کد خبر : ۲۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
همزمان با اعلام ممنوعیت شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری و خرید بیش از نیاز تولیدکنندگان
براساس مصوبه دولت و هیات وزیران که در سال گذشته به تصویب رسید از ابتدای مهر امسال ورود موتورسیکلت‌های کاربراتوری به کشور ممنوع شد و از سوم تیر هیچ ثبت‌سفارشی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری انجام نشد.
به گزارش خودروکار،بر اساس همان مصوبه، مجوز ساخت همه موتورسیکلت‌های باقی‌مانده در کارخانه‌ها تا پایان سال از دولت دریافت شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای سرعت بخشیدن به امور، فهرستی از موجودی‌های کارخانه‌ها تهیه کرده و در اختیار پلیس راهور ناجا قرار داد. اما در ادامه کار شنیده می‌شود با ورود برخی نهادهای دولتی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر متوقف شده و هیچ سازمانی حاضر به اعلام موضع روشن در این‌باره نیست.

از این‌رو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و نیز سازندگان به نوعی گلایه‌مند هستند که سرمایه آنها که در واقع سرمایه ملی بوده درحال آسیب دیدن است. به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان، کارشناسان صنعت موتورسیکلت در حال جمع‌بندی و فراهم کردن بستری برای ورود و ساخت موتورسیکلت‌های انژکتوری هستند اما انتظار است در فرصت داده شده نهادهای دولتی با تولیدکنندگان موتورسیکلت کاربراتوری همراهی کنند.

شفاف‌سازی شود
بهمن ضیامقدم، دبیر و سخنگوی انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت کشور، درباره توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری  گفت: در حالی که تداوم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری بر اساس مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصوبه هیات وزیران باید تا پایان سال ادامه داشته باشد اما از ابتدای مهر پلیس راهور ناجا از شماره‌گذاری این نوع موتورسیکلت‌ها ممانعت می‌کند.

 او گفت: در این مصوبه به روشنی اعلام شده سازندگانی که انجین‌های کاربراتوری خود را پیش از ۳ تیر ثبت سفارش کرده‌اند، می‌توانند تولید داشته باشند.

این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: عنوان می‌شود ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار موتورسیکلت کاربراتوری تولید شده و قرار است وارد چرخه حمل‌ونقل تهران شود که منجر به آلودگی هوا می‌شود در حالی که اینگونه نیست بلکه ۱۰درصد یعنی حدود ۵۰هزار دستگاه در تهران پلاک می‌شود و باقی برای شهرهای مختلف کشور خواهد بود.

 این نوع اطلاع‌رسانی و آلوده کردن فضا، با چه هدفی انجام می‌شود، مشخص نیست اما به‌طور قطع تولید داخل را مختل کرده و به صنعت کشور آسیب می‌زند.

وی گفت: درباره آلودگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری سخنان زیادی عنوان شده اما پرسش این است که آیا تمام آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلت‌هاست؟ در تابلوهای شهرداری اعلام می‌شود آلودگی موتورسیکلت‌ها ۵ برابر خودروهاست در حالی که سخن تولیدکنندگان موتورسیکلت این است که در شرایط یکسان یک دستگاه موتورسیکلت با یک خودرو یورو۳ آزمون شود و بعد از مقایسه قضاوت شود میزان آلایندگی کدام یک از این دو دستگاه بیشتر است.

ضیامقدم اعلام کرد: تمام این جوسازی‌ها برای خدشه‌دار کردن اذهان عمومی است در حالی که پنهانکاری و سخن نگفتن به صورت شفاف مشکلاتی را برای تولیدکنندگان این صنعت به‌وجود آورده است.

بارها عنوان کرده‌اند بنا بر مصوبه هیات وزیران تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید از ابتدای مهر ۹۵ متوقف شود درحالی که زیر بند یک تبصره آمده و موتورسیکلت‌هایی که انجین آنها پیش از سوم تیر ۹۵ سفارش شده است می‌توانند تا پایان سال ۹۵ موتورسیکلت‌های خود را تولید کنند. به هر حال سرمایه‌هایی برای این تعداد انجین هزینه شده که به اضافه هزینه گمرک و... نباید به این راحتی چنین برخوردهای دوگانه‌ای شود.

 سخنگوی انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت کشور ادامه داد: برای رفع این مشکل راهکاری وجود دارد در حالی که صورت مسئله را پاک می‌کنند. به طور نمونه می‌توان اعلام کرد تعداد محدودی از این موتورسیکلت‌ها برای کلانشهرها و باقی در شهرهای دیگر پلاک شود.

به نظر می‌رسد حتی اگر چنین مجوزی صادر شود دور از انتظار نیست که دوباره افرادی سودجو قانون را به نوعی دور بزنند و برای فروش محصول خود، آنها را وارد شهرهای کوچک کرده و به نام‌های مختلف، خود خریداری کرده و در نهایت سر از کلانشهرها در بیاورد. وی در ادامه تاکید کرد: باید شفاف‌سازی شود در حالی که نهادهای بسیاری مانند استانداری و شورای شهر را وارد این مسئله کرده‌اند.

صادرات انجین‌های کاربراتوری
پرسش این است که آیا امکان برگشت انجین‌ها یا حتی امکان فروش به کشور دیگری وجود دارد؟ ضیامقدم در پاسخ گفت: امکان صادرات وجود ندارد زیرا چین تمام منطقه را به لحاظ انجین پوشش داده در نتیجه بازار اطراف اشباع است و برای کشورهای دیگر شاید بتوان بین ۲ تا ۳هزار انجین صادر کرد اما این حجم بالا امکان صادرات ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود سخنانی که در سال ۹۴ مبنی بر انژکتوری کردن موتورسیکلت‌ها مطرح شد این حجم بالا از انجین کاربراتوری خریداری شده است، گفت: آمار دقیقی از تعداد انجین‌ها در دست نیست اما از آنجا که بر اساس مصوبه سوم تیر ۹۵ تولیدکنندگان اجازه ساخت داشتند با درنظر گرفتن حجم بازار خرید کردند.

ورود حجم بالای انجین بر اساس تقاضای بازار
رضا خیالی، عضو هیات مدیره انجمن موتورسیکلت، از دیگر تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور در پاسخ به این پرسش که حجم انجین‌های موجود در انبارها چه میزان است، گفت: آمار اولیه ۴۸۰هزار انجین بود اما با توجه به تولید موتورسیکلت‌ها در ماه‌های ششم و هفتم، تعداد کاهش یافت و شاید بین ۴۰۰ تا ۴۵۰هزار انجین در انبارها موجود باشد.

او در پاسخ به پرسش دیگرمبنی‌بر اینکه با اعلام اجباری بودن تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری از سال گذشته، چرا واردکنندگان این حجم از انجین را خریداری و وارد کردند، گفت: تولید کشور به طور سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار دستگاه بوده و این آمار نیز بر اساس تقاضایی است که در بازار ایران وجود دارد. بنابراین نمی‌توان امری را بدون آماده کردن زیرساخت‌ها به انجام رساند.

این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: منبع اصلی برای تامین انجین، چین است به طوری که ۹۰درصد از آنها از این کشور و ۱۰درصد باقی از هند وارد می‌شود. بنابراین سخن انجمن در حمایت از تولید داخل همین مسئله است که باید انژکتور در این کشورها تولید شده باشد تا تولیدکننده ایرانی قادر به خرید و تولید باشد. وی افزود: برای انجام فعالیت‌هایی که قشر زیادی را دربر می‌گیرد نیاز به کار کارشناسی است و نمی‌توان بدون مطالعه حرکت کرد.

چرا کشور انژکتور تولید نمی‌کند
خیالی ادامه داد: آیا تولیدکننده داخلی برای تولید این قطعه مهم اقدام کرده است در حالی که بسیاری ادعا می‌کنند توان تولید انژکتور را دارند اما متاسفانه در عمل اینگونه نیست. برای نمونه از مرداد امسال از شرکتی درخواست شد تا انژکتورهای مورد نیاز را تولید و تامین کند و امروز بعد از گذشت چند ماه این روزنامه می‌تواند در بازدیدی میدانی از پیشرفت کار گزارش تهیه کند تا مشخص شود که کار به کندی پیش می‌رود.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ادامه داد: بعد از ساخت نمونه، حداقل ۶ ماه پیمایش نیاز دارد تا آزمون میدانی شود و ایرادهای کار مشخص شده و سپس برای تولید انبوه اقدام شود.

 وی در ادامه با اشاره به گلایه از برخوردهای دوگانه نهادهای دولتی با این صنعت اظهار کرد: کمیته‌ای متشکل از محیط‌زیست و چند نهاد دولتی دیگر تشکیل شد تا انژکتوری شدن موتورسیکلت‌ها را اجباری کنند بدون اینکه از کارشناسان و اعضای انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت یا حتی از بازرسان استاندارد دعوت شده و سپس تصمیم نهایی گرفته شود.

 تنها اعلام می‌شود موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کشور هستند اما به نظر می‌رسد این بحث بیشتر از آنکه سابقه زیست‌محیطی داشته باشد رنگ اقتصادی دارد و موضوع ورود ۵هزار دستگاه موتورسیکلت‌های برقی است که باید به فروش برسند.

او از سفارش برای ساخت انژکتور به کشور چین خبر داد و گفت: از ۲ سال گذشته درخواست شد تا تولیدکنندگان چینی انژکتور موردنیاز کشور را تولید کنند اما از آنجا که این قطعه نیاز به کالیبراسیون دارد و بین ۶ ماه تا یک‌سال زمان می‌برد تا آماده و آزمون شود درنتیجه خرید انژکتور برای موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی کمی زمانبر است.

 او ادامه داد: بعد از ورود به ایران این قطعه بین ۶ ماه تا یک‌سال در تمام مناطق ایران بین دماهای مختلف آزمون می‌شود زیرا تغییر دما بین شمال و جنوب کشور بسیار متفاوت بوده و سپس اقدام به تولید انبوه می‌شود. بنابراین در این راستا به طور جدی با تولیدکنندگان خارجی و داخلی مذاکره و گروهی از تولیدکنندگان چینی به کشور دعوت شدند و گروهی از کارشناسان نیز از ایران به چین سفر کردند تا این مشکل به سرانجام برسد. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره ثبت سفارش‌های انجین‌های کاربراتوری گفت: برای حفظ تعادل در بازار باید تعدادی انجین سفارش و وارد می‌شد. واحدهای تولیدی نمی‌توانند کارگرهای خود را تعدیل یا اخراج کنند و برای اینکه کارخانه فعالیت داشته باشد باید تولید ادامه یابد.

او افزود: امروز پلیس راهور ناجا عددی را بیان می‌کند که تنها آن تعداد از موتورسیکلت‌های کاربراتوری را شماره‌گذاری می‌کند در حالی که تعداد انجین‌های موجود در بازار بیش از عددی است که از سوی پلیس اعلام شده است. خیالی در نهایت خبر داد: محموله‌های انژکتوری از بهمن امسال وارد بازار می‌شود و امروز آزمون‌ها در حال انجام است و همزمان با آزمون‌های میدانی بازار نیز بررسی می‌شود تا بازخوردها و میزان استقبال مردم از این نوع موتورسیکلت پیش‌بینی شود.

به نظر می‌رسد صنعتگران و کارشناسان به جای همراهی با دولت یا نهادهای دولتی به دنبال ثبات میزان تولید خود هستند زیرا با وجود اینکه از سال گذشته سخنان زیادی از سوی سازمان محیط‌زیست و شهرداری مبنی بر ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری شنیده شده بسیاری از تولیدکنندگان از حداقل فرصت داده شده حداکثر استفاده را کرده و به خرید حجم زیادی از انجین‌های کاربراتوری پرداخته‌اند در حالی که می‌توانستند این سرمایه را با سود کمتر به سمت خرید انژکتور از کشوری دیگری غیر از چین سوق دهند اما برای یک یا ۲ سال افت تولید و در نتیجه افت سود داشته باشند زیرا آلودگی هوا و میزان آلایندگی وسایل نقلیه قدیمی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و بهتر است بیش از آنکه به خود و افت تولید بیندیشیم به بهداشت محیطی و سلامت افراد جامعه اندیشید.

بسیاری از کارشناسان معتقدند میزان آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۱۰ برابر خودروهاست که شاید این درصد در برابر خودروهای یورو۳ کمتر باشد اما به قول یکی از دولتمردان باید کار را از یک جایی به‌طور جدی شروع کرد اگرچه ممکن است اعتراض‌هایی به دنبال داشته باشد.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران