کد خبر : ۱۲۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
تعمیرکار خود باشید - قسمت پانزدهم
پاره ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن ها نیز آسان است. "تعمیرکار خود باشید" با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، آلودگی یا تیرگی و مخدوش شدن چراغ های جلو خودرو می تواند تا بیش از 40 درصد از توان روشنایی آن بکاهد. کاهش نزدیک به نصف توان روشنایی چراغ های خودرو در کنار عوامل محیطی چون مه، گرد و خاک، باران یا ترک و خط و خش در شیشه جلو می تواند به کاهش دید راننده و فاجعه ای ناخواسته بی انجامد.


چرا؟
شاید سوال اول این باشد که چرا در برخی خودروها در گذر زمان چراغ های جلو کدر و مخدوش می شوند؟ در خودروهای جدید امروزی به منظور کاهش هرچه بیشتر وزن و همچنین افزایش ایمنی عابر پیاده، برخلاف گذشته چراغ ها را به جای شیشه با طلق های مستحکم و شفاف می سازند تا از وزن و حساسیت آن ها نسبت به ضربه کاسته و در صورت شکستن خرد نشوند.
استفاده از طلق به جای شیشه به معنای افزایش حساسیت در برابر عوامل محیطی چون حرارت است که ممکن است از تابش مستقیم نور آفتاب و یا انتخاب لامپ اشتباه برای سیستم روشنایی جلو نشات گیرد. همچنین بروز عوامل دیگر چون کارواش با مواد رسوب کننده و یا خورنده یا برخورد سنگ و خاک نیز می تواند موجب خط خطی و تیره شدن آن ها شود.


قدم اول
به عنوان اولین اقدام چراغ ها را از جای خود خارجی کنید تا بتوانید در منزل و در حالت راحت تری روی آن ها کار کنید. در غیر این صورت دور چراغ ها و سایر قسمت های بدنه به غیر از چراغ ها را با چسب کاملا بپوشانید تا آسیبی به آن وارد نکنید.


قدم دوم
پس از به دست کردن دستکش با یک سنباده بسیار بسیار نرم که زبری آن با انگشت به سادگی احساس نشود بصورت مشخص و با برنامه و در جهات مختلف با فشاری بسیار آرام اما پیوسته سطح طلق چراغ ها را آنقدر بسایید تا بصورت یک دست و یکنواخت کدر و مات شود. با این کار خط و خش های سطح طلق و تغییر رنگ ایجاد شده را از بین برده اید چرا که این کار وابسته به مدت زمان انجام تا چند دهم میلی متر از سطح طلق را ساییده و به پودر تبدیل می کند.
در برخی موادر شاید لازم باشد در مرحله اول کار باسنباده، از سنباده زبرتری استفاده کنید.


قدم سوم
در این مرحله باید از خمیر پولیش ترجیحا در دو نوع زبر و نرم استفاده کنید. با پولیش زبر همان کار مشابه به مرحله قبل را تکرار کنید. در انجام کار صبور باشید و فشار زیاد به خرج ندهید. پرداخت کاری صحیح و تمیز به کمک پولیش با تعداد دفعات رفت و برگشت زیاد حاصل می شوند و نه فشار بیش از حد. پس از کسب رضایت از میزان درخشش نسبی ایجاد شده طلق را دوباره بشویید تا در مرحله بعد از پولیش نرم کمک بگیرید.

قدم چهارم
استفاده از پولیش نرم به معنای انجام آخرین مرحله از فرایند پرداخت کاری است. پولیش نرم را به کمک اسفنج نرم یا پنبه و با فشار بسیار آرام در مدت زمان طولانی بر روی طلق اعمال کنید تا جایی که درخشش روز اول را در طلق چراغ های جلو ببینید. در این مرحله چراغ ها را به خوبی شسته و خشک کنید و سپس آن ها را در جای خود ببندید.


نکته مهم

*برخورد سمباده یا پولیش با بدنه خودرو هر چند آرام می تواند باعث ایجاد خط و خش ناخواسته شود. از این رو در هنگام استفاده از این ابزارها یا چراغ ها را جدا کنید و یا دور چراغ ها را با چسب بخوبی بپوشانید.

*هرگز استفاده از دستکش را فراموش نکنید. مواد پرداخت کاری و پولیش معمولا شیمیایی و خطرناک هستند و بهتر از از برخورد مستقیم پوست با آن ها  و یا تنفس بوی آن ها خودداری کنید.

*برای پرداخت کاری با سمباده یا پولیش می تواندی از ابزارهای برقی نیز کمک بگیرید اما کار کردن با آن ها تمرکز و تسلط بیشتری می طلب و کنترل آن ها به مراتب دشوار تر است.


خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران