کد خبر : ۱۳۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 21 دی ماه «خودروکار»؛
بسیاری از رانندگان به دنبال افزایش هندلینگ در خودروهایشان هستند و در این مسیر هزینه های سرسام آوری را متحمل می شوند. در این نوشتار قصد داریم به معرفی یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش هندلینگ و تعادل خودرو در پیچ ها بپردازیم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، یکی از قسمت هایی از خودرو که در حین پیچیدن با تنش فراوانی روبه رو می شود شاسی خودرو است بنابراین اگر از تنش های اضافی در شاسی خودرو جلوگیری کنیم در هندلینگ خودرو تغییر ایجاد خواهیم کرد و باعث افزایش آن خواهیم شد.

بیشترین تنشی که ممکن است در خودروها به ویژه با تعلیق مک فرسون ایجاد شود در قسمت بالایی کمک فنرها (اتاقک کمک فنرها) قرار دارد بنابراین اگر قسمت بالای کمک فنرها را به هم متصل کنیم از ایجاد تنش اضافی جلوگیری خواهیم کرد.

استرات بار نام وسیله ای است که دو اتاقک کمک فنرها را در چپ و راست خودرو به هم متصل می کند و در انواع مختلفی نیز به صورت تنظیم شونده یا ثابت به قروش می رسد.

در برخی منابع ذکر شده است که نصب استرات بار ممکن است باعث افزایش خسارت به خودرو در هنگام تصادف یا ضربه های شدید شود اما باید گفت که اگر استرات بار به صورت اصولی و صحیح ساخته شود در هنگام ضربه فقط خود استرات بار خم یا شکسته می شود و ضربه بیشتری را به کمک فنرها انتقال نمی دهد.

در نتیجه می توان گفت نصب استرات بار که امروزه از جنس های مختلف آلومینیوم یا استیل ساخته می شود می تواند باعث افزایش هندلینگ شده چنانچه که در برخی از خودروها شاهد نصب این قطعه به صورت فابریک توسط کارخانه هستیم.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا اگر استرات بار قطعه ای مفید است به صورت فابریک توسط تمامی کارخانه ها بر روی خودروها نصب نمی شود؟ در این مورد باید گفت که خودروهای عادی که عموما در شهرها از آن ها استفاده می شود فاقد این قطعه هستند چرا که سازنده تصور اعمال فشار زیاد توسط راننده در سر پیچ ها و یا استفاده از خودرو در شرایط سخت را ندارد.

استفاده از استرات بار مزایای دیگری نیز دارد و از جمله آن ها می توان به توزیع یکنواخت ضربه به چرخ ها، تقویت سر کمک ها، تکمیل ضلع چهارم جلو اتاق و عدم تغییر زاویه چرخ ها به مرور زمان اشاره کرد. باید اشاره کرد که استرات بار مخصوص خودروهای مونوکوک است و برای خودروهایی که شاسی و اتاق جدا از هم دارند از این وسیله استفاده نمی شود.

شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران