کد خبر : ۲۸۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
در گفت‌وگو با شرکت‌های بازرگانی فعال در صنعت قطعه کشور مطرح شد
چرخه صنعت شامل ۳ ضلع تولید، توزیع و مصرف است.

به گزارش خودروکار،در امر توزیع اما و اگرهایی مانند دلالی و واسطه‌های سودجو مطرح است که در کشورهای دیگر نیز به‌طور کامل تعریف شده و مشخص است، به نظر می‌رسد، تاسیس شرکت‌های بازرگانی در چرخه صنعت برای توزیع و رساندن محصولات به‌دست مصرف‌کننده راهی برای ساده شدن فرآیند تولید باشد.

 برخی از این شرکت‌ها برای تامین نیازهای بازار از محصولات خارجی استفاده می‌کنند و برخی دیگر عهده‌دار پخش کالاهای داخلی هستند. در بخش صنعت قطعه نیز این شرکت‌ها با این هدف تاسیس شده‌اند تا نیازهای بازار را در امر توزیع پوشش دهند. از این رو در این گزارش به فعالیت دو شرکت بازرگانی که به تامین نیاز بازار از طریق واردات و شرکت دیگری که توزیع قطعات داخلی را به‌عهده دارد، اشاره کرده است. یکی، از حق مصرف‌کننده برای در اختیار داشتن بهترین محصول می‌گوید و دیگری از ارتقای کیفی قطعات تولید داخل.

واردات قطعه تا خرید فناوری و خط تولید آن
حسین قیاسی، مدیرعامل شرکت تهران پارت یدک، در پاسخ به این پرسش که آیا محصولاتی که از سوی این شرکت بازرگانی وارد می‌شود ظرفیت تولید در داخل کشور را ندارد یا مسئله کیفیت در میان است، گفت: بیشتر بحث کیفیت مطرح بوده و با توجه به اینکه به لحاظ کنترل و کیفیت هنوز توان رقابت بین قطعه‌سازان داخلی با همتایان اروپایی وجود ندارد به همین دلیل مصرف‌کنندگان ایرانی ناگزیرند در برخی قطعات از کالاهای بی‌کیفیت استفاده کنند.

این در حالی است که برای سلسله‌ای از محصولات هنوز انتقال دانش فنی و سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی محقق نشده به همین دلیل مصرف‌کنندگان داخلی ناگزیر به استفاده از بعضی قطعات، با کیفیت نامناسب هستند که از این‌رو این شرکت این فاصله را با واردات سلسله قطعات اصلی و باکیفیت خارجی پر کرده است. او افزود: این شرکت از قطعات بی‌کیفیت و ارزان قیمت چینی استفاده نمی‌کند و سود و درآمد خود را مبنای فعالیت قرار نداده است.

رسالت این شرکت در برنامه کوتاه‌مدت ارائه قطعات اصلی و باکیفیت بوده و قرار است در ۵سال آینده با همکاری شرکت‌های آلمانی که قطعات از آنها تامین می‌شود کارخانه آنها به کمک مهندسان و کارگران ایرانی به ایران منتقل و تولید در کشور انجام شود تا مانع خروج ارز از کشور شویم. این فعال صنعت قطعه ادامه داد: از سویی با این کار اشتغالزایی در کشور رونق می‌گیرد و دانش فنی و فناوری که امروز در قالب نمایندگی با خرید قطعات باکیفیت انجام می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور به طور کامل به کشور منتقل خواهد شد. او گفت: در حال حاضر کارشناسان آلمانی برای سنجش زمینه‌ها در حال رفت‌وآمد و مطالعه هستند.

برای نمونه پژو زمانی که با خودروسازان داخلی در پروژه مشترک ایکاپ قرارداد مشترکی منعقد کرد در برنامه خود تامین قطعه از قطعه‌سازان ایرانی را مدنظر قرار داد و برای تحقق این امر سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت قطعه کشور مطرح شد. به همین دلیل این شرکت بازرگانی با این هدف کار را آغاز کرد که در ابتدای امر قرارداد فروش منعقد شود تا بتوانیم بازار این قطعات را در بازار کشور بررسی کرده و در ادامه پس از مطالعات لازم زمینه‌ساز ورود این قطعه‌سازان به ایران باشیم. قیاسی تاکید کرد: براساس توافق انجام شده قرار است در مناطق آزاد کشور با سرمایه‌گذاری مشترک نیز خط تولید تحت لیسانس راه‌اندازی شود.

او درباره چرایی کیفیت پایین برخی قطعات داخلی نیز اظهار کرد: انحصار و بسته شدن درهای ارتباطی با شرکت‌های خارجی و پایین بودن انتظار خودروسازان منجر به این شد که قطعه‌سازانی وارد چرخه تولید شوند که از توانایی بالایی برخوردار نیستند. در حالی که تمام تمرکز شرکت‌های بزرگ دنیا روی بحث کیفیت و رضایت‌مندی مشتریان است و ما از این مهم غفلت کرده‌ایم. اگر تمرکز روی کیفیت باشد و اقدام عملی در بحث اقتصاد مقاومتی محقق شود گریزی از حرکت بر اساس استانداردهای تعیین شده جهانی نداریم.

 این فعال در عرصه شرکت‌های بازرگانی افزود: هرجا صنعت کشور آسیب دید زمانی بود که از استانداردها دور شد. اگر چراغ قرمز استاندارد باشد به طور قطع ظرفیت و توان در صنعت قطعه به لحاظ مواد اولیه، مهندسان کارآزموده و خطوط های‌تک در کشور وجود دارد و تنها نیاز است مدیریت در قالب استانداردهای جهانی انجام شود. قیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا به لحاظ قیمت نیز قادر به رقابت خواهیم بود، گفت: بله به دلیل مواد اولیه و نیروی انسانی ارزان و نیز بازار خوبی که در اختیار داریم می‌توانیم وارد عرصه‌های بین‌المللی شویم.

 همانگونه که فعالان صنعتی خارجی معتقدند بازار ایران فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؛ کاری که در چین انجام شد و به لحاظ اقتصادی پیشرفت‌های بسیار خوبی را شاهد بودیم. وی ادامه داد: قطعه‌سازان اروپایی با یک سوم حقوق کارگر اروپایی می‌توانند قطعات موردنظر خود را در کشورهایی مانند چین تولید کنند و این امر می‌تواند در کشور ما اتفاق بیفتد چراکه کارشناسان اروپایی معتقدند بازار ایران با نیروی انسانی جوان و ارزان ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری است و امروز این شرکت بازرگانی در شرف انعقاد قرارداد با قطعه‌سازان اروپایی است که در صورت حمایت نتیجه مطلوبی به‌دست خواهد آمد.

قیاسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر راه‌اندازی خط تولید با هدف صادرات نیز گفت: در رایزنی‌های انجام شده با قطعه‌سازان اروپایی تمام تمرکز این است که بازار خاورمیانه پوشش داده شود. هدف این شرکت بازرگانی تنها دلالی و سودآوری نیست زیرا اگر چنین بود با چینی‌ها همکاری می‌کرد زیرا سود بیشتر، ارتباط‌گیری راحت‌تر و خطرپذیری کمتری به همراه داشت. از این رو تنها واردکننده و مصرف‌کننده نیستیم بلکه کار را اینگونه آغاز کردیم و در ادامه، هدف راه‌اندازی خط تولید و صادرات به کشورهای خاورمیانه است.

کیفیت قطعات و تمایل شرکت‌های بازرگانی برای خرید
در ادامه مجید پورداداش، مدیریت بازرگانی بی‌پی‌کو، درباره فعالیت این شرکت به گفت: قطعاتی که در این شرکت بازرگانی به فروش می‌رسد به طور کامل در داخل تولید می‌شوند و وارداتی نیستند. او اظهار کرد: امسال وضعیت صنعت قطعه کشور بهبود پیدا کرده و با افزایش کیفیت قطعات، شرکت‌های بازرگانی به سمت توزیع قطعات داخلی بیشتر متمایل شده‌اند و اگر فناوری و ماشین‌آلات روزآمد وارد سیستم تولید کشور شود بازار نیازی به ورود قطعات خارجی نخواهد داشت.

این فعال بازرگانی در صنعت قطعه افزود: متاسفانه در ایران هنوز بعضی قطعه‌سازان نتوانسته‌اند خود را با فناوری روز دنیا همراه کنند و علت نیز این است که این دستگاه‌ها و ماشین‌آلات گران بوده و رقابت کنار قطعات ارزان قیمت چینی سخت است.

وی بیان کرد: اگر دولت از تولیدکنندگان برای روزآمد کردن آنها حمایت کند استعدادهای خوبی برای تولید قطعه در کشور وجود دارد. برای نمونه تا ۲ سال پیش ۸۰درصد کالاهای مورد عرضه این شرکت وارداتی بود اما خوشبختانه امسال این درصد برعکس شده و تنها ۲۰درصد قطعات وارد شده است زیرا کارخانه‌های داخلی کیفیت و استانداردها را در تولیدات خود لحاظ کرده‌اند.

 از این رو بی‌پی‌کو به سوی توزیع قطعات داخلی رفته و از این تغییر راضی است. پورداداش در ادامه توضیح داد: این شرکت کار خود را با خرید و توزیع کالاهای خارجی آغاز کرد اما درصدهای واردات نسبت به قطعات داخلی سال به سال کمتر شده و برای امسال واردات را به ۱۰درصد رسانده است. اگر در این ۱۰درصد تولید داخل داشته باشیم ترجیح شرکت استفاده از کالاهای داخلی است. وی در پاسخ به این پرسش که واردات از کدام کشورها انجام می‌شود، گفت: قطعات بیشتر از کشور چین وارد می‌شوند زیرا به لحاظ قیمت مناسب‌تر هستند.

البته لازم به یادآوری است که چین دارای قطعات باکیفیت بوده و براساس سفارش‌های که به آنها می‌شود محصول را تحویل می‌دهد. همانطور که شاهد هستیم این کشور برای آلمان، روسیه، اسپانیا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی نیز قطعه تولید و صادر می‌کند. پورداداش در نهایت گفت: امروز وضعیت صنعت قطعه رو به بهبود است زیرا گمرک برای واردات قوانین سختی تعیین کرده و نرخ تعرفه‌ها بالاست تا از تولید داخل حمایت شود. ضروری است برای حمایت از سرمایه‌های داخلی دولت در بحث قوانین مالیاتی، بیمه و... تولیدکنندگان را پشتیبانی کند.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران