به گزارش خبرنگار خودروکار؛کمپانی رنو، جنرال موتورز و فولکس واگن خود را برای بزرگ کردن و یا از رده خارج کردن بعضی از موتور های کوچک مدل های پر فروش کنونی طی 3 سال آینده آماده کردند.
آلن راپسو، رئیس بخش مرکزی کمپانی رنو- نیسان، در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس گفت: "تکنیک هایی کنونی مورد استفاده برای کم کردن ظرفیت موتور خودرو ها دیگر جواب گوی رسیدن به استاندارد های آلایندگی نیست." همچنین فولکس واگن و جنرال موتورز هم از بیان سیاست های قابل اتخاذ در این زمینه خود داری کردند.
به مدت سال ها، خودرو سازان با کم کردن حجم موتور ها و اضافه کردن توربو شارژ برای جبران قدرت از درست رفته، خودشان را با استاندارد های اتحادیه اروپا وفق دادند. به عنوان مثال استفاده از موتور های 3 سیلندر با حجم کمتر از 1 لیتر بین کمپانی های فیات و فولکس واگن مرسوم شده بود.
اما خودرو ساز ها، آزمایش کنندگان و گروه های حامی محیط زیست هر 3 می دانستند که میزان آلایندگی در شرایط واقعی بسیار بیشتر از هنگام تست در آزمایشگاه ها است. همه این شرایط در شرف تغییر است. خودرو ها تحت شرایط واقعی و در جاده ها تست می شوند و از دو سال دیگر استاندارد های جدید برای این آزمایش ها وضع می شود.
پاوان پتلوری، کارشناس آلایندگی در "HIS Automotive" گفت: شاید خودرو های کنونی در شرایط آزمایشگاهی عملکرد خوبی داشته باشند، اما در شرایط واقعی همچین عملکردی ندارند. در حال حاضر فیات، رنو و اپل بدترین آلایندگی را بر اساس استاندارد یورو 6 دارند.
شاید در آینده کوچک کردن موتور یه معنای اضافه کردن یک موتور الکتریکی به خودرو ها باشد.
مازیار جعفریه
منبع: Fortune.com