کد خبر : ۱۳۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
استفاده از موتور‌های برقی باعث کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کشور می‌شود، اما توسعه این صنعت در کشور همچنان با اما و اگرها دست‌وپنجه نرم می‌کند.
به گزارش خودروکار، براساس آمار، موتورسیکلت‌ها در بین وسایل نقلیه، 6 تا 8 برابر خودرو‌ها در آلودگی هوا نقش دارند از این رو چند سالی است که مسئولان و تولیدکنندگان به اجماع رسیده‌اند که به تدریج موتورسیکلت‌های دو زمانه را از چرخه تولید خارج کرده و شماره‌گذاری آنها را متوقف کنند و در حرکت بعد، برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی اقدام کنند.

همچنین اعلام کرده‌اند بر اساس مصوبات هیأت دولت، موتورسیکلت‌های برقی را در یک برنامه پنج ساله جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی خواهند کرد، البته سازمان‌ها و مؤسسات دولتی باید در جریان جایگزینی محصولات جدید، خرید موتور سیکلت‌های برقی را مد نظر قرار دهند و به صورت پلکانی تولید موتورسیکلت‌های بنزینی کاهش و مدل‌های‌های برقی  افزایش یابد.

کارشناسان معتقدند در شرایطی که طبقه ضعیف جامعه، توان خرید موتورسیکلت‌های برقی را به دلیل قیمت بالای آنها ندارند، شهرداری‌های کلانشهر‌ها باید در این رابطه ورود پیدا کرده و موتورسیکلت برقی را با یارانه در اختیار شهروندان قرار دهند. با تولید موتور‌های برقی افزون بر کاهش آلودگی هوا، میزان تصادف‌ها کمتر شده و بنزین کمتری به هدر می‌رود؛ اما باید دید تدابیر اندیشیده شده در این راستا چقدر عملی می‌شود.

در راستای مشخص شدن زوایای بیشتری از این موضوع با چند تن از فعالان این حوزه به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه آمده است.

حمایت دولت می‌تواند راهگشای رونق صنعت موتور‌های برقی باشد

صدرا امام‌جمعه‌زاده مدیر فناوری یکی از شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت‌های برقی اظهار کرد: مقرر شده، تیراژ سالانه تولید موتورسیکلت‌های برقی ۵ هزار دستگاه باشد و در برنامه توسعه چهارساله قرار است این تعداد را تا ۲۰ هزار دستگاه افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: شرکت‌های مختلفی مطالعات زیادی بر روی تولید موتورهای برقی در کشور انجام داده‌اند؛ اما متأسفانه هنوز کسی نتوانسته در فاز عملی این مطالعات را به سرانجام برساند.

امام‌جمعه‌زاده تصریح کرد: یکی از دلایل اجرایی نشدن طرح‌های تولید موتورسیکلت برقی در داخل، وجود رقبای بسیار از جمله خودروسازان داخلی و تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های بنزینی است.

 وی اضافه کرد: وقتی خودروسازان در داخل ایران بازار خود را در خطر می‌بینند به نوعی با ما رقابت منفی کرده و از گسترش محصولات جدیدی همچون موتور‌های برقی در داخل جلوگیری می‌کنند.

 این فعال حوزه صنعت، بیان کرد: یکی از دلایل دیگر توسعه نیافتگی موتور‌های برقی در داخل ایران ارزان بودن سوخت و در دسترس بودن آن است که مردم را بی‌نیاز از استفاده محصولات هیبریدی و برقی کرده است.

 وی با برشمردن مضرات موتور‌های کاربراتوری و انژکتوری، اذعان کرد: این نوع از خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها مشکلات زیادی در حوزه محیط‌زیست به وجود آورده و موجب هدر رفت  منابع کشور از طریق مصرف سوخت می‌شود.

امام‌جمعه‌زاده اضافه کرد: علی‌رغم درخواست وام برای شروع خط تولید موتورسیکلت‌های برقی و پذیرفته شدن طرح توجیحی آن توسط نهاد‌های ذی‌ربط دولتی، هنوز مبلغ تسهیلاتی به این امر تعلق نگرفته و دلیل اصلی آن نبود منابع کافی در بودجه صنعتی کشور است.

وی تأکید کرد: دولت همچنین بسته‌های تشویقی دیگری از جمله امکان ارائه محصول و تأمین بازار از طریق تسهیلات‌دهی به مشتری و طرح تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده را برای کمک به موتورسیکلت سازان برقی تازه کار پیشنهاد داده است که هنوز هیچکدام از این طرح‌ها به مرحله اجرا نرسیده است.

امام‌جمعه‌زاده اظهار کرد: اجرایی شدن قول تسهیلات ۱.۵ میلیارد تومانی دولت به خریداران موتورسیکلت‌های برقی می‌تواند محرک خوبی برای این نوع محصولات در بازار کشور باشد هر چند که رسیدن به آن به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید کرد: بیشتر فعالان این حوزه درگیر مسائل بروکراسی و حل موانع موجود اداری بوده و سخت‌گیری‌های بی‌مورد سازمان‌های مختلف از جمله سازمان  استاندارد موجب شده تا هیچکدام از تولیدکنندگان در این حوزه نتوانند کار خود را در واحد عملی شروع کنند.

 توقف ساخت موتور‌های بنزینی باید پلکانی اتفاق بیفتد

ماشاالله قاسمی‌نژاد رئیس سندیکای قطعه‌سازان دوچرخه و موتورسیکلت اظهار کرد: کشور ما تکنولوژی تولید موتور را نداشته و فقط می‌توانیم قطعات جانبی را برای موتورسیکلت‌های خارجی بسازیم.

وی در ادامه افزود: تولید قطعات هم تنها برای تولید موتورسیکلت‌های هندای ۱۲۵ بوده و بقیه به صورت ۱۰۰ درصد خارجی از چین یا هند به کشور وارد می‌شود.

 قاسمی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا از ساخت موتورسیکلت‌های برقی در داخل کشور استقبال می‌کنید، بیان کرد: ما از هر کار نو و ایده جدیدی در این حوزه استقبال می‌کنیم، اما باید دید به چه میزان زیرساخت‌های این موضوع در داخل کشور فراهم است.

 وی با اشاره به ارزان و راحت‌تر در آمدن خرید از خارج، تصریح کرد: بیشتر تولید‌کنندگان ترجیح می‌دهند قطعات و موتور‌های مورد نیاز خود را از کشور چین تهیه کنند و با توجه به واقعی نبودن قیمت ارز این بحران همیشه در سال‌های گذشته ادامه داشته است.

 رئیس سندیکای قطعه‌سازان دوچرخه و موتورسیکلت اظهار کرد: این درست است که تردد موتورسیکلت‌ها موجب آلودگی هوا می‌شود، اما نمی‌توان ساخت موتورسیکلت را ناگهان در کل کشور متوقف کرد.

 وی پیشنهاد داد: بهتر است در ابتدا ساخت و فروش موتورسیکلت‌های بنزینی و کاربراتوری را در کلانشهر‌ها ممنوع کنیم و مدت زمان ۴ تا ۵ ساله به صنعتگران این حوزه بدهیم تا خود را به روز کرده و تولید این محصول کم کم در کشور متوقف شود.

 قاسمی‌نژاد ادامه داد: فناوری موتور انژکتوری و کاربراتوری در برابر موتور‌های برقی حداقل ۵ میلیون تومان ارزان‌تر تمام می‌شود و منطقی است که مردمی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند به سمت خرید موتور‌های سوختی بروند.

 وی اضافه کرد: وقتی دولت اعلام کرد که همه موتورسیکلت‌ها موظف‌اند که انژکتوری شوند بسیاری از فعالان این حوزه به کشور چین سفارش موتور‌های انژکتوری دادند و آن‌ها نیز با تغییرات کوچکی در موتور‌های قدیمی و با تفاوت قیمت یک میلیون تومانی محصولات جدید انژکتوری را به بازار ایران وارد کردند که متأسفانه هیچ کدام از استانداردهای دنیا را رعایت نکرده بود.

رئیس سندیکای قطعه‌سازان دوچرخه و موتورسیکلت، توضیح داد: چگونه مردمی که برای افزایش یک میلیون تومانی قیمت موتورسیکلت به زحمت می‌افتند، می‌توانند تفاوت ۵ تا ۶ میلیونی موتور‌های برقی را تاب بیاورند؟

وی با بیان برخی از مضرات موتور‌های برقی، تصریح کرد: این موتورها بیشتر در جاده‌ها و راه‌های مسطح جواب می‌دهد و نمی‌توانند بار زیادی را تحمل کنند.

 قاسمی‌نژاد اضافه کرد: مصرف موتورسیکلت در ایران با تمام دنیا فرق دارد، چرا که هم  وسیله کار و هم حمل و نقل به حساب می‌آید و برای  برخی از مردم موتورسیکلت وسیله‌ای برای امرار معاش است.

وی با انتقاد از سیاست‌های ضربتی دولت در حوزه صنایعی، چون ساخت موتورسیکلت، بیان کرد: توقف پلاک توسط دولت که پارسال اجرایی شد، ضرر‌های زیادی به تولیدکننده‌های موتورسیکلت زد و این توافقی بود که وزارتخانه‌های مختلف با هم انجام داده بودند.

رئیس سندیکای قطعه‌سازان دوچرخه و موتورسیکلت، ادامه داد: این نوع سیاست‌های ناگهانی موجب شد تا مجموعه‌ای مثل کارخانه موتورسازی ما نیرو‌های خود را از ۱۵۰ نفر به ۵۰ نفر تعدیل کند.

 قاسمی‌نژاد ابراز کرد: اگر شخصی ۱۰ میلیون تومان داشته باشد که بتواند موتور برقی بخرد، آیا ترجیح نمی‌دهد در عوض آن یک پراید خریده و کارهایش را به واسطه آن انجام دهد؟

وی بیان کرد: ما مخالف افزایش تعداد موتور برقی در داخل کشور نیستیم، ولی می‌گوییم این که تمام ایران را پوشش دهد اشتباه است و در وهله دیگر باید زیرساخت‌های این موضوع نیز فراهم شود و اگر در کشور ما ظرفیت و توان جایگزینی موتور‌های بنزینی به وجود بیاید آنگاه باید تولید این محصولات را متوقف کرد.

ایرج افشار احمدی یکی از تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های بنزینی اظهار کرد:  توقف ناگهانی تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری به ضرر تولیدکننده و غیر عملی است.

وی در ادامه افزود: این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی در طولانی مدت دارد به عنوان مثال وزارت نیرو در ابتدا برای فرهنگ‌سازی مصرف لامپ‌های کم مصرف این محصولات را با قیمت کمتر و یارانه به مردم فروخت و بعد از اینکه فرهنگ مصرف آن در جامعه جا افتاد، خود مردم به سمت خرید این لامپ‌ها روی آورند.

رئیس سندیکای قطعه‌سازان دوچرخه و موتورسیکلت، افزود: ما هم اگر امروز موتور‌های برقی را با یارانه و تسهیلات دولتی به مردم ارائه دهیم، مصرف‌کننده در مدت زمان به تدریج به مصرف این محصول عادت کرده و خود خواهان خرید آن در بازار می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: همچنین دولت باید در یک دوره ۵ ساله بر روی تقویت زیرساخت‌های تولید موتورسیکلت برقی کار کرده و اجرای طرح ارائه موتورهای برقی در مقابل موتور‌های فرسوده می‌تواند کمک شایان توجهی به رونق بازار این محصول در کشور کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران