران یا به عبارت بهتر شبه خصوصی شدن دو خودروساز بزرگ ایران آنقدر پیچیده است که می توان از آن کتاب داستانی نوشت که حتی نویسنده هم بالاخره سرنخ اصلی را پیدا نمی کند. سرمایه گذاری سمند، تعاونی کارکنان ایران خودرو، نگار نصر، سرمایه گذاری سایپا، سرمایه گذاری رنا و... شرکت های زیرمجموعه دو شرکت ایران خودرو و سایپا هستند. اینها فقط نام چند شرکتی است که هم آنها به نوعی مالک دو خودروساز بزرگ کشور هستند و هم غول های جاده مخصوص صاحب آنها.

در دولت نهم و دهم زمانیکه موضوع خصوصی سازی دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا مطرح شد، برای اینکه دوست داران مدیریت خودروسازی ها صندلی و جایگاه خود را با تغییر دولت از دست ندهند، با استفاده از سرمایه در گردش این دو خودروساز، شرکت های زیرمجموعه آنها اقدام به خرید بخشی از سهام کردند تا به این وسیله هم بخشی از خصوصی سازی با خروج سهام از دست دولتی ها انجام گیرد و هم تغییر ساختار مدیریتی در این دو شرکت به راحتی در دستان دولت نباشد.

در این بین ایران خودرو کمتر اما سایپا به طور کامل این پروژه را به اتمام رسانید که زیان انباشته ای که هنوز این شرکت نتوانسته آن را جبران کند از پس همین اقدام برمی آید. اقدامی که به صورت واقعی گروه خودروسازی سایپا را به ورشکستگی نزدیک کرده و موجب شده سرمایه در گردش این شرکت با پرداخت نکردن مطالبات قطعه سازان از جیب آنها تامین شود. اکنون گرچه سایپایی ها اوضاع وخیم تری دارند اما ایران خودرو در پی فروش بخشی از دارایی های خودش که از سال گذشته کلید خورد، اقدام به عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری سمند از طریق مزایده کرده است.

 نفس اعلام صورت گرفته، اتفاقی خوب است که اگر به درستی و با انتقال سرمایه بخش خصوصی واقعی صورت بگیرد می تواند ایران خودرو را در مسیر توسعه قرار دهد اما همه آنهایی که سرنوشت سایپا را در خصوصی سازی دیده اند، ترس دیگری دارند از اینکه سهام شرکت سمند با برنامه ریزی باز هم به عده ای خاص فروخته شود که نه تنها سرمایه تازه ای وارد سیستم نخواهند کرد بلکه زیان نیز در کارنامه ایران خودرویی که اکنون جان گرفته و در مسیر توسعه قدم برمیدارد، به ثبت خواهد رساند، زیانی که شاید جبرانش به سادگی و با کمک دولت ممکن نباشد.

گزارشگر: عسل داداشلو

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران