کد خبر : ۱۳۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
نکته فنی 5 دی ماه «خودروکار»؛
هیچ خودرویی بدون تایر حرکت نمی‌کند و سلامت این بخش از خودرو، یکی از مهم‌ترین دلایل در امنیت سرنشینان است. اما این تایرها از چه چیز ساخته شده‌اند؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، تایر‌ها تنها بخش خودرو است که در تماس مستقیم با زمین است و به همین دلیل نقش بسیار مهمی در خودرو ایفا می‌کند. هنگامی که نیرو در پیشرانه خودرو تولید می‌شود و از طریق محورهای چرخ‌ها به چرخ‌ها منتقل می‌شود، تایرها با کمک نیروی اصطکاک موجب حرکت خودرو می‌شوند و به زبان ساده موجب می‌شوند تا خودرو راه برود.

*اما سوال این است که این تایرها از چه جنسی هستند؟

در ساخت تایر‌ها از چندین ماده استفاده می‌شود. اعضای تشکیل دهنده تایر شامل لاستیک مصنوعی، کائوچو (لاستیک طبیعی)، الیاف، مفتول، بافت کربنی و چندین ماده شیمیایی دیگر است. مجموع این مواد تایر را تشکیل می‌دهند که شامل دو بخش است: عاج و بدنه. عاج‌های تایر باعث ایجاد اصطکاک می‌شوند و چسبندگی خودرو به زمین را حفظ می‌کند. در صورت صاف شدن تایر، این عاج‌ها از بین می‌رود، اصطکاک کاهش می‌یابد و خودرو راحت‌تر لیز می‌خورد و تعادل خود را از دست می‌دهد.


بدنه لاستیک نیز همان بخشی است که هوای فشرده در آن ذخیره می‌شود.

قبل از این که تایرهای امروزی ساخته شوند، نسخه‌های اولیه شامل پوششی از آهن بودند که به دور رینگ‌های چوبی می‌پیچیدند و کار تایر‌های امروزی را انجام می‌دادند. پس از آن نوعی از تایرها رواج یافت که فاقد هوا و بسیار سفت بودند اما با پیشرفت تکنولوژی و دانش مواد، تایرهای امروزی به وجود آمدند که علاوه بر استحکام، در آن‌های هوای فشرده وجود دارد که موجب انعطاف پذیری آن می‌شود.



خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه

شما از ما بپرسید!

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۱۷:۵۷
0
0
بد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران