کد خبر : ۱۲۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
«خودروکار» گزارش می دهد؛
اولین روز هفته جاری با تاکید عجیب سیاسیون برحمایت از صنعت قطعه سازی آغاز شد. حمایتی که صنعت قطعه سازی نه برای دولتی شدن، بلکه برای ایجاد شرایط بهتر همچون کاهش نرخ ارز و معاملات بانکی به آن نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در هفته جاری در مراسم افتتاح خط تولید دو محصول جدید ایران خودرو، ماجرای نیاز حمایت از قطعه سازان را هاشم یکه زارع استارت زد. یکه زارع به عنوان مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو، موضوع حمایت از قطعه سازان را بیان کرد و حتی از حضور قطعه سازان در یکی از سایت های تولید خودرو این شرکت در الجزایر خبر داد.

پس از آن نیز، علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی، عزیز اکبریان-  رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و در نهایت محمد شریعتمداری- وزیر صنعت معدن و تجارت به ترتیب بر حمایت از قطعه سازان به صحبت پرداختند که وجه اشتراک اظهارات این افراد حمایت ویژه از صنعت قطعه سازی بود.

در حال حاضر،  قطعه سازانی که بیشترین لطمه را از پرداخت نشدن و انباشت مطالباتشان  از خودروسازان را می خورند، در چه بخش هایی به حمایت ویژه نیاز دارند؟

در این باره نیز بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو به خودروکار می گوید: «تا کنون هر زمان دولت وارد صنعت شده است، چیزی حاصل آن صنعت نشده است».

به گفته او، در حال حاضر قطعه سازی از مسیر خود خارج شده است. چرا که تولید داخل شدن قطعات خودرو نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و در حال حاضر، تعداد زیادی از قطعه سازان از میدان به در شده اند و حتی تعداد زیادی از بازاری ها و قطعه فروشان، وارد صنعت قطعه سازی شده اند.

شهریاری ادامه می دهد: حال که صحبت حمایت دولت از صنعت قطعه سازی به میان آمده است، باید به گونه ای باشد که این حمایت عمقی و داخل صنعت قطعه سازی باشد.

او اظهار می کند: باید تلاش شود تا جای ممکن این قطعات در داخل کشور تولید شود، نه اینکه این قطعات یا از کشورهای دیگر وارد شود و یا در داخل مونتاژ شوند و دست آخر هم برچسب ساخت ایران زده شود.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اقداماتی که در حال حاضر در صنعت قطعه سازی رخ می دهد، خطرناک است. از این رو باید خودروسازان با توجه به دولتی بودن و دارا بودن رفتار دولتی، توان ایجاد درمان در زمینه فعالیت قطعه سازان را ندارند، که البته این خود یک عارضه است.

شهریاری می افزاید: اگر می خواهیم صنعت قطعه سازی رشد کند، باید دولت در این صنعت نظارت داشته باشد نه دخالت.

او ادامه می دهد: چند سال گذشته در زمان احمدی نژاد، بازدیدهایی از کارخانجات خودروسازی صورت گرفت و در همان زمان نیز مهلت هایی برای افزایش کیفیت و پیشرفت قطعه سازی خریده شد. اما با گذشت زمان هیچ تاثیری در این صنعت نداشت و فقط در حد شعار باقی ماند، چرا که باید راهکارها با برنامه صورت می گرفت.

او در پاسخ به اینکه حمایت ویژه از قطعه سازان باید شامل چه بخش هایی باشد، اظهار می کند:« اولین کاری که دولت باید برای حمایت از قطعه سازان در نظر گیرد، تثبیت نرخ ارز است. چرا که وقتی قطعه سازان قطعه ای تولید می کنند، پیش زمینه ای درباره بازگشت پولشان ندارند. همچنین ممکن است ناگهان رقبای جدیدی سر از کار در آورند و بازار را در دست گیرند».

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اکثر تولید کنندگان در سایر کشورها، می دانند که باید طی سال چه تعداد قطعه تولید و عرضه می کنند. اما درایران اینگونه نیست و قطعه سازان برنامه جدی ندارند.

شهریاری تاکید می کند: هنگامی که دولت وارد صنعت قطعه سازی می شود و دخالت می کند، می تواند آسیب های جدی به این بازار بزند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران