کد خبر : ۲۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱
آمار تولید 8 ماهه خودروسازان کشور در حالی اعلام شد که طبق آن، تیراژ خودروهای سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 41 درصد افزایش یافته است.
به گزارش خودروکار،بنابر آماری که وزارت صنعت،معدن و تجارت منتشر کرده، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع 701 هزار دستگاه انواع محصولات سواری را در 8 ماه امسال به تولید رسانده‌اند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته جهش قابل‌توجهی را تجربه کنند.هر سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، در بازه زمانی موردنظر با افزایش تیراژ روبه‌رو شده‌اند، به‌خصوص پارس‌خودرو که بیشترین جهش را به خود می‌بیند.

این شرکت که زیرمجموعه سایپا و سومین خودروساز بزرگ داخلی به‌شمار می‌رود، تا پایان آبان‌ماه امسال در مجموع 118 هزار و 132 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده و در نتیجه رشدی 5/ 81 درصدی را تجربه کرده است.در بین محصولات پارس‌خودرو، بیشترین رشد تولید نصیب برلیانس شده است، هرچند تندر-90 نیز سهم بسزایی در جهش بیش از 81 درصدی این شرکت طی 8 ماه امسال داشته است.در کنار پارس‌خودرو اما ایران‌خودرویی‌ها نیز افزایش تیراژ را در بازه زمانی موردنظر تجربه کرده‌اند، چه آنکه طبق آمار، تولید آبی‌های جاده مخصوص در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 31 درصد افزایش داشته است. در بین محصولات ایران خودرو، هایمای چینی که خودرویی شاسی‌بلند به‌شمار می‌رود، بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص داده است.

اما بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، تیراژی 191 هزار و 773 دستگاهی را از خود به جا گذاشته و در نتیجه 44 درصد افزایش تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. در بین محصولات سایپا، برلیانس با جهش قابل‌توجهی مواجه شده و در کنار آن، سراتو نیز رشد تولید بالایی داشته است.با توجه به افزایش تیراژ در هر سه خودروساز بزرگ داخلی، به‌نظر می‌رسد غول‌های جاده مخصوص این روزها از فروش مناسبی برخوردارند و به‌واسطه همین موضوع، تیراژ خود را بالا برده‌اند. هرچند نمایشگاهداران خودرو پایتخت معتقدند پرنده در بازار پر نمی‌زند، با این حال ظاهرا خودروسازان روزهای خوبی را در فروش پشت‌سر می‌گذارند و به اصطلاح، کار و بارشان سکه است.به‌نظر می‌رسد تنوع روش‌های فروش به‌خصوص روش اعتباری و قسطی، نقش بسزایی در افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی (در نمایندگی خودروسازان) داشته و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای خرید نقدی از بازار، به نمایندگی‌ها مراجعه کنند. این افزایش تقاضا به نوبه خود سبب شده خودروسازان نیز تیراژ خود را بالا ببرند تا جوابگوی نیاز بازار باشند.

با توجه به روندی که خودروسازان تا پایان آبان‌ماه امسال داشته‌اند، به احتمال زیاد تا پایان سال می‌توانند تیراژ خود را به بالای یک میلیون و 100 هزار دستگاه برسانند و این یعنی در مقایسه با سال 94 با افزایش سالانه تیراژ مواجه خواهند شد.این رشد تولید احتمالی البته در حالی است که خودروسازان هنوز هم با رکورد سال 90 خود فاصله فاحشی خواهند داشت، رکوردی که بعید است طی یکی دو سال آینده نیز شکسته شود. در سال 90، خودروسازان کشور توانستند بیش از یک میلیون و 640 هزار دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده و جایگاه صنعت خودرو ایران را در جهان، به رتبه یازدهم برسانند.هرچه هست، به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی رفته رفته در حال نزدیک شدن به به رکورد سال 90 بوده و شاید بتوانند در چند سال آینده به‌واسطه محصولات جدید ناشی از قراردادهای خارجی، این رکورد را تکرار کرده یا حتی بشکنند.

مثبت پژو

اما به سراغ جزئیات آمار تولید 8 ماهه خودروسازان بزرگ کشور برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه افت و خیزی را در این بازه زمانی به خود دیده‌اند.در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو 206 با تیراژی 94 هزار و 474 دستگاهی، افزایش تولیدی 4/ 44 درصدی را تجربه کرده تا همچنان جزو سه محصول پرتیراژ آبی‌های جاده مخصوص باشد.ایران خودرو پژو 206 را در سه تیپ شامل V8 (صندوقدار)، تیپ2 و تیپ5 به تولید می‌رساند و قرار است تا چندی دیگر، مدل پلاس 206 یا همان 207‌آی را نیز به جمع آنها اضافه کند.اما دیگر پژوی ایران خودرو یعنی پارس نیز در 8 ماه امسال با افزایش تیراژ روبه‌رو شده است. این خودرو که علاوه‌بر سایت مرکزی، در سایت‌های شهرستانی ایران خودرو شامل خراسان و مازندران و فارس نیز به تولید می‌رسد، طی 8 ماه امسال تیراژی 78 هزار و 307 دستگاهی داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 5/ 3 درصد افزایش تولید داشته است.پارس نیز مانند 206 جزو سه محصول پر تیراژ ایران خودرو به‌شمار می‌رود و گفته می‌شود محصولی پر سود برای این شرکت است.

اما دیگر خودرو پر تیراژ آبی‌های جاده مخصوص، پژو 405 است که تیراژ آن طی 8 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی بوده است. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تیراژ پژو 405 را 39 درصد افزایش داده و آن را تا پایان آبان‌ماه امسال به 98 هزار دستگاه برسانند. این محصول علاوه‌بر سایت مرکزی ایران خودرو، در سایت خراسان این شرکت نیز به تولید می‌رسد.از پژوها که بگذریم، ایران خودرو موفق شده تیراژ سمند را نیز در 8 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش دهد. بر این اساس، در مجموع 57 هزار و 115 دستگاه سمند در بازه زمانی موردنظر به تولید رسیده که از افزایش هفت درصدی تیراژ این محصول حکایت دارد. سمند به عنوان محصولی ملی در خودروسازی کشور، علاوه‌بر تهران، در سایت تبریز ایران خودرو به تولید می‌رسد و تیراژش همچنان کمتر از پژوهای این شرکت است. از سوی دیگر اما دنا که از آن به نام مدل پیشرفته سمند و البته خودرویی ملی یاد می‌شود، با افزایش تولیدی 2/ 42 درصدی مواجه شده است. طبق آمار اعلامی وزارت صنعت،معدن و تجارت، ایران‌خودرویی‌ها در 8 ماه امسال 15 هزار و 775 دستگاه از این محصول را تولید کرده‌اند. افزایش تیراژ دنا در حالی است که آمار تولید رانا به‌عنوان دیگر محصول ملی ایران‌خودرو، همچنان منفی است.

بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها تا پایان آبان‌ماه تنها 8 هزار و 20 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افتی 6/ 25 درصدی را تجربه کرده باشند.از رانا بگذریم و سری هم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو بزنیم. طبق آمار، ایران‌خودرو در 8 ماه امسال 681 دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کرده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی 8/ 12 درصدی را تجربه کند. این در حالی است که هایما دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو که چینی است، در بازه زمانی موردنظر تیراژی یک هزار و 724 دستگاهی را از خود به جا گذاشته و رشد قابل‌توجهی را به خود می‌بیند. طبق آمار اعلامی، تیراژ هایما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 932 درصد رشد کرده است.علاوه بر هایما، ایران خودرویی‌ها محصولی چینی دیگری به نام دانگ فنگ نیز دارند که در 8 ماه امسال تیراژی سه هزار و 295 دستگاهی را از خود به جا گذاشته و در نتیجه رشدی حدودا 10 هزار درصدی را تجربه کرده است. این در شرایطی است که ایران خودرویی‌ها در سال گذشته تنها 33 دستگاه از این سواری چینی را مونتاژ کرده بودند.

نردبان سایپا

اما به سایپا برویم و ببینیم نارنجی‌های جاده مخصوص چه عملکردی در 8 ماه امسال داشته و چه افت و خیزی را تجربه کرده‌اند. با توجه به آمار منتشر شده، پراید در بازه زمانی موردنظر، تیراژی 164 هزار و 790 دستگاهی داشته که البته این تیراژ با کمک پارس‌خودرو به دست آمده است.بر این اساس، گروه خودروسازی سایپا توانسته تیراژ پراید را در 8 ماه امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 6/ 33 درصد افزایش دهد. 56 هزار و 392 دستگاه از پرایدهای تولیدی تا پایان آبان، سهم پارس‌خودرو و باقی سهم سایپا و دیگر زیرمجموعه هایش بوده است.با توجه به آمار اعلامی، پراید همچنان پرتیراژترین محصول خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود و فعلا رقیب چندان سرسختی را به خود نمی‌بیند.از سوی دیگر اما تیبا که تیراژی 65 هزار و 484 دستگاهی را در 8 ماه امسال تجربه کرده، نسبت به بازه زمانی مشابه سال 94، افزایشی 2/ 32 درصدی را به خود می‌بیند. تیبا علاوه‌بر سایت مرکزی، در سایپای کاشان نیز به تولید می‌رسد و حدود سه هزار و 400 دستگاه مدل دوگانه سوز این محصول نیز در بازه زمانی مورد بررسی، تولید شده است.

سایپایی‌ها علاوه‌بر تیبا و پراید، چند محصول مونتاژی را نیز در سبد محصولات خود می‌بینند که در این بین، آریو یا همان S300، با تیراژی یک هزار و 705 دستگاهی، 2/ 40 درصد افزایش تولید را تجربه می‌کند. اما دیگر محصول چینی سایپا به نام چانگان نیز که راهی خطوط تولید سایپا شده، تا پایان آبان‌ماه یک هزار و 382 دستگاه تیراژ داشته است.همچنین دیگر محصول چینی سایپا به نام برلیانس که البته مشترکا در پارس‌خودرو نیز مونتاژ می‌شود، 20هزار و 102 دستگاه تیراژ در 8 ماه امسال داشته که این آمار از رشد قابل توجه این محصول نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل حکایت دارد. طبق آمار، تولید برلیانس در گروه خودروسازی سایپا، 400 درصد رشد داشته که نشان از توجه ویژه سایپایی‌ها به این چشم بادامی مونتاژی دارد. از برلیانس که بگذریم، سراتو میهمان کره‌ای و مونتاژی سایپا نیز تیراژی 8 هزار و 885 دستگاهی تا پایان آبان‌ماه از خود به جا گذاشته که از رشد 130 درصدی این محصول حکایت دارد.

جهش تندر-90

اما نگاهی هم به آمار تولید تندر-90 در 8 ماه امسال بیندازیم، خودرویی که با جهشی زیاد در 8 ماه امسال روبه‌رو شده است. طبق آمار، در مجموع 73 هزار و 647 دستگاه تندر-90 در بازه زمانی مربوطه به تولید رسیده که این موضوع از رشد 167 درصدی خودرو موردنظر حکایت دارد. 26 هزار و 90 دستگاه از تندرهای تولیدی، سهم ایران‌خودرو بوده و 47 هزار و 557 دستگاه دیگر نیز در پارس‌خودرو به تولید رسیده است. طبق آمار، ایران خودرو با رشدی 134 درصدی در تولید تندر-90 مواجه شده و پارس‌خودرو نیز جهشی بیش از 190 درصد را تجربه می‌کند.

منبع:دنیای اقتصاد

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران