کد خبر : ۲۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
دیروز در خبرها داشتیم که شرکت کیاموتورز کره قصد دارد تا چندی دیگر مونتاژ محصولات خود را در پاکستان آغاز کند و برای این کار، سرمایه ای 115 میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پیش از اینها اخبار دیگری مبنی بر سرمایه گذاری شرکت های مختلف در کشورهای منطقه و مونتاژ محصول در آنها، منتشر شده که خبر چندان خوبی برای خودروسازی ایران نیست.
خوب نبودن این اخبار برای صنعت خودرو ایران از آن جهت است که با توجه به توافق جامع هسته ای و اجرایی شدن برجام، فضا برای ورود خودروسازان بزرگ دنیا به کشور فراهم شده و اگر از این فرصت استفاده نشود، دومین صنعت داخل متضرر خواهد شد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، فرصت بزرگی برای تبدیل شدن به هاب منطقه ای در صنعت خودرو دارد.
بر این اساس، خودروسازان دنیا می توانند با استفاده از مزایایی مانند نیروی کار و انرژی نسبتا ارزان، اقدام به تولید و مونتاژ محصولات خود در ایران کرده و بخش از تولیدات شان را در بازار کشور و بخشی دیگر را به بازار منطقه صادر کنند.
طبق برآوردهای انجام شده، بازار ایران و کشورهای منطقه ظرفیتی 450 میلیونی دارند و بنابراین برای شرکت خودروساز بزرگ دنیا می صرفد که بخشی از خطوط تولید خود را به به قلب خاورمیانه بیاورند.
وقتی شرکتی مثل کیا راهی پاکستان (به عنوان کشوری که ظرفیت های خودروسازی اش کمتر از ایران است)، می شود، چرا ایران میزبان این خودروساز و امثال آن نشود؟
این موضوع علاوه بر اینکه انگیزه و قصد خارجی ها را می طلبد، به تلاش عوامل داخلی نیز بستگی مستقیم دارد، به نحوی که باید مشوق هایی را برای آنها (خودروسازان خارجی) بابت تولید و مونتاژ در ایران، در نظر گرفت.
این مشوق ها می تواند در قالب معافیت های مالیاتی، ارائه زمین مجانی یا ارزان جهت احداث خطوط تولید، فروش تمام یا بخشی از سهام کارخانه های خودروسازی به شرکت های معتبر خارجی و همچنین تضمین امنیت سرمایه گذاری آنها در ایران باشد.
به نظر می رسد با توجه به پتانسیل و ظرفیت بزرگ بازار خودرو ایران، در صورت ارائه مشوق های موردنظر به شرکت های خارجی از جمله همین کیاموتورز که راهی پاکستان شده است، می توان نظر مساعد آنها را برای حضور توام با تولید در ایران، جلب کرد.
این موضوع بدون شک اقدامات مثبت و موثر دولت و وزارت صنعت،معدن و تجارت را می طلبد، هرچند حسن روحانی رییس جمهور در چند نوبت اعلام کرده که راه جهانی شدن خودروسازی ایران، مشارکت با خارجی ها است.
طبعا اگر خودروسازی ایران از این فرصت بزرگ استفاده نکند، سایر کشورهای منطقه میزبان خودروسازان بزرگ دنیا خواهند شد و این به ضرر دومین صنعت بزرگ کشور و مشتریان ایرانی تمام خواهد شد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران