کد خبر : ۱۵۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
برای اکثر عاشقان موتورسواری ریسک های موجود، آن ها را از علاقه خود باز نمی دارد. پس باید سعی کنند که با افزایش هوشیاری و امنیت، خود را در برابر خطر ها محافظت کنند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، برای کسانی که تازه موتور سواری آن هم در شهرهای بزرگ را شروع کردند خواندن و دانستن نکات زیر بسیار ضروری است.

1- پوشیدن تجهیزات ایمنی

حتی در صورت بروز یک حادثه جزئی شما به خاطر داشتن لباس ایمنی از خودتان سپاسگذار خواهید بود. به جز اینکه از شما در برابر آسیب های فیزیکی در هنگام تصادف محافظت می کند، در برابر باد و همچنین آب و هوا مانند بارش برف و باران نیز محافظت می کند.

2- فرض کنید که دیده نمی شوید!

یکی از بیشترین علت های تصادف میان موتور سواران، سایر وسایل نقلیه هستند تا سرعت بالا و یا از دست دادن کنترل موتورسیکلت.

برخورد ها همیشه برای موتورسوار ها شدید تر است، پس همیشه فکر کنید که دیگران شما را نمی بینند. این امر باعث می شود تا شما هوشیار تر باشید و عکس العمل های سریعتری داشته باشید.

3- بدانید که کجا می روید

قبل از اینکه تغییر جهت بدهید خوب به اطراف دقت کنید. در سر پیچ ها به خروجی آن و در صورت امکان به اطرافتان نیز توجه کنید. از دست پاچه شدن به شدت بپرهیزید.

4- قدرت دست شماست... از آن استفاده کنید


نسبت قدرت موتور یه وزن موتورسیکلت ها نسبت به ماشین ها بسیار کمتر است و می توانند سریع شتاب گیری کنند. از این مزیت به نفع خود استفاده کنید.

در هنگام سبقت گیری، از این شتاب و سرعت موتور خود بهره ببرید. هرچه سبقت سریع تر و با دقت تر باشد شما زود تر از محدوده خطر خارج می شوید.

5- دستتان همیشه بر روی ترمز باشد


در برخی شرایط عکس العمل های شما باید دو برابر سریع باشد. در این گونه وضعیت ها اگر یک یا دو انگشت خود را بر روی ترمز نگه داشته باشید، این کار می تواند عکس العمل شما را سریع تر و در نتیجه جانتان را نجات دهد.

6- پرهیز از میخ ترمز زدن

قوی ترین نیروی باز دارنده شما از حرکت ترمز های جلو هستند و ترمز های عقب ضعیف تر و در سرعت های پایین تاثیر گذاری بیشتری دارند.

اما میخ ترمز ها یا ترمز های ناگهانی باعث از دست رفتن کنترل موتورسیکلت شما می شود.

7- هنگام عبور از بین خودرو ها هشیار باشید

یکی از مزیت های موتورسیکلت ها توانایی عبور از بین خودرو ها به هنگام ترافیک است و این یک امر کاملا قانونی است.

اما اجازه ندهید که این توانایی جدید اعتماد به نفستان را بیش از حد بالا ببرد، همیشه با دقت حرکت کنید. با دنده های سنگین حرکت کنید و دستتان بر روی ترمز باشد.

نسبت به تغییر مسیر خودروها به منظور عدم برخورد به آن ها، بسیار هوشیار باشید.

8- به علائم هشدار دهنده توجه کنید

یک رانندگی امن به معنای پیش بینی کردن حرکات سایر وسایل نقلیه است. به منطق و دلیل تکیه نکنید، به دنبال علائم هشدار دهنده مانند چراغ راهنما باشید.

9- حواستان به اطراف باشد

آینه ها برای نگاهی سریع به پشت سر بسیار خوب هستند اما تنها به آن ها بسنده نکنید. قبل از این که تغییر مسیر دهید آینه ها و همچنین نقاط کور را از روی شانه هایتان ببینید.
همیشه این مراحل را طی کنید:

- نگاه به آینه
- دیدن نقاط کور
- تغییر مسیر

10- همیشه یک راه فرار داشته باشید


هنگامی که بحث فرار از تصادفات می شود، موتور سیکلت ها به دلیل جسته کوچکشان نسبت به خودرو ها دارای برتری هستند. آن ها کوچک تر، باریک تر و دارای قدرت مانور بیشتری هستند.
همیشه یک فضای کوچک برای فرار از تصادفات داشته باشید.

11- بررسی خطرات جاده

موتورسواران نسبت به ماشین سوار ها نگرانی های بیشتری دارند. کاهش تماس لاستیک با سطح جاده و به وجود آمدن کشش، به سادگی باعث لغزش و لیز خوردن موتور می شود.
شما باید بتوانید به سرعت جنس سطح جاده (شن، آسفالت، سنگلاخ و ...) را تشخیص دهید.

12- همه جا را بررسی کنید

امنیت موتورسوار با افزایش هوشیاری می تواند به سادگی افزایش یابد. بررسی کردن به این معناست که هوشیار بمانید بدون اینکه به مدت طولانی به مسیر خیره شوید.

با یک نگاه سریع اطلاعات حیاتی مثل سرعت، آینه ها و نقاط کور را بررسی کنید. این امر به شما اجازه می دهد که تصمیمات سریع تر و آگاهانه تری داشته باشید.


مازیار جعفریه
منبع: www.lifehack.org
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران