کد خبر : ۲۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
رتبه‌بندی خودروهای وارداتی در آمار هشت ماهه گمرک؛
بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هشت‌ماه نخست سال جاری در مجموع ۴۱ هزار و ۵۹۷ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. رشد واردات خودرو طی سال جاری از آن رو اهمیت دارد که دولت توانسته تا پایان آبان‌ماه سال جاری ۷۵درصد درآمدهای خود از محل واردات خودرو را محقق کند.
به گزارش خودروکار، براساس آمار گمرک، سهم واردات خودرو نسبت به کل واردات کشور حدود 9/ 3 درصد است. 

بر این اساس ارزش دلاری خودروهای وارد شده طی هشت‌ماهه سال یک میلیارد و 86 میلیون و 403 هزار دلار بوده که رشد 68 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که برترین برندها به ترتیب هیوندای، کیا، تویوتا و رنو هستند.

همچون سال‌های اخیر، بیشترین سهم از واردات خودرو به ایران در هشت‌ماه سال‌جاری متعلق به برند هیوندای بوده است و پس از این شرکت، کیا و تویوتا در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. 

براساس آمار فوق طی هشت‌ماه سال‌جاری در مجموع 12هزار و 796دستگاه انواع خودروهای هیوندای وارد ایران شده است که نشان از رشد 38/ 21 درصدی واردات این برند طی این مدت دارد؛ به این ترتیب این برند توانسته به‌تنهایی سهم 7/ 30 درصدی از کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد.

در میان مدل‌های مختلف هیوندای، سانتافه با واردات 6هزار و 793 دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به 17 درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است.

پس از این خودرو، هیوندای ix35 با واردات دو هزار و 295 دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن i20 با تعداد یک هزار و 302 دستگاه در رتبه بعدی ایستاده‌ است. نکته قابل توجه در این میان، رشد واردات هیوندای سوناتا است؛ به‌طوری‌که در طی هشت‌ماه سال‌جاری تعداد یک هزار و 237 دستگاه سوناتا به کشور وارد شده است.

دومین رتبه متعلق به کیا شده است؛ به‌طوری که براساس آمار موجود طی هشت‌ماه سال جاری 6 هزار و 984 دستگاه انواع محصولات کیا به کشور وارد شده است؛ بنابراین میزان واردات این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد بیش از 58 درصدی این برند دارد.

نکته مهم دیگر اینکه محصولات کیا توانسته‌اند سهم 7/ 16 درصدی از کل واردات خودروی کشور را به خود اختصاص دهند. خانواده محصولات کیا، مدل اپتیما توانسته نسبت به سایر خودروها پیشتاز باشد؛ به‌طوری‌که با واردات دو هزار و 33 دستگاهی توانسته سهم 88/ 4 درصدی از واردات خودرو به کشور را از آن خود کند.

در این بین اسپورتیج با واردات یک هزار و 507 دستگاه توانسته رتبه دوم در میان محصولات این برند را به خود اختصاص دهد. ضمن آنکه بیش از 3 درصد از واردات خودروها به ایران در دوره مورد بررسی متعلق به این خودرو بوده است. پس از این خودرو، مدل سدان سراتو با واردات یک هزار و 452 دستگاهی در رتبه سوم ایستاده است. سورنتو و ریو جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند.

پس از این دو شرکت کره‌ای، تویوتا ژاپن در رتبه سوم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است.

تویوتا در هشت‌ماهه سال گذشته توانسته بود رتبه دوم را کسب کند. تویوتا طی این مدت 5 هزار و 581 دستگاه خودرو به کشور وارد کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد نزدیک به 26 درصدی را به ثبت رسانده است.

بر این اساس سهم این برند در واردات خودروی سواری به کشور بیش از 13 درصد است. تویوتا کرولا محبوب‌ترین مدل این برند در این مدت بوده است؛ به‌طوری‌که با واردات یک هزار و 689 دستگاه توانست سهم بیش از 4 درصدی واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد.

رتبه دوم در این میان به تویوتا RAV4 رسیده است و این مدل با واردات یک هزار و 526 دستگاهی، توانسته سهم 4 درصدی از واردات خودروی کشور را از آن خود کند. پس از این خودرو مدل‌های کمری هیبریدی و یاریس در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.

در واردت هشت‌ماهه سال جاری تویوتا و رنو رقابت نزدیکی را برای کسب جایگاه سوم با یکدیگر داشته‌اند.

به‌طوری که رنو با فاصله حدود 300 دستگاهی در رتبه چهارم قرار گرفته است. واردات رنو به ایران طی سال جاری رشد قابل توجهی داشته است. به‌طوری که این برند با واردات پنج هزار و 206 دستگاهی طی هشت‌ماهه سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته رشد 258 درصدی را ثبت کرده است. 

براین‌اساس رنو توانسته از مجموع کل واردات سهم 13 درصدی را کسب کند. در میان مدل‌های مختلف رنو، داستر با واردات یکهزار و 216دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به 3 درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است.

پس از این خودرو، فلوئنس با یک هزار و 135 دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن کپچر با یک هزار و 110 دستگاه و سیمبل با واردات 733 دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.اما در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، لکسوس با مجموع واردات 2 هزار و 253 دستگاه خودرو طی هشت‌ماه سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ است.

بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از 506 درصدی را کسب کند. از سوی دیگر این برند سهم 6 درصدی از واردات را به خود اختصاص داده است. در این میان مدل NX300 توانسته با واردات یک‌هزار و 101 دستگاهی در رتبه اول قرار بگیرد و پس از آن به ترتیب، NX200T و ES250 قرار دارند. 

رتبه دوم برترین برندهای لوکس از آن ب‌ام‌و شده است؛ به‌طوری‌که این برند در مجموع یک هزار و 993 دستگاه در هشت‌ماه سال‌جاری به کشور وارد کرده است. بیشترین سهم در میان خودروهای وارد شده از این شرکت خودروساز به X4 اختصاص دارد که 948 دستگاه از آن به کشور وارد شده است. پس از آن مدل‌های X3، 528I و 428I در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. 

پس از ب‌ام‌و با اختلاف زیاد، برند مرسدس بنز جای گرفته است. درمجموع 572 دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در هشت‌ماه نخست سال‌جاری وارد کشور شده است. در این میان مدل‌های Eکلاس و پس از آن Sکلاس و Cکلاس در رتبه‌های بعدی جای دارند.

در هشت‌ماه نخست سال‌جاری همچنین تعداد 147 دستگاه پورشه نیز وارد کشور شده است تا برند پورشه نیز سهمی از بازار خودروهای لوکس واردات را از آن خود کند.


منبع:دنیای اقتصاد

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران