کد خبر : ۲۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
هیوندای موتور، شرکت خودروسازی کره‌ای و چندملیتی است، که در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو-یانگ (بنیانگذار گروه شرکت‌های هیوندای) تاسیس شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، هیوندای موتور به همراه کیا موتورز، از زیرمجموعه‌های هیوندای موتور گروپ به‌شمار می‌آیند، که در حال حاضر پس از شرکت‌های جنرال موتورز، گروه فولکس‌واگن و تویوتا، به‌عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان، شناخته می‌شود.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای موتور (بدون کیا) در سال ۲۰۰۸ در رتبه هشتم، از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴٫۴ میلیون خودرو، در کشورهای مختلف به‌فروش رساند. بخشی از سهام شرکت هیوندای موتور در بازارهای بورس کره، بورس نزدک و بورس لندن مبادله می‌شود.

این شرکت مالک بزرگترین کارخانه یکپارچه تولید خودرو در جهان است که در شهر اولسان قرار دارد و سالیانه بالغ بر ۱٫۶ میلیون خودرو تولید می‌کند.

امروزه شرکت هیوندای محصولات خود را از طریق ۶٫۰۰۰ مرکز فروش و نمایندگی رسمی، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر هستند، عرضه می‌کند.


تاریخچه

هسته اولیه گروه شرکت‌های هیوندای در سال ۱۹۴۶ توسط چانگ جو-یانگ تأسیس شد و در طول دهه نخست فعالیتش، با استفاده از حمایت‌های دولتی، انواع فعالیت‌های صنعتی همچون: ساخت‌وساز، فولادسازی، کشتی‌سازی، خدمات پشتیبانی، تجارت، الکترونیک و خدمات مالی را تحت پوشش قرار داد و در ابتدای دهه ۱۹۶۰ به بزرگترین شرکت خوشه‌ای کره جنوبی تبدیل شد.

چانگ جو-یانگ در سال ۱۹۶۷ هیوندای موتور را به‌عنوان شرکت تابعه گروه هیوندای و بازوی خودروسازی این گروه صنعتی تاسیس نمود. نخستین خودروی عرضه شده توسط این شرکت، فورد کورتینا بود، که با مشارکت مستقیم شرکت فورد، در کره جنوبی مونتاژ می‌شد.

مالکین شرکت هیوندای با هدف ساخت خودرویی مستقل، مدیرعامل اسبق بریتیش لیلاند؛ جورج ترنبول را استخدام کردند. وی نیز با ۵ مهندس بریتانیایی را برای پیشبرد توسعه و ساخت اتومبیل بکار گرفت.

مدیران هیوندای با مشارکت شرکت‌های ایتال‌دیزاین به منظور طراحی خودرو و میتسوبیشی موتورز برای تأمین اجزای تولیدی و اکسل، اولین اتومبیل کره‌ای، یعنی هیوندایی پونی را در سال ۱۹۷۵ تولید کرد، که در پی آن، صادرات نخستین محصول بخش خودروسازی هیوندای، به کشور اکوادور، در همان سال آغاز شد.

هیوندای پونی عنوان سازنده پرفروش‌ترین اتومبیل کره‌ای را برای شرکت هیوندای به ارمغان آورد و هنوز هم این اتومبیل بدون رقیب باقی‌مانده است.

نسل دوم از خودروی هیوندای پونی در سال ۱۹۸۲ نقطه عطف دیگری را رقم زد و اولین صادرات در مقیاس وسیع خودروهای هیوندا، شکل گرفت.

اتومبیل کوچک پونی با بهره‌مندی از سود درآمد کارکنان کره‌ای، بازار اتومبیل کوچک کانادا را، در سال ۱۹۸۳ دگرگون ساخت. پس از آن بود، که دنیا از به وجود آمدن یک سازنده دیگر اتومبیل در آسیای جنوب شرقی مطلع شد.

تا سال ۱۹۹۱ شرکت هیوندای طیف اتومبیل‌هایش را به هیوندای الانترا بزرگتر، هیوندایی سوناتا و اولین کوپه‌اش توسعه داده بود. در همان سال اولین موتور آلفا ۱٫۵ لیتر را تولید کرد. فروش‌ها مخصوصاً در همه بازارهای مهم آمریکا سریعاً در حال افزایش بود.

با این حال این رشد اساساً به دلیل قیمت معامله پائین خودروهای هیوندای بود. حتی در دهه ۱۹۹۰ اتومبیل‌های هیوندای هنوز برای کیفیت ضعیف ساخت و کم توجهی به جزئیات، انگشت‌نما بودند.

در سال ۱۹۹۷ بحران مالی آسیا، ضرر زیادی به صنعت خودروسازی کره جنوبی وارد ساخت، اما شرکت هیوندای از این فرصت استفاده کرد، تا شرکت کیا موتورز که ورشکست شده بود را، خریداری و تصاحب نماید و موقعیت پیشتاز خود در بازار داخلی کره را تقویت کند. با این وجود، این بحران قسمت تاریک فروش چند صنعتی را در شرکت مادر؛ یعنی هیوندای آشکار ساخت.

در پی فشارهای دولت وقت کره جنوبی، سرانجام مالکین هیوندای، اقدام به تفکیک گروه هیوندای نمودند، که پس از تکمیل فرایند تفکیک بخش‌های مختلف این گروه، در سال ۱۹۹۸ چانگ مونگ-کو، فرزند ارشد چانگ جو-یانگ (بنیانگذار شرکت‌های هیوندای) کنترل بخش خودروسازی را در دست گرفت، که امروزه همچنان نیز در جایگاه مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره هیوندای موتور، سکان رهبری آن را در دست دارد.

چانگ پس از تحویل شرکت، در سال‌های نخست، مدیریت را از نو سازماندهی کرد، کنترل کیفی را ارتقا بخشید و سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه را افزایش داد.

پس از جدا شدن از گروه هیوندای در سال ۲۰۰۰ شرکت هیوندای موتور توانست به همراه کیا موتورز، زیر چتر هیوندای موتور گروپ، تنها بر روی صنعت خودروسازی تمرکز کند. از آن زمان به بعد هیوندای موتور تحت مدیریت چانگ مونگ-کو، موفق شده تا حد چهارمین خودروساز بزرگ جهان، بهمراه کیا و خود به تنهایی، تا رتبه هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی جهان، رشد کند.

برنامه هیوندای، پیشروی تا به دست آوردن مقام پنجم تا سال ۲۰۱۴ است. در اروپا نیز امروزه سایت‌های تولید و نیز طراحی توسط هیوندای ایجاد شده‌اند.

در طول دهه ۲۰۰۰ میلادی، اتومبیل‌های هیوندای بصورت وسیع در کیفیت ساخت، تکنولوژی و حتی ظاهر، توسعه یافتند، که تغییر ظاهر اتومبیل‌ها و طراحی بدنه آنها، توسط مراکز طراحی جدیدی که از سال ۲۰۰۱ به بعد، راه‌اندازی شده بودند، انجام می‌شود.

تولید نسل چهارم از هیوندای سوناتا، در ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی، با اتومبیل‌های ژاپنی پُرفروش و جدید مخصوص خانواده، در بازار ایالات متحده آمریکا به رقابت پرداخت، در حالی‌که مدل‌های هیوندای آی۱۰، هیوندای آی۲۰ و هیوندای آی۳۰، بازار اروپا را هدف قرار داده بودند و فروش زیادی را در اروپا به خود اختصاص دادند. این شرکت در سال ۲۰۰۸ هیوندای جنسیس را عرضه کرد، که رقیب خودروهای سایز بزرگ لکسوس و اینفینیتی به‌شمار می‌آید.

کارخانه جدید در جمهوری چک طبق برنامه ظرفیت تولید سالانه‌ای در حدود ۳۰۰٫۰۰۰ خودرو را خواهد داشت. بعلاوه هیوندای هم‌اکنون بزرگترین کارخانه یکپارچه و سایت مجتمع تولید خودروی جهان، با ظرفیت تولیدی معادل ۱٫۶ میلیون دستگاه در سال را در اختیار دارد، که در شهر اولسان، کره جنوبی مستقر است.

امروزه در کره جنوبی، هیوندای موتور به تنهایی بیش از ۵۰٪ درصد از بازار فروش خودرو را به خود اختصاص داده است. شرکت هیوندای موتور با پشتیبانی مالی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز وجهه خود را بخوبی بهبود بخشید. در حدود ۱٫۰۰۰ دستگاه خودروی هیوندای، در این دوره از جام جهانی فوتبال، در کشور آلمان، فعال بودند.


تحقیق و توسعه هیوندای

شرکت هیوندای موتور هم‌اکنون دارای ۷ مرکز تحقیق و توسعه برای بازارهای بین‌المللی خود است، که ۳ مرکز آن در کره جنوبی، یک مرکز در آلمان، یک مرکز در ژاپن و یک مرکز نیز در کشور هند مستقر است.

اما بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. فعالیت‌های این مرکز تحقیق و توسعه، تنها بر تولیدات هیوندای موتور، در بازار ایالات متحده آمریکا متمرکز است.


هیوندای آی۱۰

هیوندای آی۱۰ کوچکترین عضو خانواده هیوندای موتور است، که یک هاچ‌بک پنج در می‌باشد و بیشتر برای بازار هند طراحی و ساخته شده است. این ماشین با موتورهای ۱٫۱ لیتری و ۱٫۲ لیتری دیزلی، بنزینی و الکتریکی عرضه شده است.


هیوندای آی۲۰

هیوندای آی۲۰ خودرویی کوچک و جمع و جور است، که از سال ۲۰۰۸ در هند و ترکیه تولید می‌شود. این خودرو پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده است. هیوندای آی۲۰ با موتورهای ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری و ۵ در تولید شده و بصورت انحصاری در اروپا عرضه می‌شود.


هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت از سال ۱۹۹۴ در فهرست تولیدات هیوندای موتور قرار گرفت و تاکنون چهار نسل از آن تولید شده است. مدل‌های مختلفی از اکسنت بصورت هاچ بک سه و پنج در و سدان چهار در تولید می‌شوند.

موتورهای فعلی ۱٫۴ لیتری بنزینی با توان ۱۰۷ اسب بخار و ۱٫۶ لیتری بنزینی با توان ۱۲۳ اسب بخار می‌باشند. موتورهای دیزلی نیز برای این خودرو قابل انتخاب می‌باشند.


هیوندای الانترا

هیوندای الانترا یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیوندای موتور محسوب می‌شود، که تاکنون یک بار نیز بعنوان خودروی سال در آمریکای شمالی برگزیده شده است. الانترا بعنوان یک سدان کوچک و فشرده اما کامل و با موتورهای ۱٫۶ و ۱٫۸ لیتری عرضه می‌شود.

این خودرو از سال ۱۹۹۰ در خط تولید هیوندای موتور قرار گرفته و تاکنون پنج نسل از آن، طراحی و تولید شده است.


هیوندای آی۳۰

هیوندای آی۳۰ اشتراکات فراوانی با الانترا دارد، اما بزرگترین تفاوت آن در سبک هاچ‌بک بدنه می‌باشد.

در کانادا و ایالات متحده آمریکا با نام الانترای واگن یا نسل چهارم الانترا عرضه می‌شود. پلتفرم این اتومبیل با کیا سید یکسان و مشترک است. 

مشخصات این مدل شامل: طول*عرض*ارتفاع ۴۳۰*۱۷۸*۱۴۸ سانتی‌متر، فاصله دو محور جلو و عقب ۲۶۵ سانتی‌متر و وزن خالص آن معادل ۱۱۸۵ کیلوگرم می‌باشد.


هیوندای آی۴۰

هیوندای آی۴۰ یکی از جوانترین خودروهای هیوندای است، که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و در رده خودروهای خانوادگی متوسط و بزرگ قرار می‌گیرد.

این خودرو در دو نوع سدان چهار در و واگن پنج در تولید می‌شود و در پلتفرم با سوناتا یکی است و آن را نسخه اروپایی سوناتا می‌دانند. مدل آی۴۰ بجز اروپا، در استرالیا و نیوزیلند نیز به فروش می‌رسد.


هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های کمپانی هیوندای موتور در سال‌های گذشته به‌شمار می‌آید. سابقه تولید این خودرو به سال ۱۹۸۵ بر می‌گردد. نسل ششم سوناتا دیگر یک خودرو فول سایز شناخته می‌شود. موتورهای ۲ و ۲٫۴ لیتری روی این خودرو قرار می‌گیرند.


هیوندای آزرا

هیوندای آزرا سابقه‌ای طولانی دارد و از سال ۱۹۸۶ در خط تولید هیوندای قرار دارد و فاصله بین دو خودروی سوناتا و جنسیس سدان را پر می‌کند. این خودرو در کلاس لوکس قرار گرفته و در حال حاضر موتورهای ۲٫۴ لیتری، ۳ لیتری و ۳٫۳ لیتری روی این اتومبیل قرار می‌گیرند.


هیوندای ولاستر

هیوندای ولاستر یکی از جدیدترین خودروهای اسپرت کامپکت هیوندای است که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و در کلاس کوپه و سه درب می‌باشد.


هیوندای جنسیس کوپه

هیوندای جنسیس کوپه را می‌توان تلاش هیوندای برای تمایز بین محصولات عادی و لوکس خود دانست. جنسیس کوپه از سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد. این خودرو اولین مدل کوپه دیفرانسیل عقب هیوندای بود که در پلاتفرم با جنسیس سدان اشتراکاتی دارد. در حال حاضر دو موتور دو لیتری چهار سیلندر توین توربو و شش سیلندر ۳٫۸ لیتری روی جنسیس کوپه قابل انتخاب می‌باشند. مدل چهار سیلندر ۲۷۴ اسب بخار نیرو و ۲۷۵ پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. این اعداد برای مدل شش سیلندر به ترتیب ۳۴۸ اسب و ۲۹۵ پوند فوت می‌باشند.


هیوندای جنسیس سدان

هیوندای جنسیس سدان، یکی از خودروهای لوکس کره‌ای است، که برای رقابت با خودروهای لوکس اروپایی و ژاپنی وارد بازار شده است. جنسیس سدان فعلی، در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. سدان لوکس جنسیس همان راهی را می‌رود که نیسان با اینفینیتی و تویوتا با لکسوس پیموده‌اند.


هیوندای ایکواس

هیوندای ایکواس گرانترین و لوکسترین خودروی هیوندای که یک سدان اندازه بزرگ است. و در خاورمیانه بنام سنتینیال شناخته می‌شود. نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۰۸ تولید می‌شد.

اما از سال ۲۰۰۹ نسل دوم با الهام از مرسدس و بی ام و و لکسوس با موتور هشت سیلندر پنج لیتری عرضه می‌گردد. یک مدل لیموزین نیز از این خودرو وجود دارد که ۳۰ سانتی‌متر فضای بیشتری بین دو محور ایجاد شده است.


هیوندای وراکروز

هیوندای وراکروز از سال ۲۰۰۶ تا 2013 پرچمدار شاسی بلندهای هیوندای بود. از امن ترین خودروهای این کلاس محسوب می‌شود.

طول*عرض*ارتفاع ۴۸۴*۱۹۵*۱۸۱ سانتیمتر، فاصله بین دو محور ۲۸۰ سانتی‌متر و وزن خالص ۱۹۳۶ برای مدل‌های دیفرانسیل جلو و ۲۰۱۱ کیلوگرم برای مدلهای دو دیفرانسیل ، البته خط تولید این خودرو از سال 2013 متوقف شده است .


هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه را باید محبوبترین شاسی بلند هیوندای دانست که با قیمت مقرون بصرفه و توانایی‌های مناسب و امکانات خوب خود، مشتریان زیادی را برای خود دست و پا کرده است. سانتافه در پلاتفرم با کیا سورنتو شریک می‌باشد. از ماه ژوئن نسل سوم سانتا فه در مدل ۵ نفره و از ماه نوامبر مدل ۷ نفره آن به بازار خواهند آمد.

مدلهای با هفت صندلی از فاصله بین دو محور بیشتری برخوردارند و همچنین هواکش موتور، رینگهای ۱۸ اینچی، اگزوز و فرم بدنه آنها متفاوت می‌باشد.


هیوندای توسان

هیوندای توسان فعلی اولین بار در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درآمد. هیوندای برای تولید این مدل ۳۶ ماه زمان و ۲۲۵ میلیون دلار صرف توسعه و تحقیق نموده است. موتورهای بنزینی ۱٫۶، ۲ و ۲٫۴ لیتری روی توسان قابل نصب اند. 

موتور چهارسیلندر ۲ لیتری ۱۶۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و مدل ۲٫۴ لیتری هم ۱۷۶ اسب بخار. هیوندای توسان، همانند برادر بزرگتر خود در دو نوع دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه می‌شود.


بازار اروپا

داستان موفقیت هیوندای موتور در بازار خودروی اروپا، سال ۱۹۹۵ با معرفی مدل جمع‌وجور هیوندای پونی آغاز شد، که با قیمت پایین خود، مورد استقبال قرار گرفت. نه سال بعد از آن هیوندای با معرفی هیوندای سانتافه مهم‌ترین گام را برای تبدیل شدن به یک خودروساز جهانی برداشت. آن مدل اس‌یووی دروازه بازارهای پر منفعت و جدید اروپا را برای این خودروساز، گشود. از نسل اول سانتافه در سراسر جهان بیش از یک میلیون دستگاه به فروش رفت.

امروزه از هر ۱۰ خودروی کلاس اس‌یووی در آلمان، یکی هیوندای است. این شرکت هم‌اکنون برای هر کلاس خودرو یک مدل پرفروش را ارائه کرده است، برای نمونه برای بزرگراه، خارج از شهر و حتی دشت‌های سنگلاخی، مدل‌هایی چون تیراکان، توسان و سانتافه، را تولید نموده است.


هیوندای در ایران

شرکت آسان موتور نمایندگی واردات عمده خودروهای هیوندای موتور به ایران را در اختیار دارد. این شرکت در سال ۱۳۸۵ و در پی بازگشایی مجدد واردات برای طیف خاصی از خودروهای خارجی به ایران، فعالیت خود را آغاز نمود.

آسان موتور از سال ۲۰۰۶ مجوز واردات پنج مدل هیوندای آزرا، هیوندای سوناتا، هیوندای توسان، هیوندای سانتافه و هیوندای کوپه را دریافت کرد، سپس در سال ۲۰۰۹ نیز اقدام به واردات سری دوم از خودروهای شرکت هیوندای مطابق با استانداردهای اروپایی از جمله هیوندای جنسیس، هیوندای آی‌ایکس۵۵ و هیوندای آی۳۰ نمود. 

خودروهای هیوندای موتور که در حال حاضر در بازار ایران موجود می‌باشند، در فهرست زیر درج شده‌اند.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار