کد خبر : ۲۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
مدیرعامل ایران خودرو در حالی بهمن ماه سال گذشته خبر از آغاز مذاکرات با فیات-کرایسلر (ائتلاف خودروسازی ایتالیایی-آمریکایی) داد که با گذشت حدود 10 ماه، هنوز هیچ خبر رسمی در مورد جزئیات مذاکرات این دو خودروساز منتشر نشده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، آن طور که هاشم یکه زارع در نشست خبری سال گذشته خود عنوان کرد، فیات به عنوان شریک جدید این شرکت انتخاب شده و دو طرف قرار است به منظور همکاری مشترک، پای میز مذاکره با یکدیگر بنشینند.

مدیرعامل ایران خودرو زمانی خبر از آغاز مذاکرات با فیات داد که با پژو به توافق نهایی رسیده بود و در مورد رنو نیز بابت همکاری مشترک، تقریبا اطمینان داشت. در واقع آبی های جاده مخصوص قصد داشتند پس از پژو و رنو، یک خودروساز بزرگ دیگر را که فرانسوی نباشد نیز به جمع شرکایشان اضافه کنند تا اگر زمانی شرکت های فرانسوی دوباره قصد رفتن کردند، دست شان در پوست گردو نماند.

اگرچه ایران خودرویی ها با اطمینان از شراکت با فیات صحبت به میان آوردند، با این حال از همان ابتدا نیز مشخص بود که مذاکره با این خودروساز به دلیل شراکتش با کرایسلر آمریکا، چندان ساده و سریع پیش نخواهد رفت.

فیات که سهامدار کرایسلر به شمار می رود، یکی از خودروسازان بزرگ جهان است و به گفته بسیاری از کارشناسان، در صورت حضور در ایران، می توان بخشی از بازار خودرو کشور را به واسطه محصولات این خودروساز پوشش داد.

با این حال شراکت فیات با کرایسلر، به یک مانع بزرگ بر سر راه حضور این خودروساز در ایران تبدیل شده، مانعی که البته به نظر نمی رسد غیر قابل برداشتن باشد. به عبارت بهتر، شراکت خودروساز آمریکایی با فیات اگرچه کار را برای ایران خودرو و فیاتی ها سخت کرده، با این حال نمی توان حکم قطعی داد که این دو خودروساز (ایران خودرو و فیات) هیچگاه به هم نخواهند رسید..
طبق آخرین اخبار منتشر شده، مذاکرات میان ایران خودرو و فیات همچنان ادامه دارد و اگرچه سخت و سنگین و به دور از هیاهوی رسانه ای پپیش می رود، اما فعلا متوقف نشده است.

به نظر می رسد با ورود دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید و مشخص شدن سیاست های وی به خصوص در حوزه اقتصاد، ایران خودرو و فیات نیز تکلیف خود را خواهند دانست. طبعا اگر دولت جدید ایالات متحده بابت حضور فیات در ایران چراغ سبز نشان دهد، دیگر مشکل خاصی بر سر راه همکاری مشترک این خودروساز با آبی های جاده مخصوص وجود نخواهد داشت.

انتهای پپام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران