کد خبر : ۲۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
برنامه چین برای تنبیه خودروساز امریکایی به‌دلیل سیاست تثبیت قیمت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که اگر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب امریکا، بخواهد به چند دهه روابط بین دو کشور پایان دهد، پکن می‌تواند تلافی‌کننده خوبی باشد.
به گزارش خودروکار،ادعای ترامپ مبنی بر اینکه امریکا نیازی به پذیرش سیاست تایوان به‌عنوان بخشی از «چین واحد» ندارد، ممکن است پایه‌های روابط بین دو اقتصاد بزرگ حال حاضر جهان را بلرزاند. در سال‌های اخیر روابط اقتصادی دو کشور گسترش پیدا کرده و همکاری‌های تجاری آنها به‌عنوان دو قدرت اقتصادی افزایش چشمگیری یافته است.

با توجه به این شرایط بعید به نظر می‌رسد که اختلاف نظر میان دو کشور به یک رویارویی نظامی آشکار تبدیل شود یا حتی جنگ اقتصادی میان دو کشور رخ دهد. ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود تهدید کرده بود که اگر رییس‌جمهور شود بر کالاهای وارداتی چین تعرفه ۴۵درصدی وضع می‌کند. اما اگر ترامپ بخواهد بر موضع خود در قبال تایوان اصرار کند، چین درحال پیشرفت امروز، راه‌های زیادی برای جبران پیش‌روی خود دارد.

 به عقیده بیشتر تحلیلگران مسئله تایوان بیشترین حساسیت را در روابط میان چین و امریکا دارد. در این شرایط روزنامه چاینا دیلی (China Daily) از قول یکی از مقامات چین خبر از جریمه شدن یکی از خودروسازان امریکایی به دلیل رفتار انحصارطلبانه ترامپ داده است. در این خبر به نام خودروسازی که جریمه خواهد شد اشاره‌ای نشده اما گفته شده که چین برای زهرچشم نشان دادن به امریکای مورد رهبری ترامپ پس از ورود رییس‌جمهوری جدید به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (اول بهمن) این جریمه‌ها را اعمال خواهد کرد.

درحالی که مقامات چینی گفته‌اند هیچکس نباید «هرچیز نادرستی» را در این باره باور کند، ترمز سهام شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز (General Motors Co) و فورد (Ford Motor Co)کشیده شده و شروع به سقوط کرده است.

منابع صنعت خودرو به رویترز گفته‌اند که تحقیق و بررسی چینی‌ها برای نشان دادن رفتاری خاص در قبال اظهارات اخیر ترامپ در دستور کار مقامات چینی وجود داشت. اما این رفتار خاص از سوی چینی‌ها که اعلام کرده‌اند یک خودروساز را جریمه می‌کنند، آنهم بدون اینکه بگویند چه نوع جریمه‌ای برایش درنظر دارند، این پرسش را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که آیا مقامات چینی در صدد زهرچشم نشان دادن به دولت آینده امریکا هستند.

جیسون میلر، یکی از سخنگویان ترامپ، پنجشنبه گذشته گفته بود که گروه ترامپ از این گزارش خبر دارد اما به گفته او هنوز برای واکنش نشان دادن به این گزارش زود است. در واشنگتن، یک دستیار دموکرات کنگره گفت که تهدید چین برای جریمه کردن یکی از خودروسازان امریکا یک «یادآوری جدی خوب» به ترامپ است.

 او گفت: «آنها کارت‌هایی دارند که می‌توانند هر طور خواستند با این کارت‌ها بازی کنند و اگر ترامپ فکر می‌کند امریکا می‌تواند به عنوان تنها ابرقدرت جهانی با آنها درباره تایوان و تجارت بین دو کشور با کره‌شمالی و هر موضوع دیگری وارد مذاکره شود، بهتر است که دراین باره بیشتر فکر کند. »

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین که مسئول طرح‌های دولتی است، هیچ واکنشی به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره موضوع مطرح شده در روزنامه چاینا دیلی نشان نداده است.

 همچنین سایر شرکت‌های امریکایی مانند بوئینگ (Boeing Co) و جنرال‌الکتریک (General Electric) که سود زیادی از حضور در چین می‌برند، مهم‌ترین شرکت‌هایی هستند که می‌توانند ابزار تلافی کردن از نوع چینی قرار بگیرند. دسترسی این شرکت‌ها به بازار بزرگ چین می‌تواند با اقدامات مقامات چینی محدود شود. سود کسب و کارهای چینی در امریکا بیش از ۵۰۰میلیارد دلار برآورد می‌شود. پکن همچنین می‌تواند به ساختار نظامی خود که همراه با کاهش رشد اقتصادی این کشور حرکتش کند شده بود، سرعت بخشد و مانورهای دریایی بیخ گوش تایوان برگزار کند یا اقدامات دیگری که با منفعت کشورش همسو است را انجام دهد.

اریک آلتبچ، نایب رییس ارشد گروه آلبرات استون بریج Albright Stonebridge Group و دستیار پیشین معاون نمایندگی تجاری امریکا در امور چین، دراین باره گفت: «سیاست تایوان برای چین یکی از مهم‌ترین مسائل بوده و این کشور آماده است تا هرچه لازم باشد برای دفاع از این سیاست انجام دهد. »حال اینکه اصرار چین به این سیاست تا چه اندازه می‌تواند برای خودروسازهای بزرگ امریکایی ضرر داشته باشد، موضوعی است که میزان جریمه چینی‌ها آن را از ابهام درخواهد آورد. البته یکی از مقامات پیشین امریکا دید مثبت‌تری نسبت به این موضوع دارد. به باور او ترامپ ضمانت کرده که سال نخست روابط دولتش با چین یک سال رقابتی و توام با مبارزه خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان چینی و امریکایی این داستان می‌تواند به ۳ شکل پیش برود: نخست اینکه ترامپ بسیار بیشتر از رییس‌جمهور پیشین امریکا یعنی بوش با گذر زمان از مواضع خود عقب‌نشینی کند، دوم اینکه ترامپ بدون دست زدن به عمل خاص و منسجمی تنها در کلام به سیاست «چین واحد» اعتراض خود را نشان دهد و سوم اینکه چین و امریکا با تصمیم مقامات امریکا رویارویی نظامی را تجربه کنند. البته احتمال آخر بسیار دور از ذهن است زیرا مقامات پیشین امریکا هرگز به سراغ این گزینه نرفته‌اند.

در شرایط فعلی که دنیا در انتظار شروع ریاست‌جمهوری ترامپ است و همه می‌خواهند بدانند میلیاردر املاک در امریکا چه تصمیماتی در حوزه‌های مختلف می‌گیرد، ترس به سراغ خودروسازهای امریکایی آمده است. چین با این اقدام و اقداماتی مشابه این نشان داده که اگر بخواهد می‌تواند تصمیمات لازم را در جهت منافع کشورش بگیرد. حال باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار خودروسازان امریکایی خواهد بود و آیا یکی از غول‌های خودروساز امریکا در بازار چین ضربه خواهد خورد یا خیر. برای یافتن پاسخ این پرسش زمان چندانی باقی نمانده است.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران