کد خبر : ۱۳۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
در حالی که برخی مسئولان از بازگشایی موقت سایت ثبت سفارش واردات خودرو خبر داده اند، موضوع افزایش نجومی قیمت خودروهای وارداتی و رانت ویژه برخی واردکنندگان موضوعی است که هنوز مورد بررسی جدی دستگاههای نظارتی قرار نگرفته است.
به گزارش خودروکار، مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت، سازمان حمایت دستگاه هایی هستند که بنا بر وظیفه نظارتی خود باید نسبت به افزایش غیر عادی قیمت خودروهای وارداتی گزارش مشخصی را به مردم ارائه و با متخلفان برخورد لازم را صورت دهند.

جدول زیر مشخصات برخی خوردوهای وارداتی را نشان می‌دهد، نگاهی به هزینه‌های تمام شده برای ترخیص یک دستگاه تالیسمان نشان میدهد اختلاف قیمت قابل توجهی میان سود منطقی و قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی  ایجاد شده است. در ادامه قیمت یکی از خوردوهای پر طرفدار وارداتی را با توجه به هزینه‌هایی از قبیل حقوق و عوارض گمرکی، هزینه حمل و ارزش بین المللی خودرو مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بر این اساس ارزش هر دستگاه  تالیسمان 18.500 یورو ذکر شده که با احتساب 5000 تومان برای هر یورو برابر 92 میلیون تومان است. با احتساب تعرفه وارداتی 40 درصد برای خوردوهای زیر 2000 سی سی تنها 36 میلیون تومان باید حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شود. این در حالی است که مالیات ارزش افزوده 9 درصدی و احتساب عوارض دیگر چون مالیات علی الحساب، عوارض هلال احمر، هزینه شماره گذاری، بیمه، سود مشارکت و ... همانطور که در انتهای جدول زیر ذکر شده، هزینه نهایی ترخیص خودرو قمیتی در حدود 70 میلیون تومان خواهد بود.

تا این مرحله هزینه ترخیص هر دستگاه خودرو تالیسمان با احتساب ارزش 90 میلیون تومانی، حدود 160 میلیون تومان است. از سوی دیگر اگر سود 5 درصد برای فروش هر دستگاه خودرو در نظر گرفته شود رقم نهایی فروش خودرو باید در حدود 180 میلیون تومان باشد. اگر فرض کنیم به هر ترتیب نوسانات بازار هزینه 20 میلیون تومانی را به هر واردکننده اعمال کرده، حداکثر قیمت قابل قبول حدود 200 میلیون تومان است. این در حالی است که در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار نزدیک به 230 میلیون تومان است.



اختلاف قیمت 30 میلیون تومانی در بازار و تحمیل آن به مردم شرایط غیر قابل قبولی را در بازار ایجاد کرده است که لازم دستگاههای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و سایر سازمانهای زیر مجموعه دولت در این خصوص یک گزارش مشخص را در خصوص افزایش قیمتهای تحمیلی به مردم  ارائه کنند.



چندی قبل  جدولی از عملکرد برخی واردکنندگان را بر اساس آمار واردات گمرک منتشر شد. این جدول نشان می داد 15 هزار دستگاه انواع خودروهای رنو به کشور وارد شده است.  با فرض افزایش 20 تا 30 میلیون تومان قیمتها در چند ماه اخیر با توجه به ثابت ماندن تعرفه در این مدت نشان می‌دهد، حتی با احتساب وصول کامل مالیات عملکرد 25 درصدی، سودهای چند صد میلیارد تومانی نصیب برخی واردکنندگان شده است. اگر قرار باشد با توجه به حجم بالای واردات، نوسانات بازار چنین سودهای کلانی را به جیب واردکنندگان سرازیر کرده باشد سوالی که پیش می‌آید این است که آیا دولت برای عدم تکرار چنین وضعیتی راهکاری را در نظر گرفته است.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
كوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۱۰/۰۸ - ۱۸:۳۹
0
0
بابت دوتا حلبي به عنوان پلاك ٩٠ ميليون معادل كل ارزش اتومبيل مي گيريد بعد از وارد كنند مي خواهيد ٣٠ ميليون با اين همه دردسر نگيره
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران