کد خبر : ۲۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
آمار تولید خودروهای داخلی در هشت ماه امسال در حالی اعلام شد که طبق آن مشخص می شود حضور خودروهای چینی در سایپا و پارس خودرو، سبب جان گرفتن این گروه خودروسازی طی سال جاری شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، سه مدل خودرو چینی در گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو) تا پایان آبان ماه امسال به تولید رسیده که عبارتند از برلیانس، آریو و چانگان. هرچند انتظار می رفت پس از توافق هسته ای و برجام، محصولات جدید اروپایی و برندهای معتبر آسیایی راهی سایپا و پارس خودرو شوند، با این حال، ظاهرا این گروه خودروسازی فعلا با چشم بادامی هایش خوش است. 

اگرچه در حال حاضر پراید اصلی ترین و پر تیراژترین محصول در سایپا و پارس خودرو است، با این حال حضور این سه خودرو چینی به خصوص برلیانس، جان تازه ای به این گروه خودروسازی داده و علاوه بر بالا بردن تیراژ، در رشد فروش آن نیز اثر قابل توجهی داشته است. برلیانس که به طور مشترک در سایپا و پارس خودرو به تولید می رسد، در مجموع طی 8 ماه امسال تیراژی بیش از 20 هزار دستگاه داشته است.

این خودرو که ظاهری شبیه بی ام دبلیو دارد، در حال حاضر یکی از چینی های پر فروش بازار خودرو ایران به شمار می رود و به نظر می رسد سایپا و پارس خودرو باز هم بر تیراژ آن خواهند افزود.

اما آریو یا اس 300 نیز که در سایت بن رو مونتاژ می شود و زودتر از برلیانس و چانگان راهی سایپا شده، تیراژی بیش از یک هزار و 700 دستگاهی در 8 ماه امسال داشته است. آریو که هم اکنون در ناوگان تاکسیرانی نیز حضور دارد، محصولی گران قیمت (در مقایسه با دیگر محصولات پارس خودرو) به شمار می رود و به شرکت چینی زوته تعلق دارد. با توجه به آنکه طبق توافقنامه رنو و ایدرو، سایت بن رو در اختیار خودروساز فرانسوی قرار خواهد گرفت، احتمالا این محصول به خطوط تولید مرکزی سایپا منتقل خواهد شد.

از آریو که بگذریم، چانگان به عنوان جدیدترین عضو چینی سایپا، تیراژی یک هزار و 382 دستگاهی طی 8 ماه امسال از خود به جا گذاشته است. این خودرو نیز مانند آریو در سایت های زیرمجموعه سایپا (سایت کاشان) به تولید می رسد و اتفاقا هیچ بعید نیست میهمان سایپای مرکزی شود.

این احتمال از آن جهت است که نصف سایپای کاشان به سیتروئن فرانسه واگذار شده و با توجه به کاهش ظرفیت، امکان دارد سایپایی ها آن را به خطوط تولید مرکزی خود منتقل کنند.

هرچه هست، به نظر می رسد سایپا و پارس خودرو به دلیل استقبال مناسب از محصولات چینی شان به خصوص برلیانس، در حال افزایش  تیراژ آنها بوده و چندان خلاء محصولات اروپایی و به روز را احساس نمی کنند.

انتهای پیام/ 
    
برچسب ها: برلیانس ، آریو ، چانگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران