کد خبر : ۱۳۶۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 25 دی ماه «خودروکار»؛
میل بادامک یا میل سوپاپ قطعه ای در پیشرانه خودرو است که سوپاپ ها را باز و بسته می کند. این قطعه از یک استوانه فلزی به عنوان محور اصلی تشکیل شده که روی آن محورهایی به شکل بیضی وجود دارد. در این نوشتار قصد داریم به معرفی نوع خاصی از میل سوپاپ ها که با عنوان ریس یا مسابقه ای شناخته می شوند بپردازیم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، میل سوپاپ ها توسط دنده ای که به وسیله زنجیر یا تسمه تایم به میل لنگ متصل هستند می چرخند. در گذشته اکثرا میل سوپاپ ها داخل سیلندر قرار داشت و از طریق تایپیت و میل تایپیت نیرو را به اسبک و سپس سوپاپ انتقا می دادند اما امروزه میل سوپاپ ها بر روی سیلندر قرار دارد.

به  پیشرانه هایی که دارای یک میل سوپاپ هستند SOHC و به نمونه هایی که دارای دو میل سوپاپ هستند DOHC گفته می شود. اما میل سوپاپ مسابقه ای چیست و چرا از آن استفاده می شود؟ این نوع میل سوپاپ ها به منظور کاهش مصرف سوخت و در کنار آن افزایش قدرت و کارایی پیشرانه طراحی می شوند.

میل سوپاپ های ریس به دلیل داشتن زاویه متفاوت و مقدار برجستگی بیشتر بادامک باعث افزایش قابل توجه قدرت و گشتاور می شوند. علت اصلی افزایش کارایی این نوع میل سوپاپ ها به دلیل تغییر زمان باز و بسته شدن سوپاپ و به خصوص مدت زمان باز بودن سوپاپ ها است. برای این که بتوانیم نتیجه خوبی از یک میل سوپاپ مسابقه ای بگیریم باید قبل از خرید مشخصات آن را بررسی کنیم و تحقیق کنیم که آیا این میل سوپاپ با پیشرانه خودرو مورد نظرمان سازگاری دارد یا خیر.

یک سری اصطلاحات در این زمینه به کار می رود و یکی از آن ها اصطلاح DURATION است که به مقدار بسته بودن سوپاپ ها مربوط می شود و این عدد برای اتومبیل های استاندارد حدود 250 درجه (بر حسب درجه گردش میل سوپاپ) است و برای خودروهای اسپرت این عدد حدود 300 است. هرچه این عدد بیشتر شود قدرت موتور نیز افزایش خواهد یافت اما برای این کار باید تغییرات دیگری نیز بر روی خودرو صورت بگیرد.

اصطلاح دیگری که در این زمینه به کار می رود اصطلاح OVERLAP است که به فاصله زمانی از لحظه باز شدن سوپاپ ورودی تا لحظه بسته شدن سوپاپ خروجی گفته می شود و هر چقدر که این عدد بزرگتر باشد خروج گازها راحت تر و سریع تر خواهد بود. این عدد نیز برای خودروهای استاندارد مقدار کمی است و برای خودروهای اسپرت و مسابقه بزرگتر در نظر گرفته می شود. در نهایت باید درجه ای که  میل سوپاپ تا  مقدار حداکثر باز می شود را در نظر گرفت، به این درجه FULL LIFT گفته می شود، افزایش FULL LIFT باعث می شود که قدرت و گشتاور در تمامی دورها بیشتر شود.

به عنوان نکته پایانی می توان ذکر کرد که استفاده از میل سوپاپ ریس بدون بررسی صحیح و مطالعه کامل و استفاده از میل سوپاپ نامناسب می تواند باعث صدمه زدن به پیشرانه خودرو شود چرا که در این نوع میل سوپاپ ها DURATION و FULL LIFT تغییر پیدا کرده است و فاصله سوپاپ ها و پیستون کاهش یافته است به همین دلیل ممکن است سوپاپ ها به پیستون برخورد کرده و به آن ها صدمه بزنند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران