به گزارش خودروکار، فرهاد احتشام زاده امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار
کرد :در سال 95 در مرداد و اسفند تقاضا برای خودرو بالا بوده اما در سال 96
در خرداد ماه این تقاضا بیشتر شده است.
وی افزود :در دی ماه 95
غیر نمایندگی ها اجازه واردات خودرو نداشتند و این موجب نابسامانی در امر
واردات و افزایش واردات شد و پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگی ها هم در
تیرماه ممنوع شد و 13700 دستگاه خودرو در انبارها مانده شد و مشکلات بسیاری
برای واردکنندگان به وجود آمد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی
ایران تصریح کرد: پس از آن بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو تعطیل شد و
ما پیگیری های بسیاری به عنوان بخش خصوصی کردیم .در نهایت در 9 دی ماه سال
جاری رسیدیم به جایگاه سال گذشته با این شرایط که ضوابط واردات خودروتغییر
کرد و قفلی بر واردات زده شد.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو با
اشاره به واردات 8 ماهه خودرو گفت :55 هزار دستگاه خودرو در مدت یاد شده به
کشور وارد شد که بیش از شش هزار دستگاه مربوط به خودرو سازان و مجوزهای
خاص بوده است.
احتشام زاده ادامه داد :در این بین سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی تنها 5 درصد از بازار است .
رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد :این تصمیمات یک شبه موجب شد که
در خودروهای بنزینی 38.5 و در هیبریدی 42 درصد افزایش قیمت ایجاد شود
وهمچنین هزار میلیاردتومان هزینه به مردم وارد شد.ضمن این که بازار سیاه
ایجادشد و به طور متوسط 500 میلیون تومان قیمت خودروهای وارداتی افزایش
یافت.
او با اشاره به رانت ایجاد شده از بسته شدن سایت ثبت سفارش گفت :در این مدت 4700 دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شد .
رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد :واردات خودروهای هیبریدی قبلا
معافیت واردات داشتند و در حال حاضر گرانتر شده اند و جذابیت خود را در
بازار از دست داده است.همچنین سرمایه گذاران خارجی که ما در بخش خودرو در
حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند در کشور شما شبانه
قوانین تغییر میکند و از ادامه همکاری منصرف شدند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام /