کد خبر : ۱۳۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 15 دی ماه «خودروکار»؛
سیستم کنترل کشش کمک می‌کند تا خودرو، به خصوص در جاده‌هایی با سطح لغزنده، کمتر لیز بخورد و کنترل خودرو را حفظ می‌کند، اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، نحوه عملکرد و تشخیص لغزیدن خودرو توسط سیستم‌های کامپیوتری پیچیده است اما توضیح نحوه عملکرد این سیستم چندان سخت نیست.

خودروهای جدید دارای یک سنسور سرعت برای هر چرخ هستند که سرعن چرخش هر چرخ را لحظه به لحظه کنترل می‌کند. هنگامی که این سیستم تشخیص دهد که یک چرخ سریع‌تر از دیگری می‌چرخد، متوجه می‌شود که خودرو در حال لغزیدن است و با عملکرد سیستم ترمز فقط برای همان چرخ، سعی می‌کند که از این لغزش به صورا اتوماتیک جلوگیری کند.

در اکثر موارد ترمز جداگانه برای چرخی که می‌لغزد کافی است تا تعدل خودرو حفظ شود اما در برخی موارد نیروی موتور نیز کاهش می‌یابد تا به حفظ کنترل کمک موثر کند. در این حالت راننده ممکن است لرزش پدال گاز را زیر پایش حس کند که به معنی کاهش قدرت موتور برای جلوگیری از لغزش است.

اما این باور که این سیستم می‌تواند از لغزش خودرو در جاده های پوشیده شده از برف و یخ جلوگیری کند کاملا اشتباه است. این سیستم چسبندگی خودرو را به زمین زیاد نمی‌کند و تنها می‌تواند از لغزش جلوگیری کند. پس لازم است تا در جاده‌های برفی و یخ زده با احتیاط رانندگی کنیم، حتی اگر خودرو دارای به روز ترین و پیشرفته ترین سیستم کنترل کشش است.



خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
دی اس
آرین موتور
رامک خودرو
سیبا موتور
دی اس
آرین موتور
رامک خودرو
سیبا موتور
آخرین اخبار
دی اس
آرین موتور
رامک خودرو
سیبا موتور
مدیران خودرو
MVM
بهمن موتور
ایرتویا
نیرو محرکه
کرمان موتور
کارمانیا
پارس خودرو
جهان نوین آریا
مفتاح رهنورد
نگین خودرو
سایپا یدک
باشگاه مشتریان
تلگرام