کد خبر : ۲۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
چندیست مسئولان استان تهران و برخی مقامات کشوری بر روی تردد موتورسیکلت های کاربراتوری در تهران که حجم آلایندگی بالایی دارند، دست کم در حد حرف و رسانه متمرکز شده اند.

به گزارش خودروکار، گفته می شود تنها در شهر تهران چیزی حدود 2 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری روزانه در تردد هستند که به گفته رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران هر کدام از این ارابه های دودزا در هر کیلومتر پیمایش چیزی حدود 15 گرم آلودگی ایجاد می کنند، این در حالیست که استاندارد آلایندگی برای هر کیلومتر پیمایش باید 2 گرم باشد.

موتورسیکلت البته به یک وسیله اقتصادی برای بیشتر خانوارهای کم درآمد تهرانی تبدیل شده به طوری که کاربردهایی چون مسافرکشی، باربری، انتقال محموله های پستی و... را دارد و جمع آوری این حجم عظیم از موتورسیکلت هایی که ابزار درآمدی خانوارها هستند، قطعا با مشکلاتی در مرحله اجرا روبرو خواهد شد.

اما مدتی است که اقداماتی در این خصوص انجام شده، از مصوبه دوم تیر امسال هیات دولت مبنی بر ممنوعیت تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کابراتوری گرفته تا اعطای مشوق هایی به تولیدکنندگان برای تولید انواع برقی و هیبریدی این وسیله نقلیه و از طرفی اعطای تسهیلات کم بهره به دارندگان موتورهای مستهلک کاربراتوری برای جایگزینی با انواع برقی یا هیبریدی و... در دستور کار تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان کشور قرار دارد.

شاید جدی ترین واکنش ها نسبت به تردد موتورسیکلت های کاربراتوری و چالش شماره گذاری آنها را شورای اسلامی شهر تهران در نشست سیصد و هشتم خود (نهم آذر امسال) و به دنبال چند روز آلودگی شدید هوای پایتخت شاهد بودیم.

در این نشست، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری، از اینکه وزارتخانه های صنعت و کشور(به ادعای وی)، شماره گذاری 500 هزار دستگاه از این موتورسیکلت ها آن هم بعد از مصوبه دولت مواقفت کرده اند، انتقاد کرد.

محمد حقانی تاکید کرد که در صورت اجرای شماره گذاری این حجم از موتورسیکلت های کاربراتوری و تزریق آنها به خیابان های پایتخت، با احتساب موتورسیکلت های موجود در شهر باید انتظار سالانه تا مرز 100 هزار کیلوگرم آلودگی متاثر از این وسایل نقلیه را داشت.

** موتورسیکلت یگانه مقصر آلودگی هوای تهران نیست
درهمین ارتباط روز یکشنبه 14 آذر در برنامه ویژه ای که شبکه خبر برای بررسی موضوع موتورسیکلت های کاربراتوری با حضور مهمانانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز معاون پلیس راهور ناجا و انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تدارک دید، ابولفضل حجازی، رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با این ادعا (تولید سالانه 100 هزار کیلوگرم آلایندگی در سال) که به گفته او مستند علمی و قانونی ندارد، مخالف بود.

به گفته این مسئول، موتورسیکلت هایی که اکنون تولید می شوند، جملگی منطبق بر استانداردهای زیست محیطی و استاندارد ملی کشور هستند و ادعای آلودگی هشت برابر استاندارد این وسایل نقلیه در هر کیلومتر نادرست است.

** ممنوعیت تردد و اعطای مشوق به تولیدکنندگان؛ نسخه شفابخش؟
مدیرکل تولید داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه راهکار اصلی را اعلام ممنوعیت تردد موتورسیکلت های کاربراتوری در شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور عنوان کرد.
امیرحسین قناتی اظهار کرد که البته در کنار این برخورد قهری باید به تولیدکنندگان داخلی نیز مشوق هایی برای تولید انواع برقی و هیبریدی که آلایندگی به مراتب کمتری نسبت به انواع کاربراتوری ها دارند، اعطا کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته وزارت صنعت ،معدن و تجارت بر اساس مصوبه دولت اعلام کرد که واردکنندگان موتورسیکلت های برقی و قطعات این وسایل نقلیه از پرداخت تعرفه واردات معاف هستند.

به گفته این مسئول، دلیل بازار کم رونق موتورسیکلت های برقی و هیبریدی در کشور بخصوص در پایتخت، نبود ممنوعیت تردد برای موتورسیکلت های کاربراتوری است که باعث شده این نوع مدرن از موتورسیکلت ها همچنان با رکود مشتری در بازار مواجه باشند.


** مصوبه الزام آور یا دلسوزی و ترحم؟
با اینکه در تیر امسال دولت هرگونه تولید، واردات و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری را ممنوع اعلام کرده، اما پس از این مصوبه و آنگونه که رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد، مجوزی با هماهنگی وزارتخانه های صنعت و کشور برای شماره گذاری تعداد چشمگیری از موتورسیکلت های کاربراتوری وارداتی ارائه شده که انتقادهای بسیاری را به دنبال داشته مبنی بر اینکه دولت به مصوبه خود نیز پای بند نمانده است.

در همین زمینه سرهنگ سعید روحی معاون پلیس راهور ناجا نیز بر این نکته تاکید کرد که با وجود مصوبه دولت، قرار بر این شد که حدود 100 هزار دستگاه از موتورسیکلت های کاربراتوری وارداتی که پیش از تاریخ این مصوبه (2 تیر 95) ثبت سفارش و وارد شده اند، تا پایان امسال شماره گذاری شوند.

وی در عین حال اظهار کرد که پلیس راهور با هدف کاهش آلودگی هوا از تاریخ اول مهر امسال تاکنون هیچگونه موتورسیکلت کاربراتوری را شماره گذاری نکرده است.

** انبارهای مملو از موتورسیکلت های تولید شده و واحدهای راکد
به گفته رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت کشور، در شرایط کنونی فقط برای موتورهای تولید شده کار شماره گذاری انجام می شود اما با توجه به اینکه از اول مهر کار شماره گذاری از سوی راهور متوقف شده، در نتیجه شاهد تکمیل ظرفیت تولید واحدهای تولیدی موتورسیکلت های کاربراتوری و راکد ماندن این واحدها هستیم.

ابوالفضل حجازی با یادآوری دستور این انجمن به تولیدکنندگان موتورسیکلت مبنی بر اینکه از ابتدای امسال می باید برای تولید انواع غیرکاربراتوری اقدام کنند، افزود: اکنون برای تولید حدود 176 مدل موتورسیکلت غیرکاربراتوری ثبت سفارش گرفته ایم اما این را هم باید اذعان کرد که اکنون تولیدکنندگان ما از نظر نقدینگی دارای مشکلاتی هستند و باید به آنها کمک کرد.

به گفته او، همه موتورسیکلت هایی که ثبت سفارش شده اند، دارای استانداردهای لازم از حیث زیست محیطی هستند.

به هر حال باید به انتظار نشست تا ببینیم آیا موضوع ساماندهی موتورسیکلت های کاربراتوری مانند بسیاری از تصمیم گیری های کشور که میان چندین دستگاه مشترک است به حالتی فرسایشی و زمان بر تبدیل می شود و دست آخر به فراموشی سپرده می شود یا اینکه شاهد همکاری گسترده و راهبردی متولیان برای برچیدن کاربراتوری ها از خیابان های شهر و جایگزینی انواع برقی و هیبریدی خواهیم بود؟

منبع:ایرنا
انتهای پیام /*
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران