کد خبر : ۱۳۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
در مدت ۲ سال اتفاقات زیادی در صنعت موتورسیکلت رخ داده که تبدیل کاربراتوری به انژکتوری را باید نقطه آغاز این تحولات دانست.
به گزارش خودروکار، این رویکرد اگرچه باعث افت تولید شد و به همان نسبت انبارها از حجم موتورسیکلت‌های تولید شده پایان سال ۹۵ اشباع شدند اما باید روی دیگر سکه را نیز دید. این طرح‌ها هنوز در ابتدای راه قرار دارند اما اگر به ثمر بنشینند نویدبخش خبر خوبی برای این صنعت خواهد بود؛ صنعتی که در مدت نیم قرن به شکل یکنواخت حرکت خود را ادامه داده و تغییرات اساسی را تجربه نکرده است.

ممنوعیت تولید کاربراتوری بسیاری را به سمت طراحی موتورسیکلت‌های جدید با سوخت‌های متفاوت(گاز و برق) سوق داد که به همان نسبت نیز در ظاهر آنها تغییراتی اعمال می‌شود. به این ترتیب با توجه به تجربه تردد این وسیله نقلیه و کارکردهایی که داشته موتورسیکلت‌های جدید در حال ساخت و ورود به بازار کشور هستند.


موتورسیکلت‌های خود شارژکن

سعید رمضانی، مدیرفروش یکی از شرکت‌های فعال در صنعت موتورسیکلت که با طراحی مدل‌هایی نو در حال ورود به عرصه جدیدی از این صنعت است در این‌باره گفت: این شرکت در حال تولید موتورسیکلت‌های هیبریدی است که برای نخستین بار در دنیا طراحی شده‌اند. طرح این نوع موتورسیکلت برای این شرکت ایرانی بوده و با همکاری ۳ کشور دیگر این موتورسیکلت کامل شده و به مرحله تولید رسیده است.او در ادامه به نام این کشورها اشاره کرد و گفت: آلمان، هند و چین در کنار ایران این پروژه را به سرانجام رساندند.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر دو نوع دوگانه‌سوز و سه‌گانه‌سوز از این موتورسیکلت‌ها طراحی و نمونه‌سازی شده و تولید آن تا پایان سال از برنامه‌های این شرکت است.رمضانی درباره مزیت‌های این نوع موتورسیکلت‌ها به «گسترش صنعت» گفت: یکی از مزایای این موتورسیکلت‌ها سوخت آنهاست که نیاز به شارژ همچون سایر موتورسیکلت‌های برقی ندارند. مصرف سوخت آن پایین است ضمن آنکه نوع سوخت آن در کاهش آلودگی محیط‌زیست تاثیر بسیار مثبتی دارد به‌طور نمونه برای هر ۱۰۰ کیلومتر شاید تنها یک لیتر سوخت مصرف داشته باشند.

او گفت: حتی اگر پیمایش آنها کمتر از ۷۰ کیلومتر باشد صاحب موتورسیکلت می‌تواند تنها از نیروی الکتریکی آن استفاده کند.این فعال صنعت به پایه سوخت این نوع موتورسیکلت‌ها اشاره و عنوان کرد: پایه سوخت این موتورسیکلت‌ها برقی است و حرکت آنها با برق اتفاق می‌افتد اما انجین آن که با بنزین یا گاز کار می‌کند باعث می‌شود باتری‌ها دوباره شارژ شوند و نیاز به شارژ جداگانه نداشته باشند. وی درباره نوع باتری‌ها نیز گفت: موتورسیکلت‌های تولیدی این شرکت از ۲ تا ۵ هزار وات هستند که به کارکرد آنها بستگی دارد.


تولید بر اساس نیازهای بازار

رمضانی همچنین از مشارکت ۷۰درصدی طرف ایرانی در این طرح بین‌المللی خبر داد و گفت: در این همکاری دوجانبه ۷۰درصد سهم مشارکت مربوط به شرکت ایرانی است ضمن آنکه یکی از مدل‌های ساخته شده (۵ هزار وات) جزو فناوری‌های برتر نیز شناخته شد.

رمضانی یادآور شد: موتورسیکلت‌های دوگانه‌سوز قابل ارتقا به سه‌گانه‌سوز نیز هستند و محدودیتی در این‌باره وجود ندارد ضمن اینکه درحال‌حاضر مدل‌هایی برای پلیس و اورژانس، بازار کار و حمل بار که حتی برای کشاورزان نیز مفید واقع می‌شود و تا ۲۵۰ کیلومتر می‌تواند بار را جابه‌جا کند طراحی و ساخته شده است.

براساس بازار مصرف نسل جدید نیز موتورسیکلت‌هایی طراحی و نمونه‌سازی شده که بتوانیم سلیقه جوانان را پوشش دهیم ضمن اینکه در بحث رنگ نیز محدودیتی وجود ندارد. او درباره پیشینه مطالعاتی این نوع موتورسیکلت‌ها گفت: تحقیق و مطالعه آن حدود ۳ سال به طول انجامید تا مدل‌های جدید طراحی و نمونه‌سازی شدند.

این فعال صنعتی به ۴۹درصد داخلی‌سازی این موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: تمام تلاش‌ها این است که از ظرفیت‌های داخلی استفاده شود و تا امروز ۴۹درصد از آن داخلی‌سازی شده اما برای تامین باقی قطعات با همکاری ۳ کشور دیگر ساخته شده‌اند به‌طور نمونه انجین آن آلمانی است یا فلاپ برخی مدل‌ها چینی است زیرا هزینه‌ها را کاهش می‌دهد یا قسمت سی‌ان‌جی آن از سوی یک شرکت هندی تامین می‌شود.

او افزود: گفتنی است که این شرکت ایرانی بوده اما در هند کارخانه دارد و قطعات را تامین می‌کند. در بخش سی‌ان‌جی با سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت تولید این قطعه در حال انجام است.

رمضانی به برنامه‌های آینده این شرکت اشاره کرد و گفت: قرار است تا ۲ سال آینده سهم داخلی‌سازی افزایش پیدا کند. اگر دولت کمک کند به‌دنبال این هستیم که کل موتورسیکلت بومی‌سازی شود. این اتفاق تاثیر زیادی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا خواهد داشت و به‌طور قطع نتایج خوبی به‌دنبال دارد.

حتی در نمایشگاه اخیر برخی بازدیدکنندگان خارجی برای گرفتن نمایندگی مذاکراتی با این شرکت داشتند.او درباره نرخ این موتورسیکلت‌ها نیز عنوان کرد: اگر بتوان تسهیلاتی پرداخت و مصرف‌کننده به شکل اقساطی محصول را تهیه کند به‌طور حتم با کاهش سوخت نرخ جبران خواهد شد البته در این امر خود شرکت در حال رایزنی‌هایی است.رمضانی افزود: درحال‌حاضر بر اساس سفارش‌های عمده محصولات تولید و عرضه می‌شود به طور نمونه با پلیس صحبت شد و نمونه‌هایی ساخته شد و برای آزمون در اختیارشان قرار گرفته اما در آینده نزدیک با توجه به نمایندگی‌هایی که در کشور راه‌اندازی خواهد شد محصولات برای تمام افراد خواهد بود.

گفتنی است این شرکت طراحی خودروهای برقی را نیز آغاز کرده اما هنوز به‌طور عمده وارد بازار فروش نشده است به‌طور نمونه برخی خودروها که در نمایشگاه در حال تردد برای خدمات‌دهی به بازدیدکنندگان هستند از خودروهای این شرکت داخلی است. در این بخش نیز برنامه‌ها داخلی‌سازی ۷۰ تا ۸۰درصدی قطعات است.


توسعه با ثبات قوانین و نرخ ارز

در این راستا لازم بود تا نظر انجمن صنعت موتورسیکلت نیز بیاید و اینکه انجمن برای این پوست‌اندازی چه برنامه‌هایی دارد؟ امیرحسین پژوهی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت معتقد است؛ در بحث طراحی موتورسیکلت‌های جدید با توجه به روند کاهش تولید و نیز وضعیت نامناسب اقتصادی آینده مطلوبی نمی‌تواند در پیش باشد زیرا توجه لازم ازسوی وزارتخانه‌های مربوط و نیز سازمان‌ها به این صنعت نمی‌شود.

او افزود: با توجه به این عوامل می‌توان گفت سرمایه‌گذاری و تلاش صنعتگران برای طراحی موتورسیکلت‌های جدید با سختی پیش خواهد رفت به‌طور نمونه امروز برخی شرکت‌ها کارهای زیادی در تولید موتورسیکلت‌های برقی و انژکتوری داشته‌اند و نیز ساخت موتورسیکلت‌های دستی ازجمله طرح‌هایی است که ازسوی بازار مورد استقبال قرار گرفته است.

او اظهار کرد: ۳ روند نیاز به تغییر و بازنگری دارد؛ نخست ثبات نداشتن قوانین و مقررات گمرکی، ثبات نداشتن نرخ ارز و توجه نداشتن به حفظ اشتغال. این ۳ مولفه روی بحث طراحی و تولید صنعت موتورسیکلت اثر منفی داشته و موفقیت شرکتی که به‌لحاظ تحقیق و توسعه برای نسل جدید محصولی را به بازار عرضه کرده به این عوامل بستگی دارد. پژوهی در ادامه به روش فروش اشاره کرد و گفت: عامل دیگری که تاثیر منفی در رونق این صنعت داشته روش فروش حاکم در بازار کشور بوده؛ اینکه تولیدکننده همچنان با بنکداران در حال فعالیت است و به‌دلیل مشکلات و چالش‌های این شیوه نیاز به اصلاح و روزآمدی دارد.

منبع: گسترش صنعت

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران