کد خبر : ۱۵۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
بازار خودرو نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده و خودروسازان با تسهیلات ویژه‌ای که در اختیار متقاضیان قرار داده‌اند رونق نسبی را برای بازار به ارمغان آورده‌اند اما در عین حال کارشناسان معتقدند، بازار تقاضا باید بیشتر از آمار امروز باشد و علتی که مردم برای خرید خودرو اقدام نمی‌کنند کمبود نقدینگی در بطن جامعه است.
به گزارش خودروکار، از دیگر نکته‌هایی که این روزها درباره بازار خودرو زیاد به گوش می‌رسد، حبابی بودن قیمت‌هاست که عنوان می‌شود با گذشت زمان این مسئله نیز رفع خواهد شد. موضوع ورود خودروهای جدید به ویژه پژوه ۲۰۰۸ در ماه پایانی سال نیز از دیگر اخبار این بازار است که به نظر می‌رسد می‌تواند رقیب جدی برای خودروهای وارداتی باشد.


تولید، نسبت به سرانه جمعیت پایین است


کاظم محمدی‌نیکخواه، فعال بازار خودرو درباره وضعیت بازار در نیمه دوم سال گفت: همیشه در ۵ ماه نخست نیمه دوم سال، بازار خودرو نسبت به ۶ ماه نخست راکدتر بوده که این امری طبیعی است. همچنین وضعیت بازار خودروهای وارداتی با ورود خودروهای ۲۰۱۷ همچون خودروهای داخلی است زیرا عرضه خودروهایی که زیر یکصد میلیون تومان قیمت داشته باشد بسیار محدود است.

او در ادامه به ورود ۳۰ تا ۴۰ هزار خودرو به کشور اشاره کرد و گفت: تولید سالانه ۲ میلیون خودرو در داخل حاکی از این است که قدرت خرید مردم پایین بوده و تناسب بین تعداد خودروها و جمعیت کشور وجود ندارد زیرا با توجه به سرانه خانوارها این آمار خودرو بسیار پایین است.

وی معتقد است که تقاضا برای خرید خودروها در داخل بسیار بیشتر از این آمار است و تنها نقدینگی باعث شده تا در بازار تقاضا شاهد رکود باشیم و اگر فروش نسبی در نمایندگی‌ها اتفاق می‌افتد تنها به دلیل تسهیلاتی است که خودروسازان در اختیار خریداران محصولات خود قرار می‌دهند.

محمدی‌نیکخواه این روش عرضه به همراه تسهیلات را راهکار مناسبی برای برون‌رفت از رکود دانست و اظهار کرد: تنها مصرف‌کننده واقعی اقدام به خرید خودرو می‌کند و تولید به اندازه جامعه تقاضا اتفاق می‌افتد.

بی‌شک در ماه‌های پایانی سال ۹۵ و با ورود دو مدل جدید خودرو از دو خودروساز بزرگ داخلی، بازار تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت و حتی ممکن است میدان رقابت را از تولیدکنندگان آسیای شرقی برباید. محمدی‌نیکخواه در این‌باره اظهار کرد: از آنجا که خودروهای جدید اروپایی بوده و از شرکت‌های شناخته شده برای مردم هستند و از سویی هزینه گمرک و حمل‌ونقل نیز بسیار کاهش می‌یابد، می‌تواند عرصه رقابت برای خودروهای چینی تنگ شود، . به ویژه اگر قیمتی که برای آن تعیین می‌شود با سرانه درآمد مردم جامعه همخوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که موضوع خدمات پس از فروش این خودروها نیز از سوی خودروساز داخلی تضمین شده در حالی که بسیاری از خریداران خودروهای چینی زمانی که با مشکل مواجه می‌شوند نمی‌توانند قطعات موردنیاز خود را از بازار تهیه کنند.
با توجه به تجربه، مردم ترجیح می‌دهند برای کالایی هزینه کنند که از کیفیت بهتری برخوردار است و در این راستا رغبت زیادی برای خرید کالاهای اروپایی در مردم وجود دارد؛ نکته‌ای که این فعال بازار بدان اشاره می‌کند و پژو نیز از آن دست خودروهایی بوده که برای مردم ایران شناخته شده است.

محمدی‌نیکخواه گفت: بازار خودرو روال طبیعی خود را طی می‌کند اما نقدینگی در دست مصرف‌کنندگان محدود است و اگر قدرت خرید جامعه افزایش یابد به طور قطع تقاضا در بازار بالا خواهد بود.

تنظیم بازار در دست خودروساز

در روزهای ابتدایی فصل پاییز رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، از قیمت‌های حبابی خودروها خبر داده و عنوان کرده بود در روزهای آینده قیمت‌ها به روال عادی گذشته باز خواهد گشت. سعید موتمن در این‌باره به صمت گفت: در حال حاضر قیمت‌ها تغییری نکرده و با همان قیمت‌های پیشین در بازار عرضه می‌شود. برای نمونه پژو ۴۰۵ که حدود ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته در این هفته دوباره به قیمت قبلی خود بازگشته، از این‌رو اختلاف قیمت در بازار خودرو بین یک تا ۱۴ میلیون تومان است.

حال پرسش این است که اگر تقاضا در بازار خودرو وجود ندارد چرا قیمت‌ها به شکل حبابی افزایش می‌یابد؟ به اعتقاد این فعال بازار خودرو، میزان عرضه کالا در این امر تاثیر مستقیم دارد و زمانی که عرضه خودرو کاهش می‌یابد کالا به نوعی در بازار ارزش پیدا می‌کند.

با توجه به رویکرد خودروسازان بعد از تجربه رکودی که در بازار داشتند تولید به میزان تقاضا و خریدار خواهد بود تا به این ترتیب کالا و سرمایه در انبار و پارکینگ‌های بدون استفاده باقی نماند. از این رو با شیوه پیش‌فروش، آمار متقاضیان واقعی مشخص و تولید بر اساس این آمار انجام خواهد شد.

به اعتقاد موتمن، خودروسازان با این شیوه همچون مغازه‌داران برخورد می‌کنند و با سنجش بازار به همان نسبت خودرو تحویل می‌دهند. او گفت: از این رو امروز تنظیم بازار در اختیار خودروساز است نه تقاضای موجود در بازار.

برای نمونه اگر نمایشگاه‌داری بخواهد ۱۰ دستگاه صفر از یک مدل تهیه کند که در بازار موجود نیست در صورت ارائه سفارش یک روزه آماده تحویل خواهد بود اما همچون گذشته نیست که در همان زمان امکان تهیه آنها از بازار خودرو فراهم باشد.


بازار عرضه متناسب باشد

موتمن درباره بازار خودروهای وارداتی نیز عنوان کرد: در بازار خودروهای وارداتی همزمان با ورود خودروهای ۲۰۱۷ قیمت مدل‌های ۲۰۱۶ کاهش داشته و تنها محصولات تویوتا که مقدار عرضه آنها در بازار افت داشته با کمی اختلاف قیمت دیده می‌شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است با عرضه مدل‌های جدید خودرو از سوی خودروسازان بزرگ کشور پیش‌بینی می‌شود استقبال افزایش یابد البته به شرطی که قیمت‌ها نیز متناسب با درآمد عموم مردم باشد. او در ادامه به یکی از مشکلات عرضه به میزان تقاضا اشاره کرد و گفت: مشکل این است که خودروساز باید در زمان مقرر و اعلامی محصول خود را تحویل دهد در غیراین صورت مشتری اعتماد خود را از دست می‌دهد و بستر بازار سیاه نیز به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: برای نمونه ساندرو با ۵۲ میلیون تومان قیمت در بازار ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این روند به دلیل توزیع نامناسب خودروسازان رخ می‌دهد.

بی‌شک توزیع درست می‌تواند دست سودجویان و دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند و تاثیر مستقیمی روی قیمت‌ها خواهد داشت. موتمن در این زمینه تاکید کرد: خودروسازان باید به دنبال جذب مشتری و تامین منافع مصرف‌کنندگان باشند تا ضمن فروش بالا مشتریان خود را به بازار خودروهای وارداتی سوق ندهند.

منبع:صمت
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران