کد خبر : ۱۳۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
«خودروکار» بررسی می کند؛
نرخ دلار و یورو روز گذشته رکورد زد تا علاوه بر تاثیر منفی اش بر همه صنایع، موج دوم افزایش قیمت خودروهای وارداتی را نیز رقم بزند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، روز گذشته نرخ دلار به رقم چهار هزار و 750 تومان رسید و یورو نیز طی ماه های اخیر به ویژه در دی ماه امسال،صعود چشم گیری داشت. در شزایطی که  نرخ دلار و یورو  افسار گسیخته شده است برخی وارد کنندگان  از تکرار نوسانات نگران هستند.

اما روز گذشته که نرخ ارز بیش از هر زمان دیگر رسیده بود، ولی الله سیف- رییس کل بانک مرکزی وعده داد که کنترل اوضاع را در دست گرفته  و به زودی نرخ ها کاهش می یابد. اما تجربه تاریخی اقتصاد ایران نشان می دهد که اگر قیمتی افزایش داشت، هیچ گاه رنگ کاهش را به خود نخواهد دید.

حالا در شرایطی که قیمت خودروهای وارداتی براساس تصمیم دولت مبنی بر بالا بردن تعرفه واردات خودرو، شاهد افزایش است. عامل بالا رفتن نرخ ارز که به صورت مستقیم بر قیمت این خودروها تاثیر گذار است نیز می تواند در صورت نرسیدن به ثبات و کاهش نرخ، موج دوم افزایش قیمت خودروهای وارداتی را رقم بزند.

 فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید:« باید منتظر ماند تا نوسانات لحظه ای نرخ ارز آرام و نرخ ها پایدار شوند و پس از آن درباره آینده واردات و بازارها تصمیم گرفت، براساس قول های رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز و ایجاد ثبات در بازار، ما نیز امیدواریم تا نرخ پایدار مشخص شود».

این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: « تا زمانی که نرخ ها پایدار نباشند و مدام و به صورت لحظه ای نوسان داشته باشند، نمی توان گفت که نوسانات نرخ ارز بر قیمت خودروهای وارداتی اثر گذار است. باید به بازار فرصت داد تا نوسانات لحظه ای کاهش یابد و بازار روند آرامی به خود بگیرد».

اگر قول رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ ارز و کاهش آن عملی نشود، باید منتظر افزایش قیمت خودروهای وارداتی در فاز دوم بود مگر اینکه دولت از اعمال تعرفه های جدید واردات خودرو، خودداری کرده تا بازار خودروهای وارداتی دستخوش تغییر چشمگیر نشود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران