کد خبر : ۱۳۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
قائم مقام معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران جزئیان طرح ترافیک جدید را که قرار است از ۱۵فرودین ماه سال آتی،‌ درصورت اخذ مجوزهای لازم از مراکز قانونی اجرایی شود را تشریح کرد.

به گزارش خودروکار، شهریار افندی زاده  با اشاره به به طرح ترافیکی جدید به تشریح جزئیات آن پرداخت و گفت: درطرح جدیدی که قرار است از ۱۵فرودین ماه پس از اخذ مجوزات قانونی اجرایی شود،  محدوده سابق طرح ترافیک به نام «محدوده سبز» نام گذاری می شود و محدوده سابق زوج و فرد که طرح کاهش در آن اجرا می‌شود نیز «محدوده آبی» نام گذاری می شود.

وی با بیان اینکه براساس این طرح اجازه ورود به دو حریم سبز و آبی شهر تهران، از سال ۹۷ بر اساس ضوابط  جدید صادر خواهد شد گفت: این طرح  با ارائه تسهیلات بیشتر برای عموم شهروندان و درجهت مدیریت ترافیک و کنترل آلودگی‌ها است که در این شیوه، در دو محدوده قبلی، ضوابط جدیدی درنظرگرفته می‌شود که حق ورود وسائل نقلیه شهروندان به محدوده را با ضوابط مشخص و آشکار به همه شهروندان اختصاص می‌دهد. در واقع خودروهای دولتی و سهمیه‌ای نیز پس از تصویب اجرای طرح جدید مانند سایر مردم بابت ورود به محدوده طرح ها هزینه پرداخت می‌کنند.

افندی زاده با بیان اینکه هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک برای عموم مردم، به طور متوسط کمتر از وضع فعلی (۴۰هزار تومان) خواهد شد گفت: در طرح پیشنهادی جدید برای کنترل ترافیک عصر گاهی علاوه بر زمان ورود  خودروها به محدوده به زمان خروج نیز توجه شده است و خودروهایی که در ساعت اوج صبح وارد محدوده شده و قبل از ساعت ۱۶ از این مناطق خارج شوند ۳۳ درصدهزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.

قائم مقام معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه همانند اکثر کشورهایی که  تجربه اجرای طرح‌های مشابه دارند در روزهای پنجشنبه به کلی محدودیت‌های طرح ترافیک برداشته می‌شود افزود: پیش‌بینی می‌شود که با این تغییر هم انگیزه برای ورود به محدوده برای روزهای شنبه تا چهارشنبه کاهش یابد و هم ترافیک سنگین ساعات بعد ازظهر پنجشنبه در طول ساعات صبح تا عصر توزیع و روان شود. بدین ترتیب شهروندان می‌توانند از این فرصت هفتگی برای دسترسی رایگان و هدفمند به محدوده طرح استفاده کنند.

همه شهروندان مجاز به ورود به محدود هستند اما...

تخفیف ۲۰درصدی برای معاینه فنی برتر

وی با بیان اینکه به جای صدور مجوز طرح ترافیک برای افراد مشخص و سهمیه ای، همه شهروندان مجازند وارد محدوده شوند، گفت: حتی اگر تردد شهروندان  اندک و در حد نیاز با خودروهای سالم‌  و ترجیحا در ساعات غیر اوج ترافیک باشد، هزینه‌های کمتری پرداخت می‌کنند.

وی توضیح داد: تمامی هزینه‌ها، با پیشنهاد شهرداری تهران است که درصورت تصویب اجرایی می شود. برای تعیین مبلغ هزینه‌ای که برای ورود به محدوده طرح در نظر گرفته می شود، ضرایب موثری در نظر گرفته شده است  که به  عنوان مثال: هزینه تردد در ساعات غیر اوج ترافیک یک سوم هزینه تردد در ساعات اوج ترافیک خواهدبود، یا داشتن گواهی معاینه فنی برتر به معنای برخورداری از تخفیف ۲۰ درصدی است.

به گفته افندی زاده بر اساس پیشنهاد تهیه شده، عوارض ورود به محدوده سبز بر حسب ساعت ورود و خروج و میزان آلایندگی خودروها، حدودا بین ۹ تا ۳۶ هزار تومان خواهد شد و  عوارض تردد در محدوده آبی نیز بر حسب همین متغیرها روزانه حدودا بین ۳ تا ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اساس الزامات قانونی پیش بینی شده شهرداری تهران درآمد حاصل از این طرح را صرف تقویت زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی ‌می‌کند گفت: شهرداری درباره هزینه کرد این درآمدها به شهروندان گزارش می دهد و قطعا طرح  موجب توسعه حمل و نقل عمومی در بلند مدت می‌شود که به کاهش آلودگی هوا و تسهیل کنترل ترافیک هم کمک می‌کند چراکه در واقع در این طرح از افرادی که با خودروی شخصی وارد محدوده‌های سبز و آبی می‌شوند، عوارض اخذ می‌شود و صرف ایجاد سهولت تردد برای کسانی می شود که خودروی خود را کنارمی‌گذارند و با وسیله عمومی سفر می‌کنند.

تشریح پرداخت عوارض ورود به محدوده سبز و آبی

قائم مقام معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اجرای این طرح مبتنی بر ابزارهای جدید اینترنتی و پرداخت آنلاین باید باشد گفت: به این صورت که هر فردی یک حساب کاربری برای خود ایجاد خواهد کرد و به میزان دلخواه آن را شارژ می‌کند و در صورت ورود به محدوده های طرح، هزینه آن به صورت خودکار بر اساس تعرفه و ضرایب تعیین شده مبلغ عوارض محاسبه و از حساب او کسر و صورتحساب او به روز می شود. این حساب کاربری بااستفاده از اپلیکیشن ها خواهد بود که جزییات آن متعاقباً اعلام می شود.

وی ادامه داد: در صورت شارژ نبودن حساب کاربری، خودرو به محض ورود به محدوده جریمه نخواهد شد بلکه تا ساعت ۲۴ روز بعد فرصت دارد تاحساب کاربری خود را شارژ کند و گرنه علاوه بر اینکه عوارض را باید پرداخت کند جریمه نیز خواهد شد.

در طرح جدید پیشنهادی سهمیه‌ها برداشته می شود

به گفته افندی زاده برای ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز این  امکان  فراهم شده است که تا ساعت ۸:۳۰ صبح از محدوده طرح خارج شوند  بدون اینکه جریمه شوند.

وی با اشاره به سهمیه جانبازان و بیماران خاص در صدور آرم های طرح ترافیک افزود: سهیمه جانبازان در حال حاضر به کمتر از ۱۰ درصد از جانبازان بالای ۲۵ درصد اختصاص  می یابد و در طرح جدیدپیشنهادی این سهیمه مثل همه سهمیه‌ها برداشته می شود و شرایط برای همه جانبازان برابر خواهد شد؛ برای این گروه پیشنهاد تخفیف ۵۰ درصدی در نظرگرفته شده است که می تواند با کمک اعتبارات دولت  ۵۰ درصد باقی مانده به حساب این عزیزان منظور شود.

تسهیلات ویژه برای خودروهای پاک

افندی زاده با بیان اینکه در طرح جدید برای استفاده از خوردهای پاک(هیبریدی ـ برقی) و همچنین دریافت معاینه فنی برتر، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است گفت: شهروندان تا حد امکان به سمت استفاده از خودروهای با کیفیت و کمتر آلاینده گرایش یابند. به نحوی که تخفیف عوارض خودروهای هیبریدی و برقی ۹۰ درصد و خودروهای دارای معاینه فنی برتر ۲۰ درصد پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در بازه زمانی ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ عصر اجرا می شود گفت: ساعات قبل از ۱۰ صبح و بعد از ساعت ۱۶ عصر، ساعات اوج ترافیک تعریف می‌شود و بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶ ، ساعت غیر اوج است و برای ورود و خروج متوالی در ساعات اوج ضریب ۱.۵؛ برای ورود و خروج در ساعات غیر اوج ضریب ۰.۵ و در صورتی که ورود  در ساعت اوج  و خروج در ساعت غیر اوج باشد ( یا بالعکس) ضریب ۱ اعمال می‌شود.

افندی زاده با بیان اینکه ضریب آلایندگی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر ۰.۸  برای خوردهای برقی و هیبریدی ۰.۱ تعیین و پیشنهادشده است گفت:  یعنی خودروهای پاک از ۹۰ درصد و خودروهای دارای معاینه فنی برتر از ۲۰ درصد تخفیف برخوردارند. همچنین شارژ پلاک خودروها از قبل به معنای تخفیف ۲۰ درصدی (‌ضریب ۰.۸) است و پرداخت تا ساعت ۲۴ روز بعد از ورود با ضریب ۰.۹ (‌تخفیف ۱۰ درصدی) محاسبه‌ می‌شود و در صورتی که عوارض در مهلت قانونی پرداخت انجام نشود، این ضریب ۱ ( بدون تخفیف) خواهد بودو به عنوان بدهی خودرو ثبت می‌شود. به علاوه ورود خودرو غیرمجاز خواهد بود و مشمول جریمه نیز خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران