کد خبر : ۱۲۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
«خودروکار» بررسی می کند؛
زمزمه‌‌های افزایش تعرفه واردات خودرو چند روزی ست که به گوش می‌رسد، اما هنوز هنوز هیأت دولت فرصت بررسی این موضوع را پیدا نکرده اما در عین حال یقینا تعرفه واردات خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. اکنون بسیاری این موضوع را فرصتی درخشان برای بازار خودروهای چینی در ایران می دانند.
به گزارش خبرنگار خودرو کار، چند سالی می‌شود که خودروهای چینی به خوبی جای خود را  در ایران باز کرده اند. خودروهایی که توانسته اند با آپشن های متعدد و قیمت مناسب بازار خوبی برای خود فراهم کرده و خریداران ایرانی را به سمت خودروهای با رنگ و لعاب بیشتر جذب کنند.

حالا این پرسش مطرح است که با افزایش تعرفه واردات خودرو، بازار خودروهای چینی درمیان سایر رقبا چگونه می شود؟ آیا چینی ها با اشاره به وجود محصولات متنوع و با امکانات متعددشان موفق به جذب بیشتر مشتری های ایرانی می شوند و بیش از پیش از بازار خودرو ایران سود می برند؟

گرچه بخش اعظمی از پاسخ این پرسش ها به اقدامات دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو و میزان افزایش این تعرفه ها بستگی دارد، اما برخی کارشناسان بر این باورند که اگر افزایش تعرفه اجرایی شود، مختص همه وارد کنندگان است و همه به یک اندازه از بازارشان سود می‌برند.

با این حال،‌ طی هفته گذشته که هم بودجه پیشنهادی سال 97 به مجلس تقدیم شد و هم صحبت از افزایش تعرفه واردات خودرو داغ شد، علی علی آبادی- مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه در این باره به خودروکار می گوید: « سناریوهای مختلفی در مورد ساماندهی واردات خودرو پیشنهاد شده که هنوز هیچکدام نهایی نشده است». او درباره توافق وزرای اقتصادی برای افزایش تعرفه واردات خودرو می‌افزاید که هنوز چیزی مشخص نیست و بنده اطلاعی در این باره ندارم و نمی توانم آن را تایید کنم.

اما این پرسش مطرح است که افزایش تعرفه واردات خودرو تا چه میزان بر بازار خودروهای چینی اثرگذار است. در این باره نیز حسن کریمی سنجری- کارشناس خودرو به خودرکار می گوید: « تعرفه واردات خودرو موضوع جامعی است که در ابتدا باید از سوی دولت شفاف سازی شود. از این رو باید مشخص شود که  منظور دولت از افزایش تعرفه واردات خودرو چیست و نظام تعرفه ای که در این میان تعریف می‌شود، دارای چه شرایطی است و چه هدفی را دنبال می‌کند».

به گفته او، اگر این تعرفه وضع شود، هم برای خودروهای چینی و هم خودروهای غیر چینی خواهد بود، از این رو نمی توان گفت که افزایش تعرفه تنها به نفع چینی‌ها خواهد بود.

سنجری می افزاید: «اولین تاثیر افزایش تعرفه خودروهای وارداتی، افزایش قیمت این خودروها است. همچنین افزایش خودروهای وارداتی، منجر به تاثیرپذیری خودروهای داخلی می‌شود.  تا زمانی که سیاست ها، اهداف و ساز و کار مشخص برای افزایش تعرفه واردات خودرو تعریف نشود، نمی توان به صورت دقیق نتیجه و اثرگذاری افزایش تعرفه واردات را پیش بینی کرد.»

کریمی سنجری با بیان اینکه تنها موضوع تعرفه واردات خودروهای کامل مطرح نیست، اظهار می کند: « بلکه باید  تکلیف CBU، CKD ،  قطعات و هر آنچه در رابطه با خودرو وارد کشور می شود، با پروتکل مشخص و نظام مندی بررسی شود. چرا که وقتی به خودروسازی فرصت نظام تعرفه ای داده می شود، باید توانایی ها نیز بر اساس شاخص ها، با پیشرفت همراه شود تا امکان پایش نیز فراهم شود.»

به گفته او، باید همه خودروهای وارداتی به اندازه مشخصی افزایش قیمت داشته باشند. همچنین فروش کلی خودروهای وارداتی بدین گونه است که با افزایش قیمت، تعداد و میزان فروش کاهش می یابد و اگر نظام تعرفه ای جامع و کامل نیز اجرایی شود، قطعا چینی ها هم در این بازار متضرر خواهند شد اما به دلیل قیمت پایین تر آنها نسبت به سایر برندها و امکانات این خودروها، آنها می توانند از این فضا به عنوان فرصتی بالقوه استفاده کنند.

کریمی سنجری تاکید می‌کند: «در این میان تنها خودروسازانی ضرر نمی کنند که از پیش برای بازار ایران برنامه ریزی کرده باشند. خودروسازانی که فروش خود را از طریق مونتاژ انجام می دهند و می توانند با افزایش تعرفه واردات خودرو با منفعت بیشتری همراه شوند.»

گزارشگر خودروکار، نگارمیرکریمی
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران