کد خبر : ۲۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
بيشتر ما مي خواهيم از خودروي خود خوب مراقبت كنيم و تا جايي كه امكان دارد از آن استفاده كنيم. اما بعضي از عادات غلط ما دشمن خودروهايمان هستند.
به گزارش خودروکار، اين كارهاي عادي اشتباه كه ما هر روز با خودروي خود انجام مي دهيم مي تواند خودروي ما را نابود كند!

بيشتر ما مي خواهيم از خودروي خود خوب مراقبت كنيم و تا جايي كه امكان دارد از آن استفاده كنيم. اما بعضي از عادات غلط ما دشمن خودروهايمان هستند.شما كدام يك از اين كارها را انجام مي دهيد؟

١-استفاده نكردن از ترمز دستي

حتي اگر بر روي سطح كاملاً صاف پارك كرده ايد هيچ دليل وجود ندارد كه از ترمز دستي استفاده نكنيد.

استفاده نكردن از ترمز دستي و به جاي آن قرار دادن خودرو در دنده براي جلوگيري از حركت كردن خودرو كار بسيار اشتباهي است چون با اين كار، كل وزن وسيله ي نقليه ي شما فقط روي يك قطعه ي كوچك يعني ميله ي گردان محور چرخ قرار ميگرد.

اندازه ي اين وسيله فقط به اندازه ي يك انگشت است و با گذشت زمان و استفاده نكردن از ترمز دستي اين قطعه به مرور زمان بر اثر تحمل وزن خودرو مي شكند.

استفاده از ترمز دستي زماني كه خودروي خود را پارك مي كنيد باعث مي شود سيستم انتقال قدرت خودروي شما مدت زمان بيشتري سالم بماند.

٢-استفاده از خودرو زماني كه چراغ بنزين روشن است

براي همه ي ما اتفاق افتاده است كه مسير طولاني را در حالي كه چراغ بنزين خودرويمان روشن بوده است طي كرده ايم. آيا مي دانيد كه اين كار به سيستم سوخت رساني خودروي شما آسيب مي رساند؟

در بيشتر خودروها پمپ بنزين باك خودرو در بنزين داخل مخزن بنزين شناور است، استفاده از خودرو زماني كه بنزين داخل مخزن آن از يك چهارم كمتر است، در مدت زمان طولاني باعث ايجاد مشكل در سيستم سوخت رساني خودروي شما مي شود. پر كردن زودتر باك خودرو شايد كمي سخت و زمان بر باشد ولي بهتر است از اينكه به خودروي شما آسيب برسد.

٣-تغير ناگهاني از دنده ي عقب به دنده ي يك

تصور كنيد شما در حال دنده عقب رفتن هستيد، ناگهان دنده را عوض مي كنيد و به سمت جلو حركت مي كنيد. صدايي را مي شنويد.

اين صدا آشنا نيست؟ شايد اين صدا در همان موقع خيلي بد به نظر نرسد ولي با گذشت زمان و تكرار اين حركت drivetrain (دستگاهي كه نيروي چرخشي موتور رو به چرخ ها انتقال مي دهد) خودروي شما آسيب مي بيند.

به جاي صدمه رساندن به خودرو قبل از تعويض دنده از دنده ي عقب به دنده ي يك صبر كنيد خودرو كاملا متوقف شود و سپس تعويض دنده را انجام دهيد اين كار فقط چند ثانيه زمان ميبرد ولي باعث حفظ موتور، جعبه دنده و اكسل خودرو از آسيب هاي احتمالي  مي شود.

٤-بالا بردن دور موتور قبل از گرم شدن موتور

در زمان روشن شدن خودرو بهتر است قبل از حركت اجازه دهيد موتور خودرو براي يك يا دو دقيقه گرم شود. اين كار باعث مي شود روغن در تمام بخش هاي موتور به آرامي و به طور كامل پخش شود و روغن به تمام بخش هاي موتور برسد همچنين روغن و موتور به اندازه ي كافي گرم شوند. 

فشار دادن گاز و بالا بردن دور موتور به اين فرآيند كمكي نمي كند. انجام ندادن اين كار از آسيب رسيدن به خودروي شما جلوگيري مي كند.

بالا بردن دور موتور درست بعد از استارت زدن باعث مي شود كه به طور ناگهاني دماي بعضي از بخش هاي موتور بالا برود و اين افزايش دما باعث فشار آمدن به قطعاتي از موتور مي شود كه به صورت محكم به هم چفت شده اند.

براي يك عملكرد مطمئن بهتر است حداقل يك دقيقه بعد از استارت زدن، خودرو را به حركت در آوريد.

٥-فشار دادن پدال گاز تا انتها زماني كه احتياجي به اين كار نيست

هر علاقه مند به خودرو وسوسه مي شود در زمان شروع به حركت خودرو يك انفجار ناگهاني در داخل سيلندر ها به وجود آورد و با يك تيك آف شروع به حركت كند. ولي مشكل اين است كه بعد از اين كار شما براي كاهش دادن سرعت احتياج به فشار دادن ناگهاني بر روي پدال ترمز هستيد.
 
براي به دست آوردن اين شتاب حجم زيادي از بنزين مصرف مي شود و فشار زيادي را به بخش انتقال قدرت موتور به چرخ ها وارد مي شود. از اين مدل رانندگي كردن پرهيز كنيد در غير اين صورت به زودي زود بايد به تعميرگاه مراجعه كنيد.

٦-استفاده از دنده به عنوان تيكه گاه دست

رانندگي با خودروهاي دنده اي احساس بسيار خوبي دارد. معمولا زماني كه در حال تعويض دنده ها هستيد يك دستتان روي فرمان است و ديگري روي دنده.

استفاده از دنده به عنوان تكيه گاه دست باعث ايجاد فشار بر روي بوش و هماهنگ كننده ي جعبه دنده مي شود و اين حركت باعث ايجاد فرسايش زودتر در اين قطعات مي شود.

بهتر است هر دو دست خود را روي فرمان قرار دهيد در اين صورت به سيستم انتقال قدرت خودروي خود بسيار كمك كرده ايد و همچنين در هنگام بروز حادثه قدرت مانور بيشتري داريد و راحت تر مي توانيد خودرو را كنترل كنيد.

٧-فشار دادن پدال كلاچ در حالت توقف خودرو

برخی از افرادی كه خودروي دنده اي دارند اين كار را انجام مي دهند. اين رانندگان زماني كه خودرويشان متوقف است همچنان پدال كلاچ را فشار مي دهند. مانند زماني كه در ترافيك هستيد يا زماني كه منتظر سبز شدن چراغ قرمز هستيد.

نگه داشتن كلاچ در زمان توقف باعث خراشيدن كلاچ مي شود و هچنين باعث آسيب به بلبرينگ كلاچ، صفحه ي كلاچ و دوشاخ كلاچ مي شود.

به جاي فشار دادن كلاچ در زماني كه خودرو در دنده قرار دارد و متوقف است دنده را خلاص كنيد و پاي خود را از روي كلاچ برداريد و دوباره زماني كه خواستيد حركت كنيد خودرو را در دنده قرار دهيد و حركت كنيد.

٨-حمل كردن مقدار زيادي بار با خودرو

بيشتر فشار وزن خودرو بر روي سيستم انتقال قدرت، سيستم تعليق و ترمز ها است. حمل كردن وسايل سنگين با خودرو يا حتي وسايل غير ضروري كه در خودرو قرار دارند باعث ايجاد فشار به اين قسمت ها و همچنين مصرف زياد سوخت مي شود. براي جلوگيري از اين آسيب ها و كاهش مصرف سوخت سعي كنيد تا مي توانيد خودروي خود را سبك كنيد.

تمام وسايل غير ضروري كه در خودرو هست را از آن خارج كنيد. شايد حتي وسايل اضافي كه وزن زيادي هم ندارند در طي مسافت طولاني باعث افزايش مصرف سوخت خودروي شما شوند، با گذشت زمان شما متوجه اين قضيه مي شويد. مطمئن شويد فقط وسايل مورد نياز را حمل ميكنيد و بقيه وسايل را در جاي ديگري به جز خودرويتان قرار دهيد.

٩-نگه داشتن ترمز در سرازيري ها

بعضي مواقع زماني كه شما در حال رانندگي در يك سرازيري هستيد براي جلوگيري از افزايش سرعت پدال ترمز را دائماً نگه مي داريد. اين كار باعث مي شود دماي بين لنت و ديسك ترمز بالا برود كه باعث تاب برداشت ديسك و از بين رفتن لنت ترمز مي شود.

در اين حالت سعي كنيد در دنده هاي سنگين حركت كنيد تا مانع افزايش سرعت خودروي شما شود. همچنين در اين صورت اگر احتياج باشد پدال ترمز را به صورت ناگهاني فشار دهيد سيستم ترمز بهتر عمل خواهد كرد.

١٠-توجه نكردن به علائم هشدار دهنده

زماني كه قطعه اي  در خودروي شما بد كار مي كند اين شانس وجود دارد كه علائمي در خودرو، شما را از وجود اين مشكل آگاه كند.

لرزش عجيب در خودرو، ضربه ي گاه به گاه ، صداهاي عجيب، جير جير هاي متناوب و يا ديگر علائم غير معمول بايد بازرسي شوند و نبايد ناديده گرفته شوند.

شايد در ابتدا شما فكر كنيد مشكل خاصي نيست ولي با ناديده گرفتن شما ممكن از يك مشكل كوچك در خودرو به يك ايراد بزرگ تبديل شود و شما را در كنار جاده متوقف كند.

منبع: عصر ایران
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران