کد خبر : ۱۳۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۶-۱۳۹۵) تمام شد و آنچه باقی مانده تنها اظهارنظرها و کارنامه کاری خودروسازان جهان در این سال است.
به گزارش خودروکار، سالی که گذشت مانند سال‌های دیگر پر از افت‌وخیزهای گوناگون در صنعت خودرو بود. در این سال، از سویی دونالد ترامپ به‌طور رسمی رئیس‌جمهور امریکا شد و وعده‌هایش برای امریکایی شدن خودروهای موجود در جاده‌های امریکا را دنبال کرد و از سوی دیگر مدیرعامل فیات-کرایسلر اعلام کرد، کالای بنجل معامله نمی‌کند تا همگان بدانند ارزش فیات-کرایسلر بالاتر از آن حدی است که خیلی‌ها فکر می‌کنند. در این بین، مدیرعامل پیشین فولکس‌واگن هم پس از ۲ سال درباره رسوایی عالم‌گیر این خودروسازی اظهارنظر کرد. آنچه پیش‌روی شماست گزارشی است از نقل‌قول‌هایی خودرویی از مسئولانی که مستقیم یا غیرمستقیم با صنعت خودرو در ارتباط بودند و گفته‌های آنها شنیدنی‌تر و تاثیرگذارتر از سایر صحبت‌های رنگارنگ خودرویی‌ها در سال گذشته میلادی بوده است.


رئیس‌جمهوری امریکا؛ از درخواست محترمانه از ژاپنی‌ها تا بد خواندن آلمانی‌ها

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در گفت‌وگو با مدیران خودرویی ژاپن گفت: «تلاش کنید خودروهای‌تان را در داخل خاک امریکا بسازید، به‌جای اینکه آنها را جای دیگری تولید کنید. امکان طرح چنین درخواستی وجود دارد؟ این کار غیرمتمدنانه نیست، هست؟ من اینطور فکر نمی‌کنم.» به گزارش مجله اشپیگل آلمان، ترامپ در دیدار با مقام‌های اتحادیه اروپا پشت درهای بسته، اظهار کرد: «آلمان بد است. خیلی بد است. به میلیون‌ها خودرویی نگاه کنید که آنها در امریکا می‌فروشند. وحشتناک است. ما می‌خواهیم این روند را متوقف کنیم.» ترامپ از زمان مبارزه‌های انتخاباتی با شعار «نخست امریکا» وارد عرصه رقابت شد و یکی از اعتراض‌هایش این بود که چرا شرکت‌های گوناگون خودروسازی در کشورهای دیگر مانند مکزیک خودرو را می‌سازند و سپس آن را به امریکا وارد می‌کنند؛ بدون اینکه تعرفه ویژه‌ای شامل حال آنها شود. او از ژاپنی‌ها گرفته تا آلمانی‌ها، همه خودروسازان را از زیر تیغ انتقاد خود رد کرد تا شرکت‌های خودروسازی حساب کار دست‌شان بیاید که اگر می‌خواهند بازار امریکا را از دست ندهند باید کمی بیشتر با رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه امریکا مدارا کنند.


مدیرعامل فیات-کرایسلر، از کالای بنجل تا ارزش فیات-کرایسلر
سرجیو مارکیونه، مدیرعامل فیات-کرایسلر درباره حدس و گمان‌ها درباره فروش کل یا بخشی از این شرکت خودروسازی چنین واکنش نشان داد: «ما کالای بنجل معامله نمی‌کنیم... این تصور که فیات-کرایسلر وابسته است، تصور اشتباهی است و آینده‌اش به توانایی در جوش خوردن این معامله بند است.» مارکیونه همچنین گفت: «برخلاف آنچه برخی همکاران اعتقاد دارند ما در کسب‌وکارهای مربوط به جابه‌جایی نیستیم. ما مردم را جابه‌جا نمی‌کنیم... در پایان روز، ما فقط ابزارهایی را می‌سازیم که به مردم اجازه می‌دهد از جایی به جای دیگر بروند.» زمزمه‌های تجزیه فیات-کرایسلر در ماه‌های میانی سال ۲۰۱۷ میلادی(۱۳۹۶خورشیدی) به‌طور جدی به‌گوش می‌رسید. در واقع ماه‌ها بود شرکت خودروسازی فیات-کرایسلر با تعدادی از شرکت‌های چینی در حال مذاکره بود. در این مذاکرات بحث سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این شرکت از راه خرید سهام یا قراردادهایی مانند خرید بخش پیکاپ نشان تجاری جیپ مطرح شد.


مدیرعامل پیشین فولکس‌واگن، از رسوایی تا بی‌خبری
مارتین وینترکورن، مدیرعامل پیشین فولکس واگن در نخستین اظهارنظر رسمی خود پس از عذرخواهی برای ماجرای دیزل‌گیت در سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۱۳۹۴)، گفت: «از بیرون، سخت است فهمیدن اینکه چنین مسئله‌ای چگونه می‌تواند در شرکتی که تمرکز ویژه‌ای بر کیفیت دارد، رخ دهد. حتی من هم نمی‌دانم... غیرقابل‌درک است که چرا من زود و شفاف از ماجرا آگاهی پیدا نکردم. من می‌توانستم جلوی هر نوع فریب یا گمراهی از سوی مقام‌ها را بگیرم». ماجرای دیزل‌گیت فولکس‌واگن یکی از بزرگترین رسوایی‌های تاریخ خودروسازی در جهان است که این خودروساز را به دردسر بزرگی انداخت. این موضوع که سازندگان خودروهای فولکس‌واگن به عمد نرم‌افزاری روی خودرو نصب کرده بودند که میزان آلایندگی خودرو را کمتر نشان دهد، برای خودروساز آلمانی جریمه‌های میلیارد یورویی و سنگینی به همراه داشت.


مدیر ارشد اجرایی نشان‌سازی فولکس‌واگن، از تویوتا تا تسلا
هربرت دیس، مدیر ارشد اجرایی نشان تجاری فولکس‌واگن دراین‌باره که چه شرکت‌هایی رقیبان اصلی فولکس‌واگن هستند، چنین گفت: «در گذشته تویوتا، هوندا و خودروسازان فرانسوی رقیب بودند، اما حالا رقیب اصلی تسلاست». تسلا بدون‌شک درحال‌حاضر یکی از ترس‌های خودروسازان جهان است. خودروسازی که تمام‌برقی به میدان آمده و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.


رئیس‌اجرایی فورد، از به فکر فرو رفتن تا تکرار یک حرف
بیل فورد، رئیس اجرایی فورد درباره مدیرعامل جدید این خودروسازی یعنی جیم هکت، چنین گفت: «جیم همیشه مرا به فکر وامی‌دارد. بسیاری از کسانی که من در این شغل آنها را دیده‌ام، بارها و بارها این جمله را (درباره جیم هکت) گفته‌اند». پیش از هکت، مارک فیلدز مدیرعامل فورد بود. برکناری فیلدز در شرایطی بود که فورد به‌عنوان شرکتی سودآور، در حال از دست دادن سهم خود در بازار امریکا بوده و به‌تازگی تعدیل نیروی زیادی را تجربه کرده است. از سوی دیگر مارک فیلدز از منتقدان سیاست‌های دونالد ترامپ مبنی بر جلوگیری از تولید خودرو امریکایی در خارج از این کشور است.
وزیر اقتصاد مکزیک، از تعرفه تا خداحافظی
ایدفونسوگوانگاردو، وزیر اقتصاد مکزیک درباره ماجرای پر کش‌وقوس تعرفه‌ها و کشمکش امریکا با مکزیک بر سر صادرات خودرو چنین گفت: «لحظه‌ای که آنها گفتند قصد وضع تعرفه ۲۰درصدی بر خودروها را دارند، از پشت میزم بلند شدم و گفتم خداحافظ». مکزیک از زمان رئیس‌جمهور شدن ترامپ، بارها به خود لرزیده است. ترامپ زمانی که تلاش می‌کرد رئیس‌جمهور شود، وعده داد دیواری بین امریکا و مکزیک بکشید تا مشاغل امریکایی نصیب مکزیکی‌ها نشود. او خودروسازان را تهدید کرده بود اگر در مکزیک خودرو بسازند و در امریکا بفروشند باید برای ورود خودروها به این کشور تعرفه پرداخت کنند. نام تعرفه اما آنقدر برای وزیر خارجه مکزیک سخت بود که جلسه را ناتمام رها و خداحافظی کرد.


مدیرعامل تسلا، از جهنم تولید تا گام‌های پایانی
ایلون ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی برقی تسلا درباره پیشرفت در ساخت تسلا ۳، چنین گفت: «ما قرار است به ۶ ماه جهنمی در تولید پا بگذاریم. این یک چالش تمام عیار برای ساخت این خودرو است». مرداد از نسخه نهایی تسلا ۳ رونمایی شد. این محصول، به‌عنوان مهم‌ترین خودرو برقی جهان که تاکنون ساخته شده، شناخته می‌شود. تسلا قرار است کامیون و وانت هم تولید کند تا ثابت کند هر نوع وسیله نقلیه‌ای را می‌توان برقی هم ساخت.


مدیرعامل شرکت مگنا، از رک‌گویی تا آنچه مطلوب همگان است
دن واکر، مدیرعامل شرکت بین‌المللی مگنا، یکی از شرکت‌های فعال در زنجیره تامین خودروسازی درباره خودروسازها نظر جالبی داد واظهار کرد: «رک بگویم، شرکت‌های خودروسازی نمی‌توانند آنچه به‌واقع به آن باور دارند را به مردم عادی بگویند. آنها می‌دانند چه اتفاقی می‌افتد، اما مجبور هستند حرفی را بزنند که مطلوب دیگران است تا به‌عنوان یک شرکت مترقی شناخته شوند». خودروسازان سراسر جهان، بارها اسیر رسوایی‌هایی شده‌اند که مدتی در صدر اخبار بوده و بعد کم‌کم فراموش شده است.

پس شاید حق با مدیرعامل مگنا باشد که درباره خودداری کردن خودروسازان از زدن بسیاری از حرف‌ها، صحبت می‌کند.

منبع: گسترش صنعت

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران