کد خبر : ۱۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
علیرغم توقف شماره‌گذاری صورت گرفت
در حالی یکی از شرکت‌های داخلی تبلیغات وسیعی برای فروش برخی خودروهای وارد شده از آمریکا همچون هوندا CR-V راه انداخته که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است.
به گزارش خودروکار، چندی پیش ایسنا براساس برخی اسناد به دست آمده اعلام کرد که علی‌رغم بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، برخی خودروهای تولیدی در این کشور وارد ایران شده است.

افشا شدن این موضوع موج انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت. کارشناسانی که اعلام کردند واردات خودرو به عنوان کالایی مصرفی از آمریکا برخلاف سیاست‌های کلان کشور است.

به گفته کارشناسان، واردات خودرو از آمریکا به معنای خروج ارز از ایران در جهت ایجاد اشتغال برای کارگران آمریکایی است که با توجه به سیاست‌های خصمانه این کشور در قبال ایران در حدود نیم قرن گذشته، این کار برخلاف منطق و مصالح ملی است.

در پاسخ به این انتقادات رییس انجمن واردکنندگان خودرو به ایسنا خبر داد که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا را متوقف کرده است. فرهاد احتشام‌زاد در این رابطه اظهار کرد:" حدود ۴۰۰ دستگاه خودروی تولید آمریکا وارد ایران شده که مربوط به برندهای بی‌ام‌و، تویوتا، ولوو و هوندا است که با کد آمریکا تولید شده‌اند؛ البته پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است".

وی در پاسخ به اینکه چه نهادی باید پاسخگوی واردات خودروهای تولیدی آمریکا به ایران باشد؟ اظهار کرد:" کانال ارتباطی ما وزارت صنعت، معدن و تجارت است که اخیرا در این مورد از آن‌ها در مورد این‌که آیا خودروهایی که در آمریکا تولید شده‌اند اما برند آمریکایی نیستند، منع ورود به ایران دارند یا خیر استعلام کرده‌ایم، زیرا مشکل (توقف شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا) تازه پیش آمده است".

در چنین اوضاعی که همه در انتظار پاسخ وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره چرایی و چگونگی واردات خودرو از آمریکا به ایران هستند، برخی از شرکت‌هایی که خودروهای ساخت آمریکا را وارد کرده‌اند به جای سعی در جبران اقدام خود و انتظار برای تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف مراجع رسمی در این زمینه، بر حجم تبلیغات خود برای فروش خودروهای وارد شده از آمریکا افزوده‌اند!

در این زمینه در یکی از نمونه‌ها شرگت گلرنگ موتور که کار فروش خودروهای وارد شده با برند هوندا را انجام می‌دهد، اخیرا تبلیغات وسیعی را در بیلبوردهای سطح پایتخت برای فروش خودروی هوندا CR-V راه انداخته، در حالیکه نگاهی به اطلاعات درج شده روی این خودرو نشان می‌دهد محل تولید آن آمریکا بوده و بنابراین مشمول اقدام پلیس مبنی بر عدم شماره‌گذاری است.

حتی روی برچسب اطلاعات نصب شده روی این خودرو کلمه "MADE IN U.S.A" (ساخت آمریکا) درج شده است و عنوان شرکت تولیدکننده این خودرو نیز HONDA OF AMERICA MFG.,INC (شرکت هوندای آمریکا) ذکر شده است.

در این باره رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خواستار هوشیاری شهروندان شده و از آنها خواسته تا تعیین تکلیف موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از خرید خودروهای ساخت آمریکا خودداری کنند.

محمد جعفری می‌گوید:‌ واردات خودروهای ساخت آمریکا برخلاف سیاست‌های کلان تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب است و خوشبختانه پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است.

وی با بیان اینکه باید دید تکلیف خودروهای وارد شده از آمریکا که شماره‌گذاری آنها متوقف شده چه خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: با توجه به قوانین کشور احتمالا این خودروها باید به کشور مبداء صادرکننده عودت داده شده و از کشور خارج شوند.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با بیان اینکه تا زمان تعیین تکلیف، شرکت‌های مربوطه باید از عرضه و فروش خودروهای ساخت آمریکا خودداری کنند، اظهار می‌کند: با توجه به آنکه پلیس شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا را متوقف کرده، فروش آنها از نظر اخلاقی و حرفه‌ای درست نیست زیرا خریداران نمی‌توانند این خودروها را شماره‌گذاری کنند و دچار ضرر و زیان می‌شوند، بنابراین شهروندان باید آگاه شده و از خرید این خودروها خودداری کنند.

در این شرایط به نظر می‌رسد سازمان‌های مسوول در راستای سیاست‌های کلان کشور باید نسبت به توقف تبلیغات فروش خودروهای ساخت آمریکا و اجرای قانون اقدام کنند. تبلیغات وسیع برای فروش این خودروها در حالی است که به گفته رییس انجمن واردکنندگان خودرو، شماره‌گذاری آنها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده است، بنابراین اگر شرکت یاد شده به فروش خودروهای وارد شده از آمریکا ادامه دهد، معلوم نیست تکلیف خریدارانی که نمی‌توانند نسبت به شماره‌گذاری این خودروها اقدام کنند چیست و چه کسی ضرر و زیان این شهروندان را جبران خواهد کرد!؟

این وضعیت در حالی است که مسوولان شرکت واردکننده خودروهای هوندا به ایران به دنبال پیگیری‌های ایسنا در این رابطه از پاسخ‌گویی در این زمینه خودداری کرده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران