کد خبر : ۱۳۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
بازگشایی دوباره ثبت سفارش خودروها با ارائه تعرفه جدید واردات خودرو همراه شد. تعرفه جدید، بدترین خبر خود را برای خودروهای هیبرید به همراه داشت که با توجه به شماره تعرفه چیزی تا سقف 45 درصد با افزایش تعرفه همراه بود. افزایش چشمگیر نرخ تعرفه واردات خودروهای هیبرید تاثیر منفی شگرفی بر ماهیت وجودی هیبریدها در آینده نزدیک کشور خواهد داشت که کاهش فروش شاید کم اهمیت ترین آن باشد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خودروهای هیبرید هنوز دوران طفولیت خود را در بازار خودرو کشور سپری می کنند و اگر به لطف یکی دو شرکت وارد کننده این دست خودروها نبود، بازار خودرو ایران تا سالیان دراز با این مفهوم جهانی و پاک آشنا نمی شد. اما چندی پیش و در توضیح فلسفه افزایش چشمگیر تعرفه واردات خودروهای هیبرید اینطور عنوان شد که این خودروها به دلیل استفاده از پیشرانه های درون سوز فسیلی به عنوان اصلی ترین منبع تامین نیرو پیشرانش، تاثیر شگرف و قابل توجهی در کاهش میزان مصرف سوخت و سطح آلاینده ها ندارند.

پرواضح است که چنین گفتمان غیر حرفه ای و غیر علمی جز تلاش برای توجیه افزایش تعرفه واردات پایه و اساس آماری و عددی ندارد. تنها با بررسی سطحی انواع خودروهای هیبرید می توان دریافت که این خودروها تنها به واسطه استفاده از موتور برقی، هرچند کوچک و ضعیف، تاثیر قابل توجه خود بر میزان مصرف سوخت و تولید آلاینده های خروجی پیشرانه را در قالب اعداد و ارقامی نشان می دهند که در حالت متوسط تا حدود دو برابر بهبود در حجم تولید آلاینده ها و میزان مصرف سوخت را از خود نشان می دهند که بسیار چشمگیر است.

جواد نفری، کارشناس حوزه خودروهای هیبرید در تعریف این خودروها به خبرنگار خودروکار می گوید: "خودروهای پاک در حالت کلی به چند دسته متفاوت تقسیم می شوند که هیبریدها یکی از آن ها به شمار می آیند. این خودروها از دو مولد نیرو احتراق داخلی سوخت فسیلی و موتور برقی برای پیشرانش بهره می گیرند."

او درخصوص دلایلی که مقامات در راستای توجیه افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید ارائه داده اند، می گوید: باید دید معیار دولت برای مقایسه میزان آلایندگی خودروهای هیبرید چیست. تست ها نشان می دهد که خودروهای هیبرید در مقایسه با نمونه مشابه بنزینی ضمن استفاده از میزان سوخت کمتر، آلاینده بسیار کمتری را به تولید می رسانند. چرا که خودروهای هیبرید برای تولید توانی معادل با یک پیشرانه بنزینی بخصوص، در ازای استفاده از حجم موتور، با کمک موتور برقی از حجم موتور احتراق داخلی سوخت فسیلی خود می کاهند. هم چنین در این خودروها تا زمانی که نیازی به سرعت زیاد یا قدرت بالا برای شتابگیری نباشد تنها موتور برقی در مدار فعالیت می کند که این ترکیب موجب کاهش چشمگیر میزان مصرف سوخت و آلاینده های می شود چرا که پیشرانه سوخت فسیلی به مراتب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

نفری ادامه می دهد: بسیاری از ادوات فنی در خودروهای هیبرید به نمونه های برقی بدل شده است و همچنین از پیشرانه های بسیار پیشرفته مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می برند که در مقایسه با پیشرانه های انژکتوری معمولی، حدود 20 درصد مصرف سوخت و آلایندگی کمتری به همراه دارند. هرگاه که میزان مصرف سوخت کاهش یابد در حقیقت میزان آلاینده ها کاهش یافته است. در نتیجه آن تعریفی که در توجیح افزایش تعرفه واردات هیبریدها بیان شده است درست و حرفه ای نیست. این حرف همانند آن است که تمام هزینه ها و تلاش شرکت های خودروسازی مطرح جهان برای تولید خودروهای پاک از سگمنت هیبرید را زیر سوال ببریم.

این کارشناس حوزه خودروهای هیبرید می افزاید: بر اساس تعرفه، خودروهای هیبرید مجهز به پیشرانه های درون سوز سوخت فسیلی زیر 1500 سی سی بسیار محدود هستند و سلیقه بازار به هیچ عنوان در پی این کلاس از هیبرید ها نخواهد بود و این در حالی است که برای هیبرید های بین 1500 تا 2000 سی سی که در زمره مطلوب ترین های بازار جهانی هستند؛ تعرفه های قابل توجهی درنظر گرفته شده است. کشورهای تراز اول جهان با ارائه زیرساخت ها و تسهیلات مختلف در راستای استفاده هرچه بیشتر از خودروهای پاک قدم برمی دارد، در حالی که ایران نه تنها از برنامه جهانی بسیار عقب است بلکه با افزایش غیر منطقی تعرفه این دست خودروها بر پسرفت هرچه بیشتر خود دامن می زند. این تعرفه کاملا به ضرر محیط زیست و مصرف کننده است و نیز باعث می شود که ایران از تکنولوژی پیشرفته این دست خودروها دور و دورتر شود.

او ادامه می دهد: آنطور که از تعرفه ها بر می آید، تنها خودروهای تمام برقی هستند که می توانند با هزینه گمرکی بسیار ناچیز وارد کشور شوند. این درحالی است که خودروهای تمام برقی قیمت پایه بسیار گزافی دارند که مشتری ایرانی از پس خرید آن بر نخواهد آمد. فراموش نشود که نبود زیرساخت های مورد نیاز چون ایستگاه های شارژ درون شهری مورد نیاز این خودروها را نیز نباید از یاد برد. از این رو همچنان خودروهای هیبرید خودشارژ همچنان منطقی و معقول ترین گزینه برای بازار ایران هستند.

جواد نفری در قالب پیشنهاد می افزاید: نیاز است تعرفه های مربوط به خودروهای هیبرید مورد بازنگری قرار گیرد. بهتر بود پیش از ارائه تعرفه ها نظرات و اطلاعات انجمن ها و شرکت های خودرویی فعال در این زمینه نیز بررسی می شد. بصورت اصولی نباید خودروهای هیبرید را هم رده خودروهای بنزینی قرار داده و مقایسه کنند. در حقیقت نباید خودروهای هیبرید را تنها به واسطه داشتن پیشرانه های درون سوز سوخت فسیلی با خودروهای معولی مقایسه کرده و بر اساس حجم موتور تعرفه واردات صادر بکنند. بلکه باید میزان مصرف سوخت و حجم تولید آلاینده ها را نیز ملاک قرار دهند.

اینطور بر می آید که مقامات مسئول و دست اندرکار هنوز آشنایی کاملی با تکنولوژی پیچیده و نحوه عملکرد خودروهای هیبرید ندارند و هنوز همانند گذشته های دور حجم موتور را معیاری اصلی تعیین میزان آلایندگی ویا مصرف سوخت خودروها می دانند در حالی که آمار و ارقام حاصل از تست های پیچیده شرکت های مطرح خودروساز در جهان، مخصوصا در سگمنت هیبرید، نشان دهنده هدفمندی و حصول نتیجه از صرفه هزینه و وقت بسیار در راستای دستیابی به خودروهای پاک است.

گزارشگر: مصطفی انیسی
انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران