کد خبر : ۱۳۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
«خودروکار» بررسی می کند؛
سرانجام انتظار شش ماهه برای باز شدن ثبتارش اما با چند شرط به سررسید. شروطی همچون ممنوعیت ورود خودروهای بالای 40 هزار دلار و ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی پیش پای نمایندگی ها گذاشته شد. حالا این پرسش مطرح است که آیا بازار دست دوم خودروهای لوکسی که تبدیل به خودروهای ممنوعه شدند، بهم خواهد ریخت؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، در نهایت پس از شش ماه انتظار و بر اساس قول سازمان توسعه تجارت مبنی بر باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی، این سایت در روز دهم دی ماه با چند شرط باز شد.

شروطی همچون ممنوعیت ورود خودروهای بالای 40 هزار دلار و حجم موتور بالای 2500 و از جمله شروط ثبت سفارش خودروها عنوان شدند، همچنین به طور طبیعی در اولین روز از آغاز ثبت سفارش خودروها که مصادف با آخرین روز سال 2017 میلادی بود، اعلام شد که خودروهای با سال ساخت 2016، تنها یک روز مهلت ثبت سفارش دارند و از روز 11 دی ماه مهلت ثبت سفارش آن ها امکان پذیر نخواهد بود.

حال این روزها که ثبت سفارش خودروهای وارداتی از سوی 18 نمایندگی دارای مجوز ثبت برای 83 مدل خودرویی( البته طی روزهای اخیر با تغییراتی همراه بوده است) ادامه دارد، برخی فروشندگان خودروهای وارداتی و فعالان بازار از آینده بازار خودروهای لوکس  و دارای شرط گمرکی نگرانند و بر این باورند با ممنوع شدن ورود برخی خودروها، بازار بهم می ریزد. از این رو برخی حتی نوسان قیمتی ایجاد شده تا شب عید را پیش بینی کرده اند.

در همین رابطه نیز، سعید موتمنی- رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو به خودروکار می گوید: « شاید با ممنوعیت واردات برخی خودروها، آن هم خودروهای لوکس، بازار روند افزایشی به خود گیرد، اما پس از مدتی و در صورت صادر نشدن مجوز ورود آن ها به کشور، به تدریج قیمت ها شکسته و کاهشی می شود».

او می افزاید: در رابطه با قیمت سایر خودروهای وارداتی که مجوز ورود به کشور ندارند نیز تصور می شود، افزایش قیمت ها مقطعی باشد و پس از آن روند کاهشی پیش گرفته شود.

به گفته موتمنی، به طور کلی، اگر خودروهای وارداتی به موقع ثبت سفارش شوند و  طبق زمان بندی به دست مشتریان برسد، بازار با نوسان قیمتی مواجه نخواهد بود. چرا که اگر ورودی خودروها چه لوکس و چه با کلاس قیمتی متوسط با دیرکرد همراه باشد، خودروها ارزش خودر را از دست می دهند و بازار بهم می ریزد.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اظهار می کند: اوج افزایش قیمت های خودروهای وارداتی تا 15 الی 20 روز آینده است و پس از آن نیز، قیمت ها به روال عادی خود باز می گردد و حباب قیمتی به وجود آمده از بین می رود.

به گفته او، اما اگر همین خودروها با دیرکرد به دست خریداران برسد، باز هم بازار با نوسان قیمتی همراه می شود.

موتمنی با اشاره به اتمام مهلت ثبت نام خودروهای ساخت 2016 و پیش بینی بازار این مدل خودروها تصریح می کند: قیمت این خودروها با نوسان چندانی همراه نخواهد بود، چرا که تنوع مدل و محصولات 2017 و 2018 زیاد است و بازار این مدل خودروها دستخوش افزایش قیمت نخواهد شد.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تاکید می کند: در حال حاضر بازار خودروهای وارداتی به دلیل بسته بودن شش ماهه سایت ثبتارش تا حدی با حباب قیمتی همراه شده است که پیش بینی می شود پس از ورود اولین خودرو ها به بازار و ادامه ثبت سفارش نمایندگی ها، حباب های ایجاد شده تا پیش از سال جدید از بین رود.

به گزارش خودروکار، پیش از این نیز موتمنی با اشاره به حباب ایجاد شده در بازار به خودروکار گفته بود که با باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو، حباب موجود در بازار خودروهای وارداتی می ترکد و قیمت ها روند نزولی به خود می گیرند.

خبرنگار خودروکار، نگار میرکریمی
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران