کد خبر : ۱۳۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
مدیرکل دفتر نیرو محرکه وزارت صمت در گفت و گو با «خودروکار» تشریح کرد:
هفته گذشته دستورالعمل جدید واردات خودرو بالا خره پس از شش ماه ابلاغ شد. دستورالعملی که حاوی افزایش چشم گیر تعرفه برای واردات خودرو بود. اما چالشی ترین بخش این دستورالعمل به موضوع افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید بازمی گشت.

به گزارش خبرنگار خودروکار، براساس دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه خودروهای هیبرید با حجم موتور بالای 1500 سی سی تا 2000 سی سی از 5 درصد به 25 درصد افزایش پیدا کرد. موضوعی که به چالشی بزرگ تبدیل شده و در روزهایی که کلان شهرهای تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و نوک پیکان آلودگی همچنان گریبان گیر خودروهای سواری بنزینی ست، این پرسش را به وجود می آورد که چرا دولت پس از آنکه مزیت تردد خودروهای هیبرید یعنی تردد بدون طرح ترافیک حذف شد، مزیت واردات آنها را نیز حذف کرده و گویا با تردد خودروهای سبز مشکل دارد.
در این زمینه امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرومحرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به «خودروکار» درباره دلیل بالا رفتن تعرفه خودروهای هیبرید می گوید: « موضوع افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی مربوط به آن دسته از خودروهایی است که از موتور با حجم موتور بالای ۱۵۰۰ سی استفاده میکنند. این دسته از موتورها بصورت فول هیبرید نبوده و در اصل این موتور فسیلی خودروهاست که توان خودرو را تامین می کند.»

او می افزاید: «موتور الکتریکی این خودروها صرفا در سرعت بالا و همچنین مسیرهای مسطح و کم شیب وارد مدار می شود بنابراین این خودروها تقریبا در دسته خودروهای سوخت فسیلی محسوب شده و تاثیر اندکی در کاهش آلودگی هوا دارند.»

قناتی با بیان اینکه فقط خودروهای هیبرید پایه الکتریک و خودروی برقی مناسب کاهش آلودگی هوا است، تصریح می کند: «تعرفه این دست از خودروها تغییر نکرده است. نکته دیگر اینجاست که تمامی خودروهای هیبرید وارد شده در سال گذشته که بیش از 8 هزار دستگاه بوده اند حجم موتور بالای 2000 سی سی داشته اند.

قناتی با تاکید براینکه هیچ تعرفه ای هزار برابر نشده، بیان می کند: « بیشترین تغییر مربوط تعرفه از رقم 5 درصد به 25 درصد بوده و با این اصلاح دولت تلاش کرده تا واردکنندگان را به واردات خودروهای پاک و غیرآلاینده ترغیب کند.»

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران