کد خبر : ۱۳۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
یادداشت/
شب گذشته حسن روحانی رییس جمهوری در گفت و گو زنده تلوزیونی از خودرو هیبرید واقعی و غیر واقعی سخن گفت. موضوعی که این پرسش را برای همه ایجاد کرده که تفاوت هیبرید واقعی و غیر واقعی در چیست؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، رئیس جمهوری شب گذشته در دفاع از افزایش تعرفه 1100 درصدی واردات خودروهای هیبرید عنوان کرد: "خودروهای معرفی شده که به نام هیبرید است، هیبرید نیست و به نام هیبرید معرفی شده اند. حال اگر واقعی باشد، حتما تعرفه ها کم می شود. چرا که به ورود خودرویی که هم بتواند با باتری و هم با سوخت فسیلی کار کند، کمک می کنیم."

یک ماه پیش هیات دولت پس از شش ماه توقف ثبت سفارش خودرو نهایتا دستور العمل جدید واردات خودرو را به تصویب رساند که بر اساس آن تعرفه واردات همه گروه های خودرویی افزایش چشمگیری داشته و همچنین واردات خودروهای بالاتر از 40 هزار دلار به ایران ممنوع شد.

اما نکته قابل توجه در این تعرفه افزایش چشمگیر دو گروه خودروهای هیبرید بود. بر اساس این تعرفه خودروهای هیبرید پایه بنزینی با تعرفه 45 درصد مواجه شده و تعرفه خودروهای هیبرید پایه برقی به 25 درصد رسیده است.

این موضوع درحالی رخ داد که تعرفه واردات خودروهای هیبرید پیش از این 5 درصد بوده است و با توجه به آلودگی های زیست محیطی همه کشورهای جهان امروزه برای واردات یا تولید این خودروها تسهیلات ویژه قائل می شوند.

اما دولت دوازدهم طی یک حرکت غافلگیرانه با این توجیه که خودروهای هیبرید با حجم موتور بالای 1500 سی سی همانند خودروهای بنزینی آلایندگی تولید میکنند تعرفه واردات آن ها را افزایش داد. این توجیه در شرایط صورت گرفت که همه کارشناسان به آن انتقاد دارند و براساس تعریف علمی خودروهای هیبرید چنین توجیحی منطقی به نظر نمی رسد.

حالا در اتفاقی جدیدتر در حالی که مجلس شورای اسلامی قصد ورود به موضوع افزایش تعرفه خودروهای هیبرید را دارد رییس جمهوری صحبت از خودروهای هیبرید واقعی و غیر واقعی به میان می آورد. دسته بندی که به گفته روحانی بر اساس گزارش های واصله به هیات دولت انجام شده است.

رئیس جمهوری در باره خودروهای هیبرید واقعی عنوان کرده خودروهایی که بتوانند هم با سوخت فسیلی و هم با موتور برقی کار کنند خودروهای هیبرید واقعی محسوب می شوند. تعریفی که کاملا منطبق با همه خودروهای هیبرید وارداتی حاضر در بازار ایران است.

اکنون در این میان باید به چند پرسش پاسخ شفاف داده شود. نخست اینکه دسته بندی خودروهای هیبرید واقعی و غیر واقعی از کدام بدنه کارشناسی دولت بیرون جسته است؟ پرسش بعدی اینجاست اگر خودروهای هیبرید واقعی منطبق با تعریفی است که روحانی از آن ارائه داده پس چرا از امروز  تعرفه خودروهای هیبرید به حالت قبل باز نمی گردد.

و پرسش آخر این که آیا مصوبات هیات دولت صرفا بر اساس گزارش های بعضا غیر کارشناسی شده صورت می گیرد و چرا دولتی که رئیس آن بارها بر این موضوع تاکید کرده که صدای منتقدان را می شنود یک ماه است گوشش را به روی انتقاد های کارشناسی وارد به تعرفه خودروهای وارداتی بسته است؟

یادداشت از عسل داداشلو
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران