کد خبر : ۱۳۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که استفاده از خودروهای هیبرید و تولید این نوع خودروها، اصلی ترین راهکار کاهش آلودگی هواست.
به گزارش خودروکار، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر خودروسازان داخلی را موظف کنند که در ۵ سال آینده خودرویی به جز خودروی هیبریدی تولید نکنند آلودگی هوا کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.

اکبر ترکی، درباره معضل آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن، اظهار کرد: مجلس برنامه ششم توسعه را تصویب کرده است و اگر بر اساس برنامه ششم دولت حرکت کند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در کشور و به خصوص کلان‌شهرها وجود دارد مرتفع می‌شود. وقتی دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهد تا از درآمد حاصل آن مشکل دیگری را حل کند اگر همین افزایش قیمت را در جهت بهینه‌سازی مسائلی که در خصوص آلودگی هوا دخالت دارند هزینه شود هزینه‌های آب، برق و گاز و حامل‌های انرژی و آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

او افزود: باید یک بررسی جامع انجام شود تا آلودگی هوا چقدر در همه ابعاد زندگی شهری مضر است.  آلودگی هوا سبب تعطیلی مدارس، بیماری، مرگ و میر و ایجاد عوارضی در بیماری‌ها و هزینه‌های مضاعف برای درمان این بیماران می‌شود. اگر این ارقام را درآورند یک رقم بسیار بزرگی خواهد شد.

نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این هزینه‌ها را در بهینه‌سازی خودروها صرف کنند و خودروسازان داخلی را موظف کنند که در ۵ سال آینده خودرویی به جز خودروی هیبریدی تولید نکنند  آلودگی هوا کاهش چشم‌گیری خواهد داشت. خودروهای هیبریدی ۱۲۰ کیلومتر سرعت را با انرژی برق می‌روند و در اتوبان‌های ایران هم بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت نمی‌توان حرکت کرد. پس اگر چنین خودروهایی به بازار بیاید هیچ آلودگی تولید نمی‌کند.

ترکی افزود: اگر این خودروهای هیبریدی بیایند شهری پاک خواهیم داشت که مردم به راحتی نفس می‌کشند. تمام این هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا هم از بین می‌رود و مشکلات مرتفع می‌شود.  اگر تعدادی درخت بکاریم کمک زیادی در رفع آلودگی هوا نمی‌کند. اما شاهرگ آلودگی هوا خودروها هستند. اینکه بنزینی وارد کنیم که کمتر آلودگی ایجاد کند خوب است، اما در نهایت همان هم آلودگی ایجاد می‌کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وسایل گاز سوز هم آلودگی زیادی تولید می‌کنند که باید حذف شوند. هم‌اکنون ۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم درحالی‌که آلودگی که در کشور وجود دارد با ۸ میلیون بشکه نفت برابری می‌کند. باید این هزینه‌ها کاهش یابد و با استفاده از انرژی خورشیدی در جهت کاهش آلودگی هوا گام برداریم که یک عزم جزم می‌خواهد.

او بابیان اینکه وقتی تضاد منافع وجود دارد مسئولان به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند، یادآور شد: عمده آلودگی هوا ناشی از خودروها است. در زمستان که وارونگی هوا داریم آلودگی افزایش می‌یابد و بحث خودروهای فرسوده هم که جای خود را دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران