کد خبر : ۱۳۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
در شرایطی که هزینه‌های تولید خودرو در کشور طی این سال‌ها همواره افزایشی بوده، حالا خبر می‌رسد ارز مبادله‌ای برای واردات مواد اولیه قطعه‌سازان نیز حذف شده و این موضوع بر قیمت تمام شده قطعات، اثری افزایشی خواهد داشت.
به گزارش خودروکار، آن طور که رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور  عنوان کرد: در حال حاضر تنها حدود ۲ درصد از مواد اولیه موردنیاز قطعه‌سازان، با ارز مبادله‌ای تامین و برای واردات ۹۸ درصد باقیمانده، از ارز آزاد استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه روند حذف ارز مبادله‌ای از پروسه واردات مواد اولیه قطعه‌سازان، از سال گذشته آغاز شده است، گفت: طی دو سه ماه گذشته، این موضوع به اوج خود رسید، تا جایی که در حال حاضر تقریبا تمام مواد اولیه موردنیاز قطعه‌سازان از محل ارز آزاد تامین می‌شود.  رضایی تاکید کرد: با توجه به حذف ارز مبادله‌ای از پروسه تامین مواد اولیه، حداقل ۲۰ درصد به هزینه‌های تولید قطعه‌سازان اضافه خواهد شد؛ هرچند این رقم ممکن است تا ۳۰ درصد هم بالا برود.

به گفته عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، شرکت‌های خودروساز کشور معمولا زیر بار این هزینه‌ها نرفته و عنوان می‌کنند که خود نیز بابت بالا رفتن هزینه‌های تولید تحت‌فشار هستند. این گفته رضایی البته در شرایطی است که با وجود مقاومت نسبی خودروسازان در پذیرش هزینه‌های اضافه شده به قطعه‌سازان، به هر حال قیمت خودروهای داخلی نیز کم و بیش از ناحیه بالا رفتن این هزینه‌ها افزایش خواهد یافت و گریزی از آن نیست.

اما ارز مبادله‌ای واردات مواد اولیه قطعات در حالی حذف شده که از آن سو تعرفه واردات قطعات کامل همچنان در مقایسه با تعرفه واردات خودرو، پایین بوده و این موضوع سبب گرایش برخی قطعه‌سازان به واردات قطعه طی چند سال گذشته شده است. در واقع چون در مواردی واردات قطعه کم‌هزینه‌تر و کم‌دردسرتر از تولید بوده، برخی قطعه‌سازان قید تولید را زده و روی به واردات آورده‌اند.

حالا نیز با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید قطعه‌سازان از ناحیه حذف ارز مبادله‌ای و در صورت عدم افزایش تعرفه واردات قطعات، احتمالا میل و انگیزه برای واردات قطعه بیشتر خواهد شد و این موضوع قطعا به‌نفع قطعه‌سازی و خودروسازی کشور نخواهد بود. در این شرایط به‌نظر می‌رسد اگر تعرفه قطعات افزایش یابد، می‌توان تا حد قابل‌توجهی از انگیزه قطعه‌سازان برای واردات کاست و آنها را به سمت تولید بیشتر سوق داد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران