کد خبر : ۱۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
تویوتا موتور برای ۵.۸ میلیون خودرو در سراسر جهان که به ایربگهای معیوب تاکاتا مجهز هستند، فراخوان داد.

به گزارش خودروکار، قطعه ساز ژاپنی تاکاتا از نیترات آمونیوم برای ایجاد انفجار کوچکی که ایربگها را در تصادف باد می‌کند، استفاده می‌کند اما این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا به مدت طولانی، ممکن است با سرعت زیادی منفجر شده و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است را تکه تکه کند و این قطعات همانند ترکش در داخل خودرو پرتاب می‌شوند.

تاکنون دستکم بیش از ۱۶ نفر بر اثر ترکیدن این ایربگها کشته شده و بیش از ۱۰۰ نفر در سراسر جهان مصدوم شده اند.

تویوتا در بیانیه ای اعلام کرد این فراخوان شامل ۱.۱۶ میلیون خودرو در ژاپن، ۱.۴۷ میلیون خودرو در اروپا و ۸۲۰ هزار خودرو در چین است که در فاصله آوریل سال ۲۰۰۶ تا دسامبر سال ۲۰۱۴ تولید شده اند.

جدیدترین فراخوان تویوتا شامل خودروهایی که در آمریکا فروخته شده اند، نمی شود. این خودروساز ژاپنی پیش از این در آمریکا برای خودروهایی که در تاریخ مذکور تولید شده اند، فراخوان داده است.

این فراخوان شامل دومین دور فراخوان حدود ۲۰ هزار خودروست که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ تحت فراخوان قرار گرفته بودند. این خودروها در فاصله ماه مه ۲۰۰۰ و نوامبر ۲۰۰۱ تولید شده اند و بادکننده ایربگ آنها با بادکننده ای تعویض شده که همچنان فاقد ماده خشک کننده است. در فراخوان جدید ایربگهایی نصب خواهند شد که بادکننده آنها ماده خشک کننده دارد.

ایربگهای معیوب همچنان که فرسوده می شوند، خطرناک‌تر می شوند. تاکاتا تولید ایربگهای جدید را افزایش داده تا به تسریع فراخوان خودروسازان کمک کند. سخنگوی تاکاتا در این باره گفت: ما با مقامات و خودروسازان همکاری خواهیم کرد و هر آنچه در توان داریم برای تولید بیشتر قطعات جایگزین انجام خواهیم داد.

بعضی از خودروسازان در ماه ژوئن اذعان کردند خودروهای جدید به ایربگهایی مجهز هستند که فاقد ماده خشک کننده هستند. این خودروها باید تا پایان سال ۲۰۱۸ تحت فراخوان قرار بگیرند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، فراخوانهای اخیر بخشی از تلاش ده‌ها خودروساز برای تعویض ده‌ها میلیون ایربگ معیوب تاکاتا بوده است که مجموع شمار آنها تنها در آمریکا به ۷۰ میلیون می رسد.

انتظار می رود تاکاتا بخشی از هزینه خودروسازان برای این فراخوانها را جبران کند. این قطعه ساز ژاپنی به دنبال خریداری برای فراهم کردن نقدینگی لازم برای ادامه فعالیت کارخانه‌هایش و تولید قطعات جایگزین است.


منبع:ایسنا

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران