کد خبر : ۱۳۱۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
دبیر انجمن خودروسازان می گوید که مهلت ابلاغ شده به خودروسازان برای استاندارد سازی محصولات خود، تا دی ماه سال 98 است. او در حالی این تاریخ را مطرح می کند که تا پیش از این همواره تاریخ دی ماه 1397 مطرح بوده و هیچ کس درباره ارفاق یکساله مازاد صحبتی نکرده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، تایید کرد که خودروسازان تا دی ماه 1398 مهلت دارند که استاندارد محصولات خود را با استانداردهای 85 گانه مطابقت دهند.

در حالی تاریخ جدید مطرح می شود که البته خیلی هم جدید نیست و از مدت ها پیش به خودروسازان اعلام شده که سازمان استاندارد هفته گذشته نام 25 خودرو را به عنوان خودروهای غیراستاندارد اعلام کرد و خبر از توقف تولید آنها با اعلام سازمان استاندارد کرد.

خبری که اکنون مشخص می شود نه تنها بخشی از آن غلط بوده بلکه با توجه به مهلت یکساله مازادی که به خودروسازان داده شده، تمامی آن غلط است. اکنون با توجه به مهلت یکساله مازادی که تاکنون درباره آن صحبت نشده این پرسش مطرح است که آیا امیدی به خروج پلتفرم های قدیمی از خطوط تولید است؟ پلتفرم هایی که گرچه از رده خارج شده اند اما به دلیل تیراژ بالا،درآمد خوبی را برای خودروسازان رقم زده اند؟
محسن قاسمی جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در پاسخ به این پرسش می گوید: «خروج محصولاتی مانند پراید با هزار و 300 قطعه درگیر است که تولید آن بر عهده قطعه سازان داخلی است. علاوه بر این ما هیچ گاه نمی توانیم خودرویی به ارزانی پراید تولید کنیم با این حال، موضوع ماندگاری یا عدم ماندگاری این محصول در هیأت مدیره بررسی خواهد شد. اگر رای به خروج این محصول نباشد قطعا برای ارتقای استاندارد آن هزینه خواهیم کرد.»

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در این زمینه در گفت و گو با خودروکار، بیان می کند: « در همین زمینه نیز آقای نعمت بخش اعلام کرده است که برای رسیدن به تولید 100 هزار دستگاه خودرو سالانه 10 سال زمان نیاز است. این درحالی است که ورود و خروج یک خودرو از خط تولید تا مصرف شش سال است. اما آنگونه که از صحبت های دبیر انجمن خودروسازان بر می آید، این است که باید 20 سال دیگر هم این خودروها را تحمل کرد.علی رغم فشارهای بیرونی مبنی بر اصلاح این خودروها، همچنان خودروهای قدیمی تولید می شوند. اما اینکه برخی بر این باورند که سازمان ملی استاندارد کمر به قتل برخی خودروسازان بسته است، اینگونه نیست. قطعا این مشکلات از سوی خودروسازان است و باید خودشان آن ها را برطرف کنند.»

او با بیان اینکه  این روزها به گونه ای رفتار شده است، گویی خودروسازان از خبر توقف خط تولید برخی خودروها، سورپرایز شده اند؛ اما همه تولید کنندگان از پیش از ماجرا خبر داشتند، اظهار می کند، اگر بخواهیم خودروهایی جایگزین پراید و پژوکنیم، قطعا قیمت خودروهای با کیفیت، طراحی و استاندارد بالاتر افزایش می یابد. اما آنگونه که آقای نعمت بخش از نیاز به 10 سال زمان صحبت کرده اند، به نظر می رسد استاندارد خودروها نیز تا 10 سال دیگر تمدید می شود.»

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ابهامات به وجود آمده مبنی بر استانداردهای 63 و 85 گانه خودرویی بیان می کند: اعلام رعایت استاندارد 85 گانه به منزله اعمال آن ها برای همه گروه های خودرویی نیست. بلکه رعایت استانداردهای 85 گانه برای برخی خودروهای دارای آپشن های خاص است. اما همچنان سیاست های سازمان ملی استاندارد برای هر خودرو مشخص و اعلام نشده است.»

به گفته زاوه، طی سال های اخیر، هر زمان ماجرای ارتقا کیفیت خودروها از جمله موضوع آلایندگی خودروها، ایربگ و ABS  خودروها مطرح شده است، خودروسازان برای اجرا بهانه هایی آورده اند.

زاوه می افزاید: «اکنون فرصت خودنمایی، شناسایی ضعف ها، طراحی خودروهای جدید با پلتفرم های به روز است نه اینکه همچنان خودروهای با طراحی 10 سال گذشته تولید شوند.»


خبرنگار خودروکار: نگار میرکریمی

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران