کد خبر : ۲۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
فعالان بازار با اشاره به دلالی در نمایندگی‌های خودروسازان تاکید کردند
دستور رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مبنی بر کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید شده در چند روز گذشته این امیدواری را به وجود آورده که از این پس شاهد کاهش واسطه‌گری و دلالی در بازار خودرو خواهیم بود.

به گزارش خودروکار،منصور معظمی از خودروسازان خواسته تا به واسطه عرضه بیشتر و همچنین فروش اینترنتی، ضمن کاهش فاصله قیمتی موردنظر، دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کنند.

 این تاکیدات در حالی است که هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در نامه‌ای به رییس هیات عامل ایدرو، وعده کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی را داده و تاکید کرده که با افزایش تولید و عرضه خودرو، از این پس شاهد روند نزولی اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه خواهیم بود و این رویه در هفته‌های آینده استمرار خواهد یافت.

 این تاکیدات و این قول‌وقرارها در حالی است که نگاهی به قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد هنوز هم با توجه به وجود فاصله میان قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها، بازار دلالی و واسطه‌گری رونق داشته و این موضوع به نوبه خود سبب افزایش قیمت‌ها شده است.

 فعالان بازار خودرو، اختلاف قیمت در نمایندگی‌ها را دلیلی بر این ادعا می‌دانند و معتقدند که فروش سبدی که روشی رایج در دنیا برای فروش به شمار می‌رود در ایران به شکلی نادرست اجرایی می‌شود و همین امر باعث به وجود آمدن فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه شده است.

 از سوی دیگر وجود اختلاف قیمت بین کارخانه و نمایندگی‌های زیرمجموعه نیز یکی از مواردی است که خودروسازان با توجه به آن می‌توانند مانع از هرگونه دلالی شوند. رییس اتحادیه فروشندگان خودرو  با تاکید بر این که در حال حاضر فروش دلالی در بازار وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر تهیه یک خودرو به صورت کاردکسی که از نمایندگی صادر می‌شود، انجام خواهد شد که این روند مانع از هرگونه دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو می‌شود اما دلیل اصلی دو نرخی بودن قیمت در کارخانه و بازار به عملکرد خودروسازان و نمایندگی‌های مرتبط با آنها برمی‌گردد.

سعید موتمنی با بیان اینکه خودرو در حال حاضر به عنوان کالای سرمایه‌ای شناخته نمی‌شود و تنها مصرف‌کنندگانی که نیاز داشته باشند اقدام به خرید خودرو می‌کنند، افزود: دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو در زمانی رخ می‌دهد که شخصی از خرید خودرو سودی نصیبش شود این در حالی است که هم‌اکنون انتقاد اصلی فعالان بازار خودرو از شرکت‌های خودروساز فروش به شیوه سبدی است.

وی با تاکید براینکه اگر خودروسازان به صورت سبدی اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند، باید قیمت در نمایندگی، شرکت و بازار یکسان باشد، تصریح کرد: فروش سبدی به معنای خرید ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه خودرو از سوی یک شخص خواهد بود در حال حاضر در ایران فروش سبدی با تحویل یک یا دوماهه انجام می‌شود اما در زمان عرضه قیمت‌ها بالاتر از کارخانه خواهد بود، این در حالی است که روش فروش سبدی در دنیا متفاوت بوده و اگر شخصی ۱۰۰ دستگاه خودرو رزرو کند در زمان تحویل تخفیفی به خریدار داده می‌شود اما به او اجازه داده نمی‌شود که این خودروها را گران‌تر در بازار به فروش برساند بلکه محصولات باید به قیمت مصوب شرکت در بازار عرضه شود.

 رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به روند قیمت‌ها در هفته گذشته اظهار کرد: بررسی روند قیمت‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته قیمت‌ها با کاهش همراه بوده که دلیل اصلی آن عرضه زیاد سبدی‌ها بوده است اما از روز یکشنبه قیمت‌ها افزایش یافته است با این که از فروردین تا آبان قیمت‌ها افزایش یافت و در آذر خریداری وجود نداشت، قیمت‌ها کاهش یافته بود.

 موتمنی یادآور شد که تاکید فعالان بازار بر حذف روند خودرو دو نرخی و از بین رفتن فاصله قیمت کارخانه تا بازار است و تاکید کرد: عملکرد شرکت‌های خودروساز باعث به وجود آمدن این اختلاف شده به طوری که با مراجعه به نمایندگی‌های خودروسازان شاهد افزایش یک تا ۱/۵ میلیون تومانی قیمت، نسبت به کارخانه هستیم که لازم است این روند اصلاح شود.

 وی در پایان با تاکید بر اینکه هم‌اکنون امکان دلالی و واسطه‌گری در بازار وجود ندارد، فروش اینترنتی را راهکاری برای جلوگیری از این روند دانست و تصریح کرد: البته توجه به این نکته ضروری است که برای خودروهای جدید امکان واسطه‌گری وجود دارد؛

نمونه آن خودرو استپ‌وی بود و در حالی‌که قیمت این خودرو ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد حتی تا ۱۰ میلیون تومان بیشتر در بازار به فروش رسید که خودروسازان باید مانع از این اقدام شده و از فروش تعداد بالا به مشتریان جلوگیری شود. این اظهارات نشان می‌دهد باید همچنان منتظر ماند و دید که در کنار افزایش پیش فروش اینترنتی خودرو، اقدامات جدی خودروسازان برای عرضه زیاد خودروها تا چه اندازه می‌تواند بازار را از دلالی و واسطه‌گری دور نگاه دارد.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران