کد خبر : ۱۳۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
عوامل بسیار زیادی هستند که در تصادفات موثر هستند اما یکی از غافل‌گیر کننده‌ترین و عجیب‌ترین آن‌ها در شروع فصل بهار رخ می‌دهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، تحقیقا اخیر کارشناسان مشخص کرد که آمار تصادفات در آغاز فصل بهار به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. پس از تحقیقات بسیار دلیل این امر کشف شد و آن تنها یک چیز بود: تغییر ساعت جهانی.

در اول فصل بهار برای استفاده بهینه از نور خورشید، ساعت‌ها یک ساعت جلو کشیده می‌شود. این امر به این معنا است که ما یک ساعت وقت کمتری برای خوابیدن داریم و مدتی طول می‌کشد تا بدن به این شرایط عادت کند.

این پدیده به تغییر ساعت جهانی یا همان "Daylight Saving Time" معروف است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، پس از تغییر ساعت مدتی طول می‌کشد تا بدن به شرایط جدید عادت کند و طی آن آمار تصادفات افزایش می‌یابد. بر اساس تحقیقات دانشگاه کلورادو آمریکا در یک سال، آمار تصادفات دقیقا در اولین روز بهار به میزان 17 درصد افزایش پیدا کرد. همچنین آمار خلاف‌های راهنمایی رانندگی مانند عبور از چراغ نیز به همین دلیل افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر این حوادث به این دلیل اتفاق می‌افتد که راننده در حالت خواب آلود رانندگی می‌کند.

به صورت کلی آمار تصادفات در فصل بهار 10 درصد افزایش می‌یابد که تغییر ساعت جهانی از عمده دلایل آن است.

بر اساس همین تحقیقات مشخص شد که افرادی که بین 4 تا 5 ساعت خواب شبانه دارند ریسک بیشتری برای تصادف نسبت به کسانی دارند که 6 ساعت خواب شبانه داشته اند. کمترین احتمال تصادف به دلیل خواب آلودگی و حواس پرتی مربوط به کسانی است که 8 ساعت یا بیشتر خوابیده‌اند.

هر چه خواب شبانه کمتر باشد، توان تجزیه و تحلیل خطرهای پیش رو توسط مغز کمتر می‌شود و به همین دلیل احتمال بروز تصادفات افزایش می‌یابد.


مترجم خودروکار: مازیار جعفریه
منبع: HowStuffWorks
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران