کد خبر : ۲۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
اگر از نحوه بستن زنجیر چرخ اطلاعی ندارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
به گزارش خودروکار، زنجیر چرخ یکی از ملزومات سفر در جاده های برفگیر زمستانی است؛ اگر اهل مسافرت هستید از همین حالا تا پایان زمستان زنجیر چرخ خود را در صندوق عقب ماشین قرار دهید چرا که حتی در مسافرت های نوروزی هم به دلیل احتمال تغییرات جوی ممکن است این وسیله به درد شما بخورد. 

نکته مهم در نگهداری زنجیر چرخ این است که باید آن را همیشه تمیز و در جای خشک در صندوق عقب خودرو نگهداری کنید، اگر خودروی شما تک دیفرانسیل (جلو یا عقب) است دو زنجیر چرخ برای خودرو کافیست، که برای دیفرانسیل جلو به چرخ های جلو می بندیم و برای خودروهای دیفرانسیل عقب به دو چرخ عقب؛ اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو و عقب است بهتر است هر چهار چرخ را مجهز به زنجیر کنید.

نحوه بستن

برای بستن زنجیر چرخ ابتدا باید وضع ظاهری زنجیر چرخ را کنترل کرده و پیچ خوردگی های آن را باز کنید. سپس آن را روی تایر قرار دهید به طوری که سر قلاب های زنجیر های عرضی به زیر قسمت جلو تایر بوده و چفت ها به سمت عقب لاستیک بیفتد. بعد نخستین زنجیر عرضی را به زیر قسمت جلو تایر قرار داده، خودرو را به طرف جلو حرکت دهید تا موقعی که از طرف عقب سر چفت و بست ها به ارتفاع تیوبی چرخ برسد.

پس از این کار باید زنجیر های عرضی را روی تایر مرتب کرده و دو سر انتهای رشته زنجیر های طولی را بلند کرده تا نزدیکی چفت بیاورید. دقت کنید کدام یک از حلقه ها باید چفت قلاب شود. پس از آن اول رشته خارجی را انداخته و بعد داخلی را محکم ببندید و با محکم کردن رشته داخلی زنجیر خارجی را دوباره بکشید و به حلقه مناسب محکم کنید.

فراموش نکنید پس از بستن زنجیر به هیچ عنوان نباید حلقه های اضافی روی لاستیک بماند. باید آنها را طوری محکم کرد که به لاستیک صدمه نزند.










گیر افتادن در گل و لای

اگر خودروی شما در گل و لای ماند نباید بی مورد گاز دهید، چون این کار علاوه بر این که ثمری ندارد بلکه خودرو را عمیق تر و کامل تر در گل فرو می برد. در این حالت بهتر است زنجیر را روی چرخ بیندازید، به طرفی که قلاب های زنجیر های عرضی به طرف خارج لاستیک بوده و نخستین رشته عرضی نزدیک خط برف یا گل قرار گیرد. 

در این حالت باید سر زنجیر (همان رشته زنجیر عرضی نزدیک خط برف و گل) را با یک رشته محکم از سیم، طناب یا زنجیر از حفره های کاسه چرخ محکم به لاستیک بست و بعد زنجیر های افقی را روی تایر مرتب کرده و زنجیر را به سمت عقب کشید تا شلی آن گرفته و روی تایر مرتب قرار گیرد.

پس از قرار دادن زنجیر روی هر دو تایر متحرک، طبق دستور بالاباید موتور را روشن کرده، چرخ ها را بسیار آرام چرخاند تا زنجیر دور تایر کشیده شود. وقتی زنجیر کاملاً دور لاستیک ها افتاد باید چفت و بست ها را انداخت و پس از محکم کردن آنها حرکت کرد. به محض خروج خودرو از گل، برف و شن و رسیدن به زمین سفت؛ سیم، طناب و زنجیر اضافه بسته به کاسه چرخ را باز و زنجیر را دوباره بازنگری کنید.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران