کد خبر : ۱۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷
تاکاتا، شرکت ژاپنی تولیدکننده کیسه‌هوا، که به دلیل بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین فراخوان تاریخ صنعت خودرو وضعیت وخیمی دارد، اکنون در مرکز نبرد برای تصاحب قرار گرفته که ممکن است این شرکت 83 ساله را به ورطه ورشکستگی بکشاند.
به گزارش خودروکار،سرنوشت تاکاتا به تصمیم هوندا، فورد، جنرال موتورز و دیگر خودروسازانی گره خورده که قرار است در نیویورک تشکیل جلسه دهند و گزینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در این شرکت را بررسی کنند. تاکاتا برای تعویض کیسه‌های هوای معیوب در بیش از 100 میلیون دستگاه خودرو نیازمند سرمایه‌های جدید است.

در سال‌های اخیر برخی از بادکننده‌های کیسه‌ هوای ساخت شرکت تاکاتا منفجر شده‌اند و در نتیجه این انفجار قطعات فلزی به سمت سرنشینان خودرو پرتاب شده است. تاکنون در سراسر جهان 17 نفر در اثر انفجار این کیسه‌های هوا کشته و بیش از 100 نفر زخمی شده‌اند. این رسوایی ایمنی، شرکت تاکاتا را که برای خودروسازان جهانی کمربند ایمنی، کیسه‌هوا و فرمان تولید می‌کند، دچار بحران کرده است. به همین دلیل تضمین آینده تاکاتا برای بسیاری از خودروسازان جهانی مهم است، به‌ویژه به این دلیل که هوندا، تویوتا، فولکس‌واگن و 9 خودروساز دیگر هزینه 10 میلیارد دلاری فراخوان‌های مربوط به نقص کیسه‌های هوای این شرکت را می‌پردازند. کریستوفر ریشتر، تحلیلگر مرکز سی‌ال‌اس‌ای، می‌گوید: «اولویت نخست خودروسازان فعال نگه داشتن کسب‌و‌کار تاکاست. خودروسازان می‌دانند که نابودی تاکاتا برای همه آنها پیامدهای ناگواری خواهد داشت.»

این در شرایطی است که فروش سهام دارای حق رای تاکاتا به فرآیندی پیچیده تبدیل شده است؛ زیرا خودروسازان نیز باید در این فرایند شرکت داشته باشند. اما خودروسازان درمورد سرمایه‌گذار مناسبی که قادر باشد تاکاتا را نجات دهد، دیدگاه‌های متفاوتی دارند. منابع آگاه به فایننشال تایمز اعلام کردند خودروسازان در نشست نیویورک پیشنهادهای غیررسمی ارائه شده برای تصاحب سهام دارای حق رای تاکاتا را بررسی خواهند کرد. یک کنسرسیوم متشکل از دایسل، شرکت ژاپنی تولیدکننده بادکننده کیسه هوا و شرکت خدمات مالی آمریکایی بین کپیتال، مبلغ 5/ 3 میلیارد دلار برای خرید سهام دارای حق رای شرکت تاکاتا پیشنهاد داده است. از سوی دیگر، شرکت‌های «آتولیو» سوئد، «فلکس ان گیت» آمریکا، «کی سیفتی سیستمز» چین و «کی‌کی‌آر» برای خرید سهام شرکت تاکاتا ابراز علاقه کرده‌اند.

براساس اعلام منابع آگاه، اکثر خودروسازان و وام‌دهندگان به تاکاتا به رهبری گروه مالی سومیتومو میتسویی، از پیشنهادهای ارائه شده توسط دایسل و آتولیو حمایت می‌کنند. دایسل به این دلیل مورد حمایت است که کسب‌و‌کار تاکاتا را منحل نخواهد کرد و آتولیو به علت تجربه‌ای که به‌عنوان یک تولیدکننده جهانی دارد، مورد توجه است. تاکاتا قصد دارد تا اواسط ماه نوامبر فهرستی از دو یا سه خریدار تهیه کند و تا آخر سال جاری میلادی قرارداد با این شرکت‌ها را نهایی کند. یکی از متقاضیان خرید تاکاتا می‌گوید مشخص نیست چه کسی درمورد انتخاب سرمایه‌گذار تاکاتا حرف آخر را خواهد زد. او می‌گوید: «هیچ پاسخ روشنی برای این پرسش وجود ندارد.»

این در شرایطی است که در نوامبر سال گذشته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا جریمه سنگینی را برای تاکاتا درنظر گرفت و اعلام کرد بادکننده‌های کیسه‌های هوای ساخت این شرکت که حاوی نیترات آمونیوم هستند در آب و هوای مرطوب منفجر می‌شوند. این اداره دستور داد خودروهای دارای این کیسه‌های هوا در سراسر آمریکا فراخوان شوند. تحلیلگران مرکز جفریز محاسبه کرده‌اند که در سراسر جهان 126 میلیون خودرو دارای کیسه‌های هوا تاکاتا هستند و برآورد می‌کنند هزینه فراخوان این خودروها 6/ 12 میلیارد دلار است. این هزینه سنگین موجب شده است بحث‌هایی میان خودروسازان و تاکاتا درمورد این که چه کسی باید هزینه فراخوان‌ها را پرداخت کند، به‌وجود آید.

اکثر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند هزینه فراخوان‌ها بین تاکاتا و خودروسازان تقسیم خواهد شد، اما احتمالا بحث‌های داغی پیرامون جزئیات این کار درخواهد گرفت. اما احتمالا تنش بین خودروسازان و تاکاتا افزایش خواهد یافت، زیرا بسیاری از خریداران احتمالی تاکاتا پیش از خرید سهام دارای حق رای، استفاده از گزینه ورشکستگی را بررسی می‌کنند. ممکن است شاخه آمریکایی تاکاتا براساس قوانین آمریکا اعلام ورشکستی کند. این اقدام به تاکاتا امکان می‌دهد دارایی‌های باارزش خود را از دارایی‌های بی‌ارزش تفکیک کند و درنتیجه یک نهاد جدید آمریکایی مسوولیت تعویض کیسه‌های هوا را به عهده خواهد گرفت. یکی دیگر از گزینه‌های پیش‌روی تاکاتا این است که در ژاپن اعلام ورشکستگی کند، اما این کار برای رهبران این شرکت ناگوار است چون این خطر وجود دارد که نتوانند پول‌شان را احیا کنند.

هدف این دو گزینه اعلام ورشکستگی، کاستن از هزینه‌های تعویض کیسه‌های هوا از سوی تاکاتا و تضمین پرداخت خسارت به خودروسازان است. اما درمورد این گزینه‌های اعلام ورشکستگی اظهارنظر نکرده است. این شرکت در ماه جاری اعلام کرد یک کمیته رهبری، متشکل از متخصصان خارجی، تشکیل داده است تا یک برنامه جامع تجدید ساختار را برای این شرکت تدوین کند. شیگهیسا تاکادا، مدیرعامل شرکت تاکاتا اعلام کرده است پس از یافتن سرمایه‌گذار جدید، از سمت خود استعفا خواهد کرد. به‌رغم رسوایی شرکت تاکاتا، خودروسازان تمایل دارند این شرکت را حفظ کنند تا گزینه‌های بیشتری برای تامین کیسه‌های هوا داشته باشند. درحال حاضر تنها سه شرکت عمده در زمینه تولید کیسه‌هوا فعالیت می‌کنند که عبارتند از: آتولیو، تی‌آردوی و کاکاتا.

منبع:دنیای اقتصاد

انتهای پیام/
برچسب ها: تاکاتا ، هوندا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران