کد خبر : ۱۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
روز گذشته در شرایطی سازمان حمایت اطلاعیه جدیدی صادر کرد که در آن ففط واردکنندگان رسمی آن هم با اجازه وزارت صنعت اجازه پیش فروش خودرو دارند.
به گزارش خودروکار، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در شرایطی روز گذشته اطلاعیه جدیدی برای پیش فروش خودرو اعلام کرد که وزارت صنعت بعد از اتمام مهلت ۶ ماهه واردکنندگان غیر رسمی ۳ ماه دیگر به واردکنندگانی غیر رسمی برای کسب مجوز رسمی از شرکت مادر فرصت داد.

فرصتی که واردکنندگان غیر رسمی را موظف به کسب نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر می‌کند اما هنوز بسیاری از شرکت‌های واردکننده نتوانستند به این مهم دست پیدا کنند.

در کنار نظارت خوب و کارشناسی سازمان حمایت و رصد بازرسان این سازمان بر فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو و نظارت بر فعالیت فروش این شرکت‌ها، به نظر می‌رسد اطلاعیه روز گذشته کمی اصلاحیه نسبت به بخشنامه حمایت از مصرف کنندگان مورخ ۲۸ فروردین داشته باشد که ابتدای امسال ابلاغ شد.

در آن بخشنامه آمده بود خودرو باید در فروش فوری زیر ۳۰ روز به مشتری تحویل شود و بالای این زمان حکم پیش فروش را خواهد داشت و شرکت‌های عرضه کننده خودرو باید برای پیش فروش و تبلیغ آن هم کسب اجازه کنند و با هماهنگی های لازم اقدام به اطلاع عمومی و تبلیغ کنند.

اما در بخشنامه روز گذشته تاکید شده فقط واردکنندگان رسمی اجازه پیش فروش آن هم با کسب مجوز وزارت صنعت اجازه پیش فروش خودروهای خارجی را دارند.

این حساسیت سازمان حمایت در مورد احقاق حقوق مردم و نظارت بر فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو بسیار ستودنی است اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تنها چند شرکت انگشت شمار تاکنون موفق به کسب نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر شده‌اند، این بخشنامه دوباره به بحث انحصار واردات خودرو دامن بزند و انتخاب مشتریان را محدود کند.

حال باید دید در این اطلاعیه که روز گذشته اعلام عمومی شد پرانتزی برای شرکت‌های واردکننده خودرو که هنوز مجوز رسمی نگرفته‌اند و طبق اعلام وزارت صنعت هنوز ۳ ماه مهلت گرفته‌اند باز می‌شود یا خیر.

در کنار این نکته شرکت‌های دیگری هم برای شکست در انحصار واردات و بالا بردن قدرت انتخاب مشتری وارد عرصه واردات و فروش خودرو شده بودند که  اتفاقا شرایط فروششان را هم با قوانین وزارت صنعت منطبق کرده‌اند و هم سازمان حمایت روی فعالیت آن‌ها نظارت دارد و ظاهرا در نگارش این اطلاعیه از قلم افتاده‌اند.

منبع: میزان

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران