کد خبر : ۱۳۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
خودروها با تمام قدرت و ابهتی که دارند به تنهایی و بدون وجود یک قطعه کوچک بی مصرف خواهند بود. سوییچ وسیله ای است که می تواند به یک خودرو قدرت داده و آن را آماده حضور در خیابان کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، سوییچ وسیله ای کاربردی است که در طول تاریخ با تغییرات متعددی همراه شده و حالا به دوران شکوفایی خود رسیده است. سیر تحول این وسیله کاربردی نشان می دهد که سوییچ ها از یک وسیله ساده برای روشن و خاموش کردن خودرو تبدیل به ابزاری برای هدایت و حتی دستکاری تنظیمات کامپیوتری آن شده اند. در ادامه نگاهی به تحول سوییچ ها خواهیم داشت.


1949 کرایسلر

در حالی که اولین سوییچ ها در اوایل قرن ۲۰ به صنعت خودروسازی رسیدند اما آن زمان برای روشن شدن خودرو نیاز به فشردن کلیدی مخصوص بود. در سال 1949 کرایسلر با با معرفی یک فناوری جدید، سوییچی را معرفی کرد که در هنگام استفاده می توانست خودرو را نیز روشن کند و نیاز به فشردن کلید اضافی نبود.

1965 فورد

در این سال فورد کلید های دو طرفه یا دورو را معرفی کرد. این سوییچ ها بر خلاف مدل یک رو در هر دو طرف دارای شیارهای هدایت بودند و دیگر تفاوتی نمی کرد که سوییچ از چه جهتی وارد قسمت مخصوص استارت شود. این نوآوری فورد هنوز هم در تمام خودروهای مدرن استفاده می شود.

1986 شورولت کوروت

در این سال برای افزایش امنیت شورولت یک مقاومت کد گذاری شده را به سوییچ ها اضافه کرد تا سرقت آن ها سخت تر شود. این سیستم ضد سرقت در بسیاری از خودروهای جنرال موتورز در دهه ۹۰ میلادی استفاده شد و شرکت های دیگر نیز مشابه آن را تولید کردند.

1987 کادیلاک آلانته

کادیلاک در سال های آخر دهه ۸۰ سیستمی را معرفی کرد که به طور کلی سیستم قفل خودرو را متحول کرد. سیستم باز کردن درب ها از راه دور و به کمک ریموت اولین بار در کادیلاک آلانته استفاده شد. این سیستم در تمام خودروهای تاریخ از آن زمان به بعد مورد استفاده قرار گرفت.

1990 جگوار

در این سال جگوار با یک خلاقیت جدید شکل سوییچ ها را تغییر داد و آن ها را به گونه ای ساخت که انتهای هر سوییچ به شکل بیضی بود. این نوع کلید ها در همان سال ها توسط فورد و جگوار استفاده شدند اما برای مدتی از بین رفتند تا اینکه در سال 2010 تا 2013 بار دیگر فورد برای مدل ترانسیت از آن استفاده کرد. اکنون سوییچ این شکلی تولید نمی شود.

1990 لکسوس LS400

لکسوس از اولین شرکت هایی بود که با استفاده از برش لیزری سوییچ خود را ایجاد کرد. این کلید که با یک لایه اضافی ساخته شده بود ایمنی بیشتری داشت و ایجاد نمونه مشابه از آن بسیار سخت بود.

1990 مرسدس بنز SL

این سال را شاید بتوان نقطه خلاقیت در طراحی سوییچ دانست. درهمین سال مرسدس بنز سیستم جمع کردن کلید و قرار دادن ضامن برای آن را ابداع کرد و اکنون بسیاری از خودروسازان دنیا از این سیستم استفاده می کنند. بنز سوییچ ضامن دار خود را برروی یک ریموت قرار داده بود که اکنون نیز بسیاری از خودروها به همین صورت هستند.

1993 شورولت کوروت

بار دیگر کوروت و بار دیگر نوآوری برای تولید سوییچ این خودرو را شاهد هستیم. تکنولوژی نزدیکی کلید در سال 93 بر روی مدل C4 استفاده شد اما به حالت امروزی نبود بلکه نزدیکی کلید تنها برای باز و بسته شدن درب خودرو استفاده می شد و راننده همچنان باید از سیستم قدیمی خودرو را روشن می کرد.

2003 مرسدس بنز

اولین سوییچ های طراحی شده بر پایه نزدیکی کلید که به صورت کامل کار می کردند را مرسدس برای مدل های 2003 معرفی کرد. این کلید ها به شکل کارت اعتباری طراحی شده بودند و در کیف پول جا می گرفتند. با این حال عمر این سوییچ بنز بسیار کوتاه بود اما لکسس درسال 2004 همین سیستم را بهبود بخشید و همچنان نیز از آن به عنوان یک ابزار جداگانه استفاده می کند و با قیمت بالا به خریداران ارائه می دهد.

2004 شورولت مالیبو

روشن کردن خودرو از راه دور برای سال ها بود که در بازار لوازم جانبی یافت می شد اما جنرال موتورز اولین شرکتی بود که این سیستم را بر روی سوییچ قرار داد و به عنوان یک نکته استاندارد روی خودروهای خود قرار داد. این مورد باعث شد تا دیگر شرکت ها نیز از روی دست آن کپی برداشته و حالا شاهد این سیستم در اکثر خودروهای دنیا هستیم.

2016 ب ام و

سوییچ های مدرن ب ام و در سال 2016 و تنها برای مدل های سری 7 ارائه شدند. این سوییچ ها به صفحه نمایش لمسی مجهز بود و از فاصله 300 متری هم عمل می کرد. صفحه نمایش لمسی این خودرو می توانست اطلاعات خودرو را نشان داده، میزان سوخت و موارد دیگر را نشان دهد. نکته جالب این سوییچ اینجاست که راننده بدون حضور در خودرو می توانست با کمک صفحه نمایش روی سوییچ، آن را پارک کند. این سوییچ البته با استفاده از یک درگاه میکرو یو اس بی یا قرار گرفتن در کنسول خودرو شارژ می شد.

2018 تسلا

شاید شما هرگز سوار بر خودروی تسلای خود نشوید اما مطمئن باشید که سوییچ آن را در اختیار دارید. نرم افزار موبایلی تسلا عملا سوییچ مافوق پیشرفته ب ام و را تبدیل به یک وسیله بچگانه می کند. این سیستم با استفاده از بلوتوث کار کرده و انرژی کمی از گوشی می گیرد و دقیقا همان فعالیت نزدیکی کلید را شبیه سازی می کند. البته تسلا یک سوییچ به شکل کارت اعتباری هم به شما می دهد که اگر شارژ تلفن همراهتان به پایان رسید، از آن استفاده کنید.

مترجم خودروکار: محمد امین زمانی

منبع :
motorauthority.com

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران